نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

700 جنيه الحد الادنى للأجور فى الموازنة الجديدة تفاصيل

اكد سمير رضوان ان الحد الادنى للاجور فى الموازنة الجديدة سيكون 700 جنيه واكد ان الحد الادنى 700 جنيه تم تحديده للأمى الغير متعلم والذى يدخل سوق العمل بشكل جديد ويمكنه بهذا المبلغ ان يعيش وهذا يؤكد ان هناك زيادات كبيرة فى الرواتب فى المؤسسات المختلفة وان الراتب لأى موظف فى الحكومة سيرتفع ولكن الحد الادنى له سيكون 700 جنيه بما لايؤثر على الاسعار او يزيد التضخم يذكر ان موضوع الحد الادنى قد شغل الرأى العام فى الفترة الاخيرة بشكل كبير وشملت الموازنة الجديدة زيادة 30 مليار جنيه على الدعم البترولي وزيادات فى رواتب اساتذة الجامعات والضباط والجنود بنسبة 100% ويازدة فى سعر السجائر بنسبة 10% وزيادة الضريبة التصاعدية لتصل الى 25%

المقال "700 جنيه الحد الادنى للأجور فى الموازنة الجديدة تفاصيل" نشر بواسطة: بتاريخ:
hamedahmed
أعلن الدكتور سمير رضوان وزير المالية، أنه سيتم تحديد قيمة الحد الأدنى للأجور، بواقع 700 جنيه كحد أدنى، وتصل إلى 1200 جنيه خلال خمس سنوات، وذلك فى العام المالى القادم.

جاء ذلك خلال المؤتمر الذى يعقده وزير المالية لعرض الموازنة العامة للدولة.
riri cat
هم مش قالوا 800 من يومين
يارب استرها علينا بقى
والظباط 100%
واكلينها والعه دايما
وياريتنا بنشوف منهم حاجه عدله
azhar
الشعب يريد رفع الحد الأدنى
hamedahmed
ذكرت تقارير ان الحد الادنى للدرجة السادسة 700 جنيه وان الفروق بين الدرجات 287 جنيه
burtukana
طيب واللى اصلا مرتبة اكثر من 700 جنية دة اية مصيرة ايةولا حيعتبروا من الاقطاعين
princess.moon
يارب الكلام ده يتنفذ بس قريب وماتعلاش الاسعار
جدة مصرية
شكرا مشرفنا العام على الخبر
محمود ابراهيم محمود م
انا مش فاهم على الاساسى ام اجمالى الدحل
mohammed fahmy
الاطباء فين من الزيادات ديه
zazazaza
حكومة قص ولصق العالى حيفضل عالى ( فى المرتبات ) لماذا لا يتم تخفيض رواتبهم ( عملا على العدالة ) البترول . المالية . العدل . الكهرباء . المياه . الاتصالات . الشرطة . اساتذة الجامعات . ليه أو لماذا لم يدخلوا فى قانون الحد الادنى ( هل هو الخوف ) ( إللى ليه صوت الحكومة بتقدره وبتعمل له ألف حساب )
المعلمين لأه ليه علشان الكادر إلغوه وساونا بالغير متعلمين......................... أين حق المعلم لماذا تصرون على إذلاله
( علشان ليس له صوت ) بعد 12 عام مرتبى بالكادر 742 إلغوا الكادر .بل إلغوا جميع الكوادر وحققوا العدالة العدالة........................................... .................................. حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم ولا يتحمل المسئولية .......
shahendashopeer
ياعم سمير رضوان
حد ادنى اوكى
وزيادة فئات اخرى مائة فى المائة ازاى ده
مطلوب عدالة الكل سواء فى القطاع الحكومى والوزارات المختلفة كى تتحقق العدالة
كفانا لف ودوران
واظن حيكون برضه فيه اجور اضافية من صناديق اخرى لفئات محظوظة بعيد عن الموازنة
الموضوع عاوز حسم ودراسة وتحديد سقف أجور وكافة الاشياء الاضافية
ارحموا الشعب المصرى
والاهم من كل هذا الحفاظ على ثبات الاسعار وعدم تلاعب التجار بحجة المرتبات زادات
ارجو من د . سمير رضوان النريث والدراسة التى تحقق عدالة اجتماعية جد الجد
محمد حنفى احمد
اولا انا فى سلك التلعيم الاداريين وبعد ماوضعوا لنا الحافز 100% اصبح مرتبنا فوق ال 700 يعنى قبل ذلك كان 500ج معنى ذلك انه سوف يرفع مرابنا الاصلى الى 700 والا ايه فهمونا وغلا احنا هانفضل بهائم حتى بعد الثورة
أسرار بلوغر
أمييييييييييييييييييين
وائل الهراس
انا مش فاهم يعنى الزيادة دى هتكون ازاى
%u0632%u0627%u0626%u0631
أتمنى من الحكومة الجديدة تتريث فى كل كلامها وقرارتها لأنها تتخبط فى كل القرارات الناس بجد محتاجة كرامة وعدالة فين الكرامة والعدالة وفى نفس الوظيفة من جهة حكومية لجهة أخرى الراتب يختلف فية واحد بياخد ألاف فى الحكومة والتانى مش بيكمل 300 جنية حرام بجد بلاش ظلم بقى فين الكرامة والحرية طول عمرهم بيقولو سوق حرة سعر عالمى هل بتاخد مرتب عالمى هنعيش إزاى إحنا الموظفين فى الحكم المحلى قوى عاملة صحة تربية وتعليم وزراعة ومجالس المدن مش كفاية يوسف بطرس غالى فى مجلس الشعب السابق قال وبصوت مسموع هنزود المحليات لية هم بيمشوا أمورهم هل دة تحريض على الرشوة وهل كلنا فاسدين والله ككلنا محترمين وعايزين كرامة وعدالة أنا عمرى ما أخدت شئ مش من حقى وعايش لكن عايز أحس بعدالة وكرامة عايز أعيش أحس بإنى عايش فى كرامة ودة مش هيتحقق إلا لو فية مرتب كافى يخلينى عايش بكرامتى يخلينى أحس بذاتى يخلينى حر أقدر أقول لاء وأقول نعم لشئ يستحق أنا مواطن مصرى حرام عليكم كدة بجد الحكومة هتخسر كتير وهى كدة عايزة تتحاكم وكدة مش هتفرق عن النظام السابق لازم نحس بفرق لازم الحكومة تنفذ وعودها مش بالحد الأدنى فقط لاء كمان بالحد الأعلى وكدة هنقدر نلاقى موارد وكدة هنعيش بكرامة ولو مش هيقدرو يسيبوها لحد يقدر عارفين مين يقدر أى مواطن عادى حر فى قرارة كل شئ عندة كرامتة وحبة لوطنة مش مصالح مصالح مصالح حرام بقى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الهيكل الجديد للأجور في الموازنة العامة الجديدة والخلل بين الحد الأدنى والحد الأقصى للأجور فى مصر
تفاصيل زيادة المرتبات بتطبيق الحد الادنى فى الموازنة الجديدة
بالتفاصيل والارقام المرتبات الجديدة بعد تنفيذ الحد الادنى للأجور لكل الدرجات
الموازنة الجديدة تحدد الحد الادني للاجور 708 جنية بدلا من 444 وذلك لادني درجة وظيفية
الحد الادني للطبيب الصيدلي وطبيب الاسنان في الموازنة الجديدة