نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الكمبيوتر والانترنت منتدى النقاش حول مشاكل الكمبيوتر والإنترنت

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عايز نصيحتكم لمقاس شاشة lcd tv سوف تستخدم كتليفزيون وكمبيوتر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بدور دلوقتي على شاشة تليفزيون هاي ديفينيشن lcd أو led

lcd hdtv or led hdtv

ودي أنا حستخدمها كتليفزيون عن طريق توصيلها بالريسيفر

وأيضأً حستخدمها ك كمبيوتر عن طريق توصيلها بال كيس

فــ دلوقتي المشكلة أني لو جيبت مقاس كبير 26 إنش حأواجه مشكلة لما أستخدمها كــ كمبيوتر و ممكن توجع عيني !! ؟؟ ولا أيه ؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وأنا أصلاً عندي مشكلة: عندي صداع مزمن بيجي فوق العين لم يجد أكبر أطباء مصر بجميع تخصصاتهم له سبب أو علاج حتى الأن

و اللي أمامي في شركة راية مصر فيه 22 أنش و وفيه 26 أنش و مفيش 24 أنش للأسف وأنا عارف أن 24 أنش هو المناسب لي !!

تلخيص أسئلتي:
1- هل شاشة تليفزيون هادي ديفينشين lcd أو led مقاس 26 كبير ويرهق العين إذا أستخدم كشاشة للكمبيوتر ؟؟ وليس للتليفزيون ؟
2- هل يوجد فارق كبير بين شاشات 22 أنش و 24 أنش ؟ الطول والعرض لكل من المقاسين كام لو حد يعرف بليز ؟
3- هل شاشة تليفزيون هاي ديفينشين lcd أو led مقاس 22 صغير إذا إستخدم كشاشة تليفزيون أم إنه مناسب للإستخدام داخل المساحات الصغيرة (غرفة نوم مثلاً ) ؟
4- ما رأيكم بماركة samsung و lg و hisense و benq التي تباع في مصر ؟ يا ريت لو ترتبوا هالي من الأفضل للأقل في الإختيار يعني رقم 1 = الأفضل وهكذا

ملحوظة: أكرر أني أعرف أن مقاس 24 هو المثالي لي بس للأسف مش موجود في راية !!! وأنا مش حقدر أشتري غير من راية للأسف

شكراً لكم كتير و أسف على التطويل في موضوعي و الأسئلة الكتير دي معلش أنا جديد على موضوع شاشات ال lcd ومجربتهاش قبل كده !!!!!
وأوجه شكري و تقديري لكل القائمين والمسئولين على هذا المنتدى الأكثر من رائع
السلام عليكم

المقال "عايز نصيحتكم لمقاس شاشة lcd tv سوف تستخدم كتليفزيون وكمبيوتر" نشر بواسطة: بتاريخ:
أميرة الورد
بص انا جربت شاشة مقاس كبير اشغلها للكمبيوتر بصراحة معجبتنيش كل حاجة كبيرة فيها شكلها مش حلو بصراحة

جرب مقاس صغير هيكون احسن بكتير
ayman2009
شكراً لحضرتك على المشاركة في الموضوع

حضرتك جربتي مقاس كام ؟ وهل كان CRT ولا LCD

و TV ولا Monitor عادي

وهل بيسبب الصداع و ألم في العين ؟

أنا فيه 4 لحد دلوقتي قالولي جربوها و بيقولوا أوضح و أفضل للرؤية ودرجة الوضوح بس أنا مش مقتنع !! والمشكلة أصلاً أني بيجلي صداع فوق العين كل يوم
The Loving Heart
اللهم صلي على مجمد

بالنسبة للشاشات الـ LCD يفضل تتأكد من الدقة وهي الأهم لا حظ أن هناك دقة HD 720 ودقة Full HD1080i وطبعا الفل اتش دي أقوى وأنسب للكمبيوتر لذلك عن استخدام الشاشة HD العادية تظهر الأيقونات كبيرة وذلك لأن الدقة غير مناسبة للكمبيوتر أما شاشة Full HD فهي الأنسب ، تأكد من الدقة قبل الشراء وهذا مهم جداً.

ثانيا هناك تقنية تعرف بـ LED حيث تكون إضاءة الشاشة والوضوح أعلى من شاشة العادية ولكن هناك فرق في السعر.

أما الأنواع فأرى أن تتجه إلى SAMSUNG فهي الأقوى في عالم الشاشات على الإطلاق تقييم 1
ثم الLG ثم ما ذكرت من الأنواع النوع مهم عند شراء شاشة LCD لأنه قد تظهر لك مشاكل مستقبلاً إذا كانت الصناعة سيئة ولن اتطرق للمشاكل هنا ولكن خذ السامسونج ولو زدت في السعر شوي.

فيما يتعلق بآلام العين التي تعاني منها فخذ هذه النصيحة لعلها تنفع بإذن الله ، عند جلوسك أمام الشاشة أجعل مستوى الشاشة بنفس مستوى عينيك أو تحت مستوى عينيك بحيث أنك تنظر إلى الأمام أو للأسفل ، ولا تجعل الشاشة عالية بحيث تنظر إلى الأعلى ، لآن النظر للأعلى لوقت طويل يتعب العين ويسبب الألم .

وصلى الله على محمد ومبروك رمضان

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
شاهد طريقة تحويل أى شاشة كمبيوتر إلى شاشة باللمس " بالفيديو "
الفروق بين شاشة الـ lcd و شاشة الـled ... مميزات و عيوب
الفرق بين كمبيوتر البنت وكمبيوتر الولد