نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حمله مصريه لتوعيه السياح لعدم أرتداء ملابس عاريه حفاظا عليهم و على مشاعر المصريين

بالتأكيد من أجمل الحملات السياحيه التى تمت فى مصر و أكيد دى بتحافظ على شعور المصريين و بتحافظ على السياح و دى حملة توعيه وليست أجبار على أحد و لكنها توعيه و أرشاد و إن شاء الله يتم دعم الحمله و يتم العمل عليها بصورة أكبر و مكثفة , شرعت لجنة شعبية شبابية أطلقت على نفسها "أحباب رمضان"، في تنظيم حملة لتوعية السياح في الأقصر بالتقاليد والعادات التي يجب مراعاتها في نهار شهر رمضان المبارك، وخاصةً عدم ارتداء ملابس عارية تجرح الصائمين.

وتستهدف الحملة، حسب منظميها، تعريف السياح والمقيمين الأجانب بشهر الصوم وعباداته وعادات وتقاليد المصريين خلال نهاره ولياليه، وما يجب عليهم عمله للاستمتاع بأيام وليالي شهر الصوم وعباداته وأحكامه وعادات المصريين فيه.

وجاءت الحملة، حسب قول منسقها أحمد أبو الحجاج، للحد من معاناة شباب المحافظة ومسؤوليها المتعاملين مع السياح والعاملين في المجال السياحي؛ من سلوك السياح الذين يلبسون ملابس خليعة تجرح الصائم.

وأضاف أبو الحجاج لوكالة الأنباء الألمانية، الاثنين 1 أغسطس /أب الجاري؛ أن الهدف من الحملة تقليل تلك السلوكيات بلطف وتوعية دون إغضاب أحد من السياح؛ فيُجرى الحوار معهم بطريقة مهذبة، خاصةً أن الأقصر لا يخلو فيها شارع أو قرية من أجنبي أو أجنبية تستأجر أو تمتلك منزلاً أو شقة، علاوةً على زوار المدينة من السياح.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وتشهد مصر حاليًّا تصاعدًا سياسيًّا للتيارات الدينية بمختلف اتجاهاتها بعد ثورة 25 يناير التي أطاحت بنظام مبارك.

المقال "حمله مصريه لتوعيه السياح لعدم أرتداء ملابس عاريه حفاظا عليهم و على مشاعر المصريين" نشر بواسطة: بتاريخ:
ايتن
انا شايفة انة يلبسوا زي ما هم عايزين مش هنحكم ع حد
ثانكس
عبد الرحمن 2011

هم اساسا لن يستجيبوا لان هدفهم الاول هي الشمس اكثر من المعالم التاريخيه
وخصوصا الالمان لان اجسامهم ما شاء الله بايظه خالص هههههههههه

زهير ابراهيم
انا مش عارف وكان المسلمين سابو كل مافي الدين
ومسكو بالمراة تلبس ازي وتمشي ازي
ياناس اذا كان شغل الشاغل من رجالنا لباس المراة
لانهم لايستطيعو السيطره على انفسه حين يرون امراة
هذه مصيبه
العيب فيهم وليس في المراة
وعايزين يفرضو على السواح
خلاص الرجاله مش قادره
عبط
عبد الرحمن 2011

ايه يا اخي زهير انت بتتكلم في ايه يا عم
احنا لو اتبعنا هذا المنطق يبقى بنقضي على الاسلام نهائيا يا اخي
يعني اللحيه سنه في الاسلام قالو المسلمين سابو كل حاجه في الدين ومسكو اللحيه
التبرج حرام والنقاب فرض في الاسلام قالو المسلمين سابو كل حاجه في الدين ومسكو النقاب
القروض البنكيه حرام ومصيبه كبيره وبلاش تحايل قالو المسلمين سابو كل حاجه في الدين ومسكو في القروض والربا .
والان الناس تمشي عراه في الشوارع نقول المسلمين سابو كل حاجه ومسكو في لبس المرأءة
بالطريقه دي مش هيفضل حاجه وهنقضي على الدين ولا حول ولا قوة الا بالله
انا وانت ممكن نكون مقصرين والي الله نشكوا ضعفنا ولكن ليس علينا تبرير المحرم واستحلال المعاصي
انتبه لكلامك يا زهير بارك الله فيك . وكل عام وانت بخير

REBEL
يا زهير باشا العيب عالمرأة كمان بس لما تكون مسلمة وتلاقى العملية بايظة معاها ودا بيحصل كتير اوى اليومين دول مش فى رمضان بس وكمان انت معاك حق فى ان العيب عالراجل عشان الراجل دا هو اللى مسئول ان بنتة او مراتة تطلع بالمنظر دا والناس بتقول دى ثقافة وانا مش شايف فيها اى ثقافة او دى تبقى ثقافة لمؤاخذة

الحملة ذات نفسها كويسة جدا وانا مش فاكر بردة الحملة دى اتعملت فى دولة اية بردة فى شهر رمضان لتوعية السياح بمحارم شهر رمضان وكلام عبدة سليم
Mano Crazy
يا جماعة الحمله مش فرض على حد
دى حملة توعيه يعنى مش أجبار لو أجبار على حد كنتوا كل شوية تلاقوا سياح بتموت فى الشوارع و دا طبعا غير مقبول بالمره أحنا بنقول توعيه يعنى الى عاجبه أهلا و سهلا و إلى مش عاجبه أهلا و سهلا و فيه حاجة أسمها غض البصر يعنى برضة مش هتكون البنات 100% كلها محترمة و إلا مكانش يبقى فيه حاجة أسمها غض البصر
زهير ابراهيم

ايه يا اخي زهير انت بتتكلم في ايه يا عم
احنا لو اتبعنا هذا المنطق يبقى بنقضي على الاسلام نهائيا يا اخي
يعني اللحيه سنه في الاسلام قالو المسلمين سابو كل حاجه في الدين ومسكو اللحيه
التبرج حرام والنقاب فرض في الاسلام قالو المسلمين سابو كل حاجه في الدين ومسكو النقاب
القروض البنكيه حرام ومصيبه كبيره وبلاش تحايل قالو المسلمين سابو كل حاجه في الدين ومسكو في القروض والربا .
والان الناس تمشي عراه في الشوارع نقول المسلمين سابو كل حاجه ومسكو في لبس المرأءة
بالطريقه دي مش هيفضل حاجه وهنقضي على الدين ولا حول ولا قوة الا بالله
انا وانت ممكن نكون مقصرين والي الله نشكوا ضعفنا ولكن ليس علينا تبرير المحرم واستحلال المعاصي
انتبه لكلامك يا زهير بارك الله فيك . وكل عام وانت بخير

يبدو ان هناك سؤ فهم
ان اقصد للاسلام تعاليم وفكر وعقيده
فلا يوجد في الاديان مثل الاسلام العظيم
فهو دستور كامل لكل البشر من يوم مولدهم ولحين الحساب
يشمل كل نواحي الحياة
ومن التزم به يكون وصل الى مثالية العيش
وملخصه بكل بساطه الامر بالمعروف والنهي عن المنكر
وافتح قوس ورص كل امور الدنيا بين هذين القوسين
ولكني الاحظ ان الاهتمام ترك كل تعالم الدين العظيم واصبح الهم الاكبر
هو ستر المراة فقط
يا اخي هناك مسلمون يمتوتو كل يوم من الجوع والمرض
2مليون صومالي مسلم معرض للموت
الاف في غزة معرضون للموت من الجوع وعدم وجود العلاج
هذا هو مهمة كل مسلم اتجاه اخوه المسلم
ويجب التنبيه على هذا اولا
وترك ماتلبس المراة لولاة امرها
ولا يكون شاغلنا المراة ماذا تلبس وماذا ترتدي خوفا من ضعف النفس البشريه لمقاومة فتنتها
نظرتي للاسلام العظيم ليس بهذا الضيق والانحصار
اخي عبد الرحمن الموضوع اكبر من مجرد العرض هنا
او مناقشته بهذا المجال الضيق
%u0632%u0627%u0626%u0631
حملة جميلة وارجوا انها تكون مجرد توعيه وعرض فكر ليس اكثر وعدم التعرض للحريات الشخصية

منار
Mano Crazy
ميرسى يا منار على الكومنت و عقبال حملات التوعيه للسائقين و للشباب فى الجامعات و تكون توعيه وليست أجبار
إلى عايز يعيش محترم و يكون نضيف يتقبل وإلى مش عايز براحته برضة و كل شخص أو فرد مسؤل عن سلوكياتة أمام الجميع
%u0632%u0627%u0626%u0631
حملة رائعة جداً
ربنا يوفّق اللي عملوها
و كلما تمسكنا بكتاب الله و سنة رسوله مصر هترتقي و تبقى من أفضل الدول
جزاك الله خير عالموضوع
Mano Crazy
حملة رائعة جداً
ربنا يوفّق اللي عملوها
و كلما تمسكنا بكتاب الله و سنة رسوله مصر هترتقي و تبقى من أفضل الدول
جزاك الله خير عالموضوع
شكرا على الكومنت و ربنا يجعلها فى ميزان حسناتهم و دا مش أجبار لحد على فكرة دى مجرد توعيه فقط
سهم--
الحملة رائعة، كانت ضرورية من زمان؛ حرام على المسلمين يدخلو السياح بالشكل ده.

وطبعا مش هنضربهم على إديهم؛ اللي عاوز يدخل بلاد المسلمين يدخل بملابس مش فاضحة.

شكرا.

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ثوره المصريين على الفيس بوك هكر المصريين على صفحات مصريه امريكيه اوروبيه
العادلى يرفض أرتداء ملابس السجن ويرتدى ( ترنج )