نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار أخبار التعليم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كل مايخص التقديم والالتحاق بالكلية الحربية 2016/2015 ( المواعيد والاوراق والشروط والتخصصات والمجموع)

لو تفضلت يا استاذنا الكريم وافادتيني
انا طالب في كلية الحقوق عين شمس الفرقة الرابعة وكنت حابب اني ااقدم بس تقديري شكلوا مقبول لازم جيد ولااية >> وهل لو يشترط جيد ااقدر احسن التقدير عن طريق الدبلومة او الكاجستير ولا لازم التقدير السابق ... وشكرا

المقال "كل مايخص التقديم والالتحاق بالكلية الحربية 2016/2015 ( المواعيد والاوراق والشروط والتخصصات والمجموع)" نشر بواسطة: بتاريخ:
hossan
اتمني التفوق اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا
زائر 555
انا حاصل علي شهاده الثانويه العامه لسنه 2011
وفي كليه هندسه سه اولي الان
ممكن اقدم في كليه عسكريه السنادي ؟؟؟
وممكن لو ما قبلتش السنادي لا قدر الله اقدم السنه الجايه ؟؟؟

ارجو الرد بسرعه وشكرا للموضوع المفيد
محمود محمد بيومى
لو سمحت : انا حاصل على بكالوريوس تربية نوعية حاسب الى دفعة 2009 بتقدير عام جيد جدا هل لى ان اتقدم ... ارجو الرد ولك جزيل الشكر والتقدير على مجهودك
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا طالب فى الفرقه الرابعه كليه سياحه و فنادق
ممكن اعرف هل المفروق اقدم فى الاكاديميه الحربيه السنه ديه ولا استنا لما اتخرج السنه اللى جايه ؟؟؟
ارجو الرد و لك جزيل الشكر
gmail125
بالنسبة للكليات المطلوبة هذا العام

خريجو كليات الطب والتمريض والهندسة، والتخصصات الأخرى من خريجي الجامعات (ذكور) هي كيمياء، وكيمياء مزدوجة، وميكروبيولوجي، وكيمياء حيوية، وبيولوجي، وجيولوجيا، وفيزياء، وعلوم حواسب وتكنولوجيا المعلومات، علوم فلك، إعلام وصحافة، وخريجو الجامعات من أقسام اللغات في تخصصات اللغة الفرنسية والصينية

التخصصات المطلوبة من خريجي الأطباء هي: «الحاصلون على البكالوريس لعام 2011 والسنوات السابقة له بشرط التقيد بالسن، من الطب البشري وطب الطوارئ وطب الأسنان والطب البيطري، ورئيسات التمريض، على أن يكون التقدير جيداً فأعلى، والحاصلون على درجة الماجيستير والدكتوراه وتقدير مقبول فأعلى لتخصصات البيطري ورئيسات التمريض».

وبالنسبة للتخصصات المطلوبة من طلبة الهندسة فهي «كهرباء قوى، وحواسب، واتصالات وإلكترونيات، وميكانيكا (قوى، إنتاج)، وهندسة نسيج وهندسة بحرية، وميكانيكا سيارات، هندسة طيران، هندسة مدني، هندسة عمارة، هندسة نووية على أن يكون التقدير (مقبول فأعلى)».
منى السعداوى
انا خر يجة علوم قسم كيمياء خاصة 2010 حاصلة على تقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف /هل يحق لى الالتحاق بالاكاديمية الحر بية او اكاديمية الشرطة 2012/2013 ارجو الرد السريع
الراجيه الى الله
لو سمحتو انا خريجة كلية أداب قسم علم نفس 2010 ياترى ينفع اقدم ولا لاء ؟؟؟؟؟؟؟
romeooegy
ممكن حد يفدنى انا اتقدير مقبول ينفع انا قسم لغة فرنسية
romeooegy
انا تقدير مقبول قسم لغة فرنسية
romeooegy
يناير الجاى هبقى 26 سنه وشهور ينفع ولا لا
أحمد567
أنا خريج بكالوريوس هندسة طيران قسم افيونكس لسنة 2011.
ودرجتي الاول مع مرتبة الشرف من كلية كوفنتري في بريطانيا...
ولكنني الان اعيش خارج الدولة فكيف لي أن اقدم على دفعة خريجي الهندسة؟

ارجو الرد سريعا ...

وشكرا
ربنا يوفقنا
السلام عليكم

انا خريجة هندسة اتصالات دفعة 2011 كنت عايزة اعرف هل مطلوب هذا التخصص بنات

واين توجد الكلية الحربية ومن اين يتم سحب الملف
حيث انني غير مقيمة بالقاهرة
لرجو سرعة الرد
شكرا للاهتمام
abeer mostafa
لو سمحت انا خريجة هندسة فسم اتصالات دفعة 2011 ينفع اتطوع في الكلية الحربية
في حالة ان الاب و الام مطلقين
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو سمحت انا طالب ثانوى عام ممكن تقولى علشان التقديم ف الحربيه لازم وسطه ولا ينفع من غيرها
ر ورا
انا خريخ 2007 كلية شريعه وقانون وحاصل علي دبلومه تربويه ينفع اتقدم للكليه الحربيه او الدفاع الجوي
منى السعداوى
انا خريجة علوم 2010 قسم كيمياء خاصة هل يحق لى الالتحاق بالكلية الحربية2012/2013 ارجو الر د السريع
%u0632%u0627%u0626%u0631
ممكن التطوع في حالة انفصال الابوين
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو سمحت انا 3ثانوى عام ادبي
*ممكن تقولى علشان التقديم في الحربيه لازم وسطه ولا ينفع من غيرها
*والمراكز والاكاديميات بتاعد التاهيل العسكري والكلام دا اهتم بيها وارحها ولا ملهوش لازمه
ارجو الرد
abdel-Rahman
لو سمحت انا 3ثانوى عام ادبي
*ممكن تقولى علشان التقديم في الحربيه لازم وسطه ولا ينفع من غيرها
*والمراكز والاكاديميات بتاعد التاهيل العسكري والكلام دا اهتم بيها وارحها ولا ملهوش لازمه
ارجو الرد
rowyda
lw sam7t ana bnt 5rget sanwy 3am adby ynfa3 alt72 belkoleya.......?
nemoCat
لو سمحت الرد على استفساراتى او قولولي ازاى اوصل لحد يجاوبنى
أنا جريجه كليه حاسبات ومعلومات قسم علوم حاسب بتقدير عام جيد لعام 2010
هل أكاديميه الحربيه أو الشرطه تقبلني وياريت طريقة التقديم وموعد التقديم
رجاءاً حد يرد عليا ضروري
منى مونى
انا عايزه اقدم بس عندي حد من قريبي كان عنده قضيه بس احنا ملناش علاقه بيه اوي دا هيمنعنى من اليقديم
om ar
ana 5areg handaset petrol el suez momken atakadem lal alta7ak bel kolia el 7arbia
مدحت عفيفى
هل يشترط ان يكون للوالد اوالوالدة مؤهلات وما شروطها
زائر كو
انا حاصل على ثانويع عامه من 2009 وكنت بجامه بالخارج بس طلعت منها و عاةز ادخل الكليه الحربيه ممكن ولا لا ارجو الرد
احمدحسن88
انا خريج اداب قسم الاعلام دفعه 2009 تقديرى جيد مرتفع وخدمت بالجيش لمده سنه بتقدير قدوه حسنه واريد ان التحق بالاكاديميه الحربيه مع العلم ان سنى 24 سنه هل يمكننى الالتحاق ام لا ؟ افيدونى جزاكم الله كل خيرا
ياسمين عادل
انا خريجة كلية اداب قسم تاريخ دفعة 2012 هل يتم قبولى للالتحاق بالاكادمية الحربية برجاء الرد وشكرا
كريمة مختار
انا خريجة اداب علم نفس 2011-2012 هل يصح لى التقديم
شريف عبد الحليم
انا في ثانوي فني تجاري طولي 160وعرض صدري50وسوف تظهر النتيجه قريبا هل يمكنني التقديم بالكليه الحربيه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موقع التسجيل بالكلية الحربية 2015 , نتائج اختبارات القبول بالكلية الحربية
شروط الالتحاق بكلية الشرطة 2013 - 2014 وكل مايخص التقديم والقبول بكلية الشرطة 2013/2014
التخصصات المطلوبة للكلية الحربية 2013، الكليات المطلوبة للقبول بالكلية الحربية 2014
اعلان مسابقة دولة قطر لطلب معلمين ومعلمات لعام 2014 الشروط والتخصصات وطريقة التقديم