نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو الشيخ أبو اسحاق الحوينى : يدعو لاعادة الرق والعبيد والجواري لحل الأزمة الاقتصادية !!

الشيخ أبو أسحق الحوينى : يدعو لاعادة الرق والعبيد والجواري

دعا الشيخ ابو اسحاق الحويني لاعادة زمن الرق والعبيد والسبايا والجواري وذلك حلا للازمة الاقتصادية
جاء هذا في تسجيل صوتي له تناقلتة الصفحات على الفيس بوك مؤكدا في قولة اظلنا زمن الجهاد والجهاد في سبيل الله متعه
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

مؤكدا ان الجهاد ومايعقبة من جمع وتحصيل للغنائم والاسرة هو حل للازمة الاقتصادية الحالية
فعند بيع عبد او اسير او اسيرة بمبلغ يقدر ب 500 درهم مثلا او 500 دينار
يعود الحال بنا الى تجميع مبلغ مالي كبير يساعد لحل الازمة لدى الافراد
وقد فضل هذه النوعية من الربح عن التجارة والصناعة مؤكدا انك لو رايح تعمل صفقة مش هتعمل الفلوس دي كلها

قائلا ان من يرفض هذه المبادرة والاقتراح لابد من قتلة مثلة مثل الاسير الذي يقتل في الحرب

وتاتي هذه في سلسلة من المحاولات ليحول الدولة المدنية الى دولة قبلية كما كان هو الحال سابقا

مؤكدا ان الاخوان المسلمين منقوضون وانهم اصبحوا جماعة محظوظة بدلا من محظورة
وقد رد الشيخ ابو اسحق الحويني على هذه الاتهامات مستشهدا بقولة " فويل للمصلين "
اذا سكت فلن يستوعب العقل الكلمة كيف تدعوا للصلاة وتتوعد المصليين
مؤكدا ان مثل هذه الطريقة هي طريقة يتبعها العديد من المواقع
مثل روز اليوسف من قبل والحين اليوم السابع لاثارة الخبر
دون نقلة كاملا ليتمم المعنى

شاهد بالفيديو رد فعل الشيخ

المقال "بالفيديو الشيخ أبو اسحاق الحوينى : يدعو لاعادة الرق والعبيد والجواري لحل الأزمة الاقتصادية !!" نشر بواسطة: بتاريخ:
godzela55
الله يكسفك يا اخي

انتوا مش مخليين للواحد عين يدافع عنكم وعن حقكم في المشاركة في الحياة السياسية في مصر
CONAN89
الراجل ده اصلا انا بكرهه من ساعة لما طلع وكذب الحديث بتاع سيدنا محمد ان جنود مصر خير اجناد الارض .
مواطن مصري
حــــــــــــــــــــــــكاوي وقصص وافلام
حسن فقيه
مشكور على المجهود
emad kamel
احب ان اعلق على هذا الموضوع الذى لم يقف شخص امامه ويقول كلمة حق لان ليس معنى الجهاد أن نستعبد الناس ولكن هو نشر للدين الاسلامى ولا ننسى أن الاسلام دخل مصر من خلال الفتح المبارك لسيدنا عمرو بن العاص

فمعنى هذا ليس الصحابه الكرام كانوا يذهبون الى الجهاد كى يسلبوا الأموال وأنما كان الصحابى يخرج من بيته ويدعوا ربه أن لا يعود الى بيته مرة أخرى ويستشهد فى سبيل نشر الدين الاسلامى
فالشيخ يدعوا الى الجهاد لنشر الاسلام
ولا ننسى أن الله تعالى وعد الصحابة فى غزوة بدر بإحدى الحسنيين أما الشهادة او الغنيمة

وليس حل الازمة الاقتصادية بإعادة العبيد والرق والجوارى كما ذكر صاحب الموضوع
وأنما دعا الشيخ الى العمل بالركن الثالث فى الاسلام الا وهو فرض الزكاة فالزكاة فرض كما الصلاة فرض

حفظ الله شيخنا الكريم ابو اسحاق الحيوينى
EN$AN_
الراجل ده اصلا انا بكرهه من ساعة لما طلع وكذب الحديث بتاع سيدنا محمد ان جنود مصر خير اجناد الارض .

اتقى الله بتقول كذب الحديث وكأن حضرتك بتجزم ان الحديث صحيح وهو كذبه طيب ده راجل عالم حديث وشغلته محدث - سعادتك بتشتغل ايه ؟
المرابط المصري
المشاركة الاصلية بواسطة gdzela55
الله يكسفك يا اخي انتوا مش مخليين للواحد عين يدافع عنكم وعن حقكم في المشاركة في الحياة السياسية في مصر

ياريت الناس اللي بتعلق تفهم في امور دينها الاول قبل ما تنكر على الاخرين واذا كان تاثرك بالفكر التغريبي بيخليك تستحي من سنة نبيك ومنهجه فدي مشكلة كبيرة محتاجة انك تراجع عقيدتك واذا كنت مسنكر كلام الشيخ في النقطة دي فكلام الشيخ هو ما فعله الرسول وصحابته الكرام وكان عليه عمل الامة في القرون الثلاثة الفاضلة يبق المفروض في الحالة دي انك بتستنكر فعل الرسول والامة وبتستحي منه وللعلم اللي انت بتستنكره اشرف بكتير من تجارة الرق اللي بيمارسها الغرب اللي انت متاثر بيه عن طريق تجارة الرق الابيض وسياحة الدعارة
عبد الرحمن 2011

اتقى الله بتقول كذب الحديث وكأن حضرتك بتجزم ان الحديث صحيح وهو كذبه طيب ده راجل عالم حديث وشغلته محدث - سعادتك بتشتغل ايه ؟

معاك حق فعلا الحديث اساسا ضعيف . لكن تقريبا احنا المصريين عايزين الحديث يكون قدسي هههههههههههه

REBEL
هو بقى فى دين اساسا اليومين دول الشيخ جايب السلم من الاخر ولا اية هو مين اللى هيجاهد يا عم الشيخ بص لحالنا الاول وبعدين شوف اذا كان الجهاد ينفع دلوقتى ولا لا
ensanmosalim
الحديث فعلا ضعيف واللى بيستمروا فى روايته منهم من يعرف انه ضعيف ولا يؤاخذ به لكنه ضحك ونفاق
ابو عمر0
المقطع من شريط قديم .... بلاش اشاعة للفتن وعيب على مشرف فى المنتدى انه يتلاعب بالاعضاء .. وارجو من الاعضاء التروى والتفكير قبل اصدار الاحكام وتعليق المشانق ويكفينا من التسرع ما نحن فيه من فتن ومشاكل .......وارجو محاسبة المشرف
Nile Son
ابو عمر :
عيب عليك اتهام الناس بالباطل
من منا يريد التلاعب
الموضوع وصل لي عبر الفيس اليوم
ونزل خبر في اليوم السابع اليوم
اذن عيبا عليك انت ان تتهم احد بالباطل
فهذه ليست شيم المسلمين

ومنتظر ردك
Nile Son
بخصوص الخطبة قديمة / جديدة
هذا لم اشر الية وانا لم اذكر انه قالها اليوم
او هذا الاسبوع او هذا الشهر

انا وضعت الخبر الذي وجدتة هنا

لك تحيتي وساسعد بمناقشتك
ابو عمر1
المقطع من شريط قديم .... بلاش اشاعة للفتن وعيب على مشرف فى المنتدى انه يتلاعب بالاعضاء .. وارجو من الاعضاء التروى والتفكير قبل اصدار الاحكام وتعليق المشانق ويكفينا من التسرع ما نحن فيه من فتن ومشاكل .......وارجو محاسبة المشرف
وانا اعتقد ايضا ان هذا الحديث ملفق للشيخ الجليل والدليل على ذلك الاصوات المتداخله فى الحديث المذاع منها اصوات صياح واخرى لرجال يتحدثون واخرى دوشه
المقصد الاخ الفاضل ان لحوم العلماء مسمومه والشيخ ابو اسحاق من اعلم اهل الارض فى الحديث ويجب ان ندافع عنه حتى لو كان مخطئا مع اننى متاكد ان هذا الحديث ملفق له
burtukana
والله لو الكلام دة صحيح وفعلا ذكر بهذة الطريقة يبقى الراجل دة عقلة تعبان والله هو اعلم فين الحقيقة
godzela55

انا مش مع ان حد يتكلم في علوم شرعية بدون علم

بس هو كل مين راح قعد مع الشيخ ( ترتان الفلاني ) في السعودية يبقي عالم ومحدث؟

خلينا نقعد ننفخ في كل واحد كدة لحد ما يفرقع

اولا هو مش تلميذ الالباني زي ما بيحاول يدعي .. ثانيا الالباني مش إله يعني زي ما بتحاولوا تصورولنا .. ثالثا اللي هو بيقوله في الفيديو دة يدل علي انه مش عايش معايا في الدنيا اصلا

الله يكسفك يا اخي انتوا مش مخليين للواحد عين يدافع عنكم وعن حقكم في المشاركة في الحياة السياسية في مصر

ياريت الناس اللي بتعلق تفهم في امور دينها الاول قبل ما تنكر على الاخرين واذا كان تاثرك بالفكر التغريبي بيخليك تستحي من سنة نبيك ومنهجه فدي مشكلة كبيرة محتاجة انك تراجع عقيدتك واذا كنت مسنكر كلام الشيخ في النقطة دي فكلام الشيخ هو ما فعله الرسول وصحابته الكرام وكان عليه عمل الامة في القرون الثلاثة الفاضلة يبق المفروض في الحالة دي انك بتستنكر فعل الرسول والامة وبتستحي منه وللعلم اللي انت بتستنكره اشرف بكتير من تجارة الرق اللي بيمارسها الغرب اللي انت متاثر بيه عن طريق تجارة الرق الابيض وسياحة الدعارة
عزيز انت تدعي الالتزام بأخلاق الاسلام مع انك تخالفها ,,
فقد اتهمتني بالباطل بأنني استنكر سنة الرسول .. واني متأثر بتجارة الرق الغربية !

أولا انا صديق لجميع الفصائل الاسلامية في مصر وعلي رأسهم السلفيين

ثانيا انا بدرس تشريع اسلامي .. ولما سيادتك تدرس تشريع اسلامي هتعرف ان كل اللي بتسمعه من الجماعة دول هو نوع من ( الغلو ) و ( المغالاة ) .....

هسأل حضرتك سؤال .. ليه الامام ابو حنيفة اجاز للمرأة ان تتزوج بدون ولي؟ وايه المنهج اللي استخدمه عشان يوصل للفتوي دي
EN$AN_
بس هو كل مين راح قعد مع الشيخ ( ترتان الفلاني ) في السعودية يبقي عالم ومحدث؟]

godzela يا اخ

اولا عيب الاسلوب اللى انت بتتكلم بيه عن عالم - يفرقع وتنفخو فيه والاسلوب الغير لائق ده -
ثانيا مين قالك انه مش تلميذ الشيخ الالبانى ؟ وغير ده كله تلميذ او مش تلميذ مين فى العالم دلوقت يضاهى علم الراجل ده فى علوم الحديث ؟

ثانيا الاخ المشرف اللى نزل الموضوع اولا انت كتبت انك قريت الخبر فرحت منزله طيب وفين عقلك ؟ واى كلام يتقال كده وخلاص ده فيديو دقيقه ونص طيب هل انت سمعت المحاضره او الخطبه كلها علشان تفهم السياق؟ وبعدين انا بيتهيألى انه القوانين انه يمنع ان تكون فى مواضيع لاثارة الفتنه انا اعتقد ان الموضوع ده عمل فتنه بين الاعضاء والدليل التناحر اللى احنا فيه ده من دفاع وهجوم والمشكله انكم حاطين الموضوع خبر عاجل

مش فاهم انتم مشرفين ازاى بصراحه
khaledmh
لا حولة ولا قوة الا بالله
Nile Son
بس هو كل مين راح قعد مع الشيخ ( ترتان الفلاني ) في السعودية يبقي عالم ومحدث؟]

godzela يا اخ

اولا عيب الاسلوب اللى انت بتتكلم بيه عن عالم - يفرقع وتنفخو فيه والاسلوب الغير لائق ده -
ثانيا مين قالك انه مش تلميذ الشيخ الالبانى ؟ وغير ده كله تلميذ او مش تلميذ مين فى العالم دلوقت يضاهى علم الراجل ده فى علوم الحديث ؟

ثانيا الاخ المشرف اللى نزل الموضوع اولا انت كتبت انك قريت الخبر فرحت منزله طيب وفين عقلك ؟ واى كلام يتقال كده وخلاص ده فيديو دقيقه ونص طيب هل انت سمعت المحاضره او الخطبه كلها علشان تفهم السياق؟ وبعدين انا بيتهيألى انه القوانين انه يمنع ان تكون فى مواضيع لاثارة الفتنه انا اعتقد ان الموضوع ده عمل فتنه بين الاعضاء والدليل التناحر اللى احنا فيه ده من دفاع وهجوم والمشكله انكم حاطين الموضوع خبر عاجل

اولا حضرتك لازم تتكلم بصورة افضل من كدا
الموضوع اولا لادخل له بالاشراف
الاشراف هو دور تنظيمي بعيدا عن كوني عضو بالمنتدى ادرج موضوعات وارد على الاعضاء

ثانيا : مين قال الموضوع عامل فتنة الموضوع اختلاف في وجهات النظر
ثالثا : من اكتر الشيوخ اللي بستمعلهم الشيخ ابو اسحاق
رابعا : الحمد لله بفكر بعقلي مين قال اني مقتنع من صحة الخبر لو لاحظت انا حاطت في العنوان " !! " الم تفكر في معناهم ؟؟
علامتي التعجب هي استنكار لما ورد بالفيديو ويحتمل احتمالين

1. تأكدي من الكلام واستغرابي له
2. استغرابي من الكلام والبحث عن صحتة

دليل على قوة الموضوع ونجاحة هو المناقشة بين الاعضاء ووضعه في خبر عاجل لايقلل من شان المنتدى فطبيعة المنتديات النقاش لكننا نجهل معنى النقاش فبدلا من ان نحاول تبادل الاراء نرى ان من يعارضنا الراي هو مخطا و نقول انه تناحر بل هو نجاح وقوة للموضوع

بخصوص المقطع دقيقة ونصف لم اسمع الخطبة وانا لم اتحدث عن الخطبة انا تحدثت عن كلمتين واخر نقطة انا لم اقرا الخبر في منتدى او جريدة صفرا بل في موقع الكل او المعظم مننا يزورة يوميا
تشرفت بردك :: اسجل اعتراضي على صيغة مشاركة جودزلا ::

بخصوص الاشراف فانا مشرف ومدير على منتديات ومستشار في منتديات بمعظم ان لم يكن جميع الدول العربية منذ 2004
لك ودي وسلامي واسعد بالمناقشة الجادة بيننا
المرابط المصري
(عزيز انت تدعي الالتزام بأخلاق الاسلام مع انك تخالفها ,, فقد اتهمتني بالباطل بأنني استنكر سنة الرسول .. واني متأثر بتجارة الرق الغربية !
أولا انا صديق لجميع الفصائل الاسلامية في مصر وعلي رأسهم السلفيين ثانيا انا بدرس تشريع اسلامي .. ولما سيادتك تدرس تشريع اسلامي هتعرف ان كل اللي بتسمعه من الجماعة دول هو نوع من ( الغلو ) و ( المغالاة ) .....
هسأل حضرتك سؤال .. ليه الامام ابو حنيفة اجاز للمرأة ان تتزوج بدون ولي؟ وايه المنهج اللي استخدمه عشان يوصل للفتوي دي)

اخي الكريم حضرتك بتقول ان انا اتهمتك انك تستنكر السنة وده مش صحيح لو راجعت كلامي اللي انا اتهمتك بيه التاثر بالفكر الغربي وان ده هو اللي ماثر عليك ومخليك تنكر امور من السنة وشتان بين واحد يعرف ان السنة كذا وينكرها وبين واحد مش مصدق ان دي السنة اصلا بسبب شبهات عنده واللي انا حبيت اوصلهولك في الرسالة السابفة انك متخليش تاثرك بفكر غريب يخليك تنكر امور من الدين قبل ما تراجع المسالة بدقة وتعرف حكمها الصحيح ده اولا
ثانيا حضرتك بتقول ان كل اللي ناس دي بتقوله فيه غلو وات ده بناء على دراستك الشرعية وواضح ان دراستك بعيد تماما عن المنهج الصحيح لانك لو بتدرس بشكل منهجي كنت حتعرف كويس جدا ان السلفيين بالذات مبينفردوش براي الا ويكون لهم فيه سلف من الائمة المجتهدين الاعلام مش كده وبس ده لازم الراي ده يكون مدعوم بالدليل المعتبر يعني ميكونش من شواذ المسائل عملا بقول الامام السيوطي
وليس كل خلاف جاء معتبرا الاخلاف له حظ من النظر
وده في اقل الاحوال غير انهم في الغالب بيكونوا معتمدين راي الجمهور او الراي الاظهر في المسالة
ثالثا ايه معنى سؤالك في موضوع بعيد تماما عن الموضوع اللي احنا بنتكلم فيه وايه دخل موضوع الزواج بلا ولي هنا ولا انت عاوز تثبت لي انك بتدرس تشريع عل العموم يا سيدي ربنا يوفقك بس برده انبهك ان راي ابو حنيفة في المسالة دي خلاف الجمهور وخلاف النص الثابت لحديث (لا نكاح الا بولي) واللي بيصححه جمهور العلماء وبيفتوا بيه وصدقني الامر مفيهوش شخصانية انا معرفكش علشان اتهمك واجرحك والله اعلم يمكن لو قابلتك ابقى واحد من جملة اصدقاءك اللي بتشير اليهم بس الامر كان بيتعلق بدين ومسالة شرعية انت استعجلت في انكارها مع انها امر ثابت في الشريعة وفي كتب الفقه وهنا ملحوظة احب اشير اليها ان اثارة الامر ده بالذات الوقتي يؤكد ضرورة دخول الدين في السياسة علشان ينقيها ويقومها من الممارسات الفاسدة اللي فيها واللي يندرج تحتها محاولة تشويه شيخ جليل وتيار كامل بالباطل بهدف اقصائه عن الساحة السياسية لا اكثر ولا اقل والا فايه معنى ان يتم البحث في احاديث الشيخ القديمة للوقوف على اي موضوع يكون غريب عن العامة ميفهمهوش علشان يشهر بيه وسطهم وينفر منه ومن تياره وليه يتنشر موضوع زي ده في الوقت ده بالذات اللي بدات تظهر فيه شعبية السلفيين اعتقد ان النشر هدفه سياسي ومش نبيل
Nile Son
المرابط المصري :: ردك مميز
المرابط المصري
جزاكم الله خيرا ويارب تعم الفائدة ونقدر نوصل كلنا لبر الامان الي يرضي المولى عز وجل
karam fox
وانا اعتقد ايضا ان هذا الحديث ملفق للشيخ الجليل والدليل على ذلك الاصوات المتداخله فى الحديث المذاع منها اصوات صياح واخرى لرجال يتحدثون واخرى دوشه
المقصد الاخ الفاضل ان لحوم العلماء مسمومه والشيخ ابو اسحاق من اعلم اهل الارض فى الحديث ويجب ان ندافع عنه حتى لو كان مخطئا مع اننى متاكد ان هذا الحديث ملفق له
مش صح, ركز في كلامك, ماحدش ندافع عنه لو كان غلطان حتي لو كان اعلم اهل الارض فعلا,

اما بقي كلامه صح ولا غلط فدي قضية تانية, دمت سالما
karam fox
حاسس ان حد مقلده ومش هو اللي بيتكلم,

سواء كان هو او مش هو, الدين الاسلامي موجود ومصارده موجودة وكتبه موجودة وعقولنا موجودة ومش شيخ ولا اتنين ولا حتي 100 هيكونوا هما اللي بيعبروا عن الاسلام,

الدين الاسلامي اروع من تحصره في اشخاص
مصري بالسعودية
ياجماعة اتقوا الله واحفظوا لاهل الفضل فضلهم فهذا رجلا له باعا كبير فى العلم والدعوة ثم من وضع هذا المقطع هو مغرد يريد الوقيعة لانه كلام مبطور فالكلام له سباق ولحاق ولاينبغي ان نبطر الكلام ثم نقول
ان الرجل يريد عودة الرق الشيخ كل سيسلم اناس كثيرا وعلي فكرة المحاضرة دي قديمة جدا فليحفظ كل من لسانه وقلمه
وما من كــاتب إلا سيفنى … ويبقى الدهر ما كتبت يداه
فلا تكتب بكفك غير شىء … يسرك يوم القيامه ان تراه
EN$AN_
اولا حضرتك لازم تتكلم بصورة افضل من كدا
الموضوع اولا لادخل له بالاشراف
الاشراف هو دور تنظيمي بعيدا عن كوني عضو بالمنتدى ادرج موضوعات وارد على الاعضاء

ثانيا : مين قال الموضوع عامل فتنة الموضوع اختلاف في وجهات النظر
ثالثا : من اكتر الشيوخ اللي بستمعلهم الشيخ ابو اسحاق
رابعا : الحمد لله بفكر بعقلي مين قال اني مقتنع من صحة الخبر لو لاحظت انا حاطت في العنوان " !! " الم تفكر في معناهم ؟؟
علامتي التعجب هي استنكار لما ورد بالفيديو ويحتمل احتمالين

1. تأكدي من الكلام واستغرابي له
2. استغرابي من الكلام والبحث عن صحتة

دليل على قوة الموضوع ونجاحة هو المناقشة بين الاعضاء ووضعه في خبر عاجل لايقلل من شان المنتدى فطبيعة المنتديات النقاش لكننا نجهل معنى النقاش فبدلا من ان نحاول تبادل الاراء نرى ان من يعارضنا الراي هو مخطا و نقول انه تناحر بل هو نجاح وقوة للموضوع

بخصوص المقطع دقيقة ونصف لم اسمع الخطبة وانا لم اتحدث عن الخطبة انا تحدثت عن كلمتين واخر نقطة انا لم اقرا الخبر في منتدى او جريدة صفرا بل في موقع الكل او المعظم مننا يزورة يوميا
تشرفت بردك :: اسجل اعتراضي على صيغة مشاركة جودزلا ::

بخصوص الاشراف فانا مشرف ومدير على منتديات ومستشار في منتديات بمعظم ان لم يكن جميع الدول العربية منذ 2004
لك ودي وسلامي واسعد بالمناقشة الجادة بيننا
نتناقش فى ايه بالظبط ؟؟؟ يا اخ الواحد لو عنده ذره من العقل يعرف ان الفيديو ده الغرض منه غرض سياسى بحت وهو تشويه صورة السلفيين ورموز السلفيين وانت حضرتك بموضوعك ده شاركت ومشاركه فعاله اوى فى التشويه ده وتيجى تقولى انا من اكتر الناس اللى بسمع الشيخ وقال ايه علامة تعجب وتعالى نتناقش ؟
اما بالنسبه للاشراف الدور التنظيمى

فأنا فى اعتقادى ومن رأيى المتواضع ان لازم المشرف ده يكون مثقف وعنده رؤيه وقدره على التحليل وسرعة البديهه مش يشوف اى - هبل فى الجبل - ويجى ينقله للناس من غير ما يفهم المقصود منه
خلص الكلام -

المرابط المصري
الاخ الفاضل en$an
من باب العدل الاخ المشرف مش هو اللي اثار الموضوع ده نشر في مواقع كتيره على الفيس بوك وانا اتفق معاك ان الهدف من نشره سياسي وانه هدف خبيث لمحاولة تشويه الشيخ بصفةخاصة والسلفية بصفة عامة بس انا باحسن الظن بالاخ المشرف انه يقصد اطلاعنا على ما يدور حولنا مش من باب المشاركة في حملةالتشويه او الدعم لها ولكن لوضعنا في ورايي ان افضل من اننا نهاجم بعض هنا نروح نهاجم المجرمين الحقيقين على مواقعهم ونعريهم في عقر دارهم وعلى فكرة الكلام اللي قاله الشيخ كلام عادي جدا بس هو يمكن غريب عن الناس بس يا ريت نفتكر ان الرسول نفسه كان له سبايا وانه عليه الصلاة والسلام مات وهذا الحكم معمول به لم ينسخ وظلت الامة تعمل به حتى عصور قريبة جدا ولم يقطع العمل به الا عصور الضعف وان الحكم ده نفسه كان له اكبر الاثر في دخول ملايين البشر في الاسلام بل ان كثيرا من علماء الاسلام وقادته العظام كانوا في الاصل سبي حروب واذكر باسماء اعلام على سبيل المثال نافع مولى عبدالله بن عمر وسالم مولى حذيفة ووالد الامام عبد الله بن المبارك بل ان الامام البخاري نفسه اصوله من الموالي اي سبي الحروب ده غير القادة الكبار من امثال الظاهر بيبرس والسلطان قلاوون وغيرهم فالهدف من السبي في الاساس كان لتعليم الدين ونشره قبل اي فايدة تانية اقتصادية او غيرها وده معلوم ومسرود في كتب الفقه للي عاوز يراجع
ام بوسى
صلوا على النبى ياجماعة
kinguperegypt
اولا احب اشكر الاخوه الاعضاء emad kamel و ensan المرابط المصرى
على كلامهم
والكلام ده اكيد قديم او متفبرك
لا ن فيه ناس بتكرهه اللى هما العلمانيين اللى عايزين يخربوها وبيكرهوا السلفيين
منهم جريده المصرى اليوم والشروق واليوم السائع وغيرهم كتييييييييير

واحب اقول لمشرف المنتدى يا ريت بلاش المواضيع اللى زى دى
عشان محدش من زوى القلوب الضعيفه يتأثر بكلامك
عشان ابو اسحاق الحوينى راجل علامه فى الحديث

ويتحرق ادسنس على الفلوس اللى بتيجى منه بسبب الموضوع ده

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو الشيخ ابو اسحاق الحويني منذ سنة يجزم بعدم نجاح حازم ابوسماعيل في الرئاسة
بالفيديو الشيخ ابو اسحاق الحوينى يوضح رأيه فى الحملة ضد نجيب ساويرس
الشيخ ابو اسحاق الحويني : يكذب اتهامة بالدعوة لاعادة الرق والعبيد والجواري لحل الأزمة الاقتصادية