نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار أخبار التعليم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كل مايخص التقديم والالتحاق بالكلية الحربية 2016/2015 ( المواعيد والاوراق والشروط والتخصصات والمجموع)

السلام عليكم انا طالب بالصف الثالث ثانوي علمى (الامارات) لو سمحت عايز اعرف موعد سحب اوراق التسجيل وكم النسبه المطلوبه للدراسي خارج مصر
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ولكم جزيل الشكر والتقدير

المقال "كل مايخص التقديم والالتحاق بالكلية الحربية 2016/2015 ( المواعيد والاوراق والشروط والتخصصات والمجموع)" نشر بواسطة: بتاريخ:
TeTa
طب انا دبلوم تجارى ينفع ادخل الحربية
الصاوى500
أنا خريج معهد عالى سياحه و فنادق قسم دراسات سياحيه معادل بيكالوريوس بتقدير جيد هل يجوز التقديم ولا لأ
عاطف محمد الغزاوى
من فضلك اريد العنوان بالتفصيل
وهل مطلوب لهذا العام هندسه حواسب من الاناث ؟
وهل يقبل طالب حاصل على الثانويه العامه مولود بالسعوديه من ابوين مصريين واتم تعليمه في مصر؟
ولكم جزيل الشكر
اميرمحمد بركات
اتمنى ان تكون القوات المسلحة تقبل الطلاب الذين يرتدون النظارات الطبية فى قسم الضباط المتخصصين لان كثير من الضباط سواء كانوا تنفيذين او متخصصين يرتدون النظارات الطبية ولا تعوقهم اثناء العمل بالمرة لان ارى فيهم كفاءة عالية تستحق القوات المسلحة اقتنائها وتوظيفها فى خدمة الوطن وتعطى لهم الفرصة وقبل ان اختم اقول ان بنسبة 75فى المئة يرتدون النظارات الطبية من كثرة التركيز فى الدراسة واخيرا انا طالب بالمعهد العالى للهندسة والتكنولوجياادعو لى ان اكون فرد من افراد قوات الجيش وان اكون (ضابط مهندس قوات مسلحة)كما ادعولكم فى كل يوم اتمنى فية هذا المطلب السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
reem reham
انا خريجه علوم السنادي شعبة ميكروبيولوجي ....قسمي مطلوب و لا ....و امتي التقديم
طارق نشأت
هل اعلام قسم العلاقات العامه من الاقسام المطلوبه ف الاكادميه الحربيه
totaz
انا اخويا لابس نظاره ينفع يقدم ولا لا ؟؟
احمد ماهر كامل محمد
متي فتح باب التقديم للكلية العسكريه
Dodo Soud
انا حاصلة على ليسانس اداب قسم تاريخ خريجه 2012 هل تخصصى مطلوب كانثى ولا لا
ابو كدار
طاب فية مشكلة لو كان الوالدان ما عنديهمش مؤهل اصلا
mhmdsamy
ميعاد سحب الملف لعام 2012 بالنسبة لخريجي الجامعات ؟؟؟ و منين نجيب الملف
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو سمحت انا خريجه علوم السنادى شعبه كيمياء فيزياء هل يطلبون فالشرطه او الحربيه او دفاع جوى بنات ؟؟؟؟؟؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياريت الررررررررررررررد ينفع اقدم شرطه او حربيه او دفاع جوى بنت كليه علوم قسم فيزياء كيمياء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
5attab
انا خريج السن قسم اللغة الروسية ممكن اتقدم عادى و اسحب الملف ولا لا يصح عشان بس مش اسحب الملف على الفاضى .. ارجو الرد
حسين احمد على
انا دلوقتى متخرج من المدرسه المعماريه نظام خمس سنوات تخصص <تشييد وبناء>
يحق لى ان اقدم فى المعهد الفنى العسكرى ام لا
مجموعى هو 74.5% ارجو الرد سريعا من فضلكم
اقدر لكم الشكر الاحترام وف تقدم ان شاء الله دائما
حسين احمد على
{السلام عليكم ورحمة الله وبركاته}
انا اسمى حسين احمد على
وعندى 20 سنه وخريج دفعة 2012 من مدرسه القاهره المعماريه الفنيه الهندسيه
تخصصى هو {تشييد وبناء}
هل يحق لى ان اقدم فى المعهد الفنى العسكرى ام لا
ولكم جزير الشكر والتقدير والاحترام..
عبد الرازق عمر
اخى انا دبلوم سياحه و فنادق 2012/2013 مجموع 70% هل يمكننى الالتحاق بالكليه الحربيه او اى معهد حربي
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا دبلوم سياحه و فنادق 2012 بمجموع 70% هل يحق لى التقديم فى الكلية او االمعهد
%u0632%u0627%u0626%u0631
تصحيح بس لمعلومات غلط كتييييييييرة جدا
اولا: بالنسبة لطلبة الثانوية العامة اللى عاوزين يقدموا فى الحربية السنة دى 2012 لازم يكون حاصل على الثانوية السنة دى 2012 او السنة اللى فاتت 2011 بشرط انه يكون فى السنة دى كان بيدرس فى كلية او معهد معترف به.. والحد الاقصى لسن التقديم هو 21 فى اول اكتوبر.. وليس معنى ذلك انك تقدر تقدم لحد ماتكمل 21
ثانيا بالنسبة للجامعيين المختلط: كل سنة بيطلبوا تخصصات محددة بس اللى بيطلبوه دايما كل سنة
هندسة - طب -صيدلة - علوم بتخصصات محددة - لغات محددة ( سواء السن او تربية او اداب ) - تجارة (محاسبة)- حقوق - اعلام - زراعة - معهد الموسيقى - معهد التمريض - اداب علم نفس
بيبقى الكل بحد ادنى تقدير جيد ( يستثنى مقبول بس لو معاه تفوق رياضى )
بالنسبة للاناث ( صيدلة - تمريض - علم نفس )
معاهد الكمبيوتر ال 4 سنين مش بيطلبوها بس ممكن لو خريج معهد كمل دراسات عليا فى تخصص ادارة الاعمال يقدم بعد الماجستير او الدكتوراه
manndo558
هو اختصاص حقوق مش مطلوب السنه دى؟
زكريا عطية
سؤال مهم .. هل موجود دفعات استثنائية فى كلية الضباط المتخصصين لخريجى كلية الحقوق 2008 مع العلم ان تقدرى مقبول واقف على درجة واحدة بس من جيد.. وهل لو عملت درسات عليااو حصلت على الماجستير ممكن اقدم بعد كدة وما هى شروط التقديم بالنسبة للحاصلين على الماجستير او درسات عليا من كلية الحقوق ؟
خالد رضا
انا خريج تجاره السنه دى 2012 ممكن اقدم ولا مش مطلوب تجاره؟
bent .el farouk
انا خريجة صيدلة2012 يا تري مطلوب السنه دى
raghdaa medhat
السلام عليكم .. انا حاصله علي بكالريوس تجاره شعبه محاسبه بتقدير جيد هل تخصصي مطلوب في قسم الضباط المتخصيصين؟ ولكم جزيل الشكر
رغداء مدحت
السلام عليكم .. انا حاصله علي بكالريوس تجاره شعبه محاسبه بتقدير جيد عام 2011 هل تخصصي مطلوب في قسم الضباط المتخصيصين؟ ولكم جزيل الشكر
Ana acln gaamD
انا خريج ثانويه عامه بمجموع 75 % ما هي الكليات العسكريه المتاحه لي؟
مع العلم اني درست الرياضيات 1 و 2 . ودرست الفيزياء
سيد ابو العطا
انا جايب 88-64 فى المية هل هابل ارجو الرد بسرعة
عبدة النجا ر
انا حضرتك خريج جامعة عمالية شعبة تنمية تكنولو جيا قسم رقابة جودة هل يحق لى انى اتقدم للكلية الحربية ام لا افا دكوم الله وشكر لسيادتكوم يا ر ب القى رد عند حضرتك
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا نظم معلومات ادرية 2012 ينفع اقدم هو بيساوى تجارة ولا لا ؟؟؟؟؟ ارجو الرد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موقع التسجيل بالكلية الحربية 2015 , نتائج اختبارات القبول بالكلية الحربية
شروط الالتحاق بكلية الشرطة 2013 - 2014 وكل مايخص التقديم والقبول بكلية الشرطة 2013/2014
التخصصات المطلوبة للكلية الحربية 2013، الكليات المطلوبة للقبول بالكلية الحربية 2014
اعلان مسابقة دولة قطر لطلب معلمين ومعلمات لعام 2014 الشروط والتخصصات وطريقة التقديم