نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

موضوع هام للمناقشة

السلام عليكم و رحمة الله
أيها الأحباب
من خلال تجوالي و مروري على اقسام المنتدى المختلفة لاحظت ملحوظة مهمة
قلت بعدها بسم الله ما شاء الله .. نمسك الخشب .
كل الأمور تسير على ما يرام و الأمن مستتب في المنتدى و الحمد لله .
لكن الذي لفت نظري و شغل تفكيري و دعاني لفتح هذه الصفحة للمناقشة أن المواضيع التي تحظى بأكبر عدد من القراء و الردود هي المواضيع الخفيفة التي فيها ضحك و فرفشة و دردشة و دندشة مع احترامي لكتابها و تقديري لهم بالتأكيد أما المواضيع الجادة من مقالات أو صفحات دينية أو مواضيع طبية فإن عدد القراء و المشاركين فيعد على الأصابع .
لاحظت هذا الأمر في مواقع أخرى و هذا ما دفعني لطرح السؤال : هل أصابنا فيروس الملل من جراء
المواضيع الجدية فلجأناإلى المواضيع الخفيفة من أجل الترفيه و التسلية ؟
أم أن القدرة على التركيز مع المواضيع الجادة ضعيفة مع الصيام ؟
ام أن شعوبنا العربية باإضافة لأنها شعوب محبة للسلام ( غصب عنها طبعا ) فهي أيضا محبة للفرفشة و الدردشة و الدندشة ( بمزاجها )

دعوة للمناقشة و المناكشة

المقال "موضوع هام للمناقشة" نشر بواسطة: بتاريخ:
lionhmada

شكرا على طرحك هذا الموضوع للنقاش
مع احترامي للاعضاء فعلا الملاحظ مواضيع الغير جدية نسبة المشاهدة والردود اضعاف مضاعفة عن المواضيع الجادة واعتقد ده يرجع لاسباب كتير

1 - للاسف الكثير من الشباب والبنات بيعتبر النت وسيلة تسلية وترفيه يعني لما يحب يتسلى يدخل يعمل دردشة او يحمل افلام واغاني او يدخل منتديات يكتب ويقرأ في مواضيع التسلية والمسابقات

2 - تراجع فكرة الثقافة والقرأة في السنوات الاخيرة على وجه الخصوص وافساح المجال امام شاشات الفضائيات لتبث وتملء الادمغة وتستهلك الوقت الاكبر للانسان ولكي حضرتك ان تتخيلي شاب او فتاة بيقضي معظم وقت فراغه امام قنوات الافلام والمسلسلات الاجنبية والعربية التي يحمل الكثير منها مضمون تافه او البرامج التافهة او المسابقات التافهة جدا التي همها الاول افراغ جيوب المشاهدين والحصول على ارصدة تليفوناتهم المحموله او الاعلانات التجارية السخيفة ( لكي ان تتضحكي ان يكون مقدار الرجولة بشرب مشروب ما < استرجل واشرب بيرل > هههههههههه )

3 - الاسلوب الجاف للكثير من الموضوعات الجادة تفقد الكثير من القراء لها بالاضافة الي اننا في المجتمعات العربية الكثيرون لا يتقبلون ثقافة الاختلاف يعني ممكن لو اختلافتي مع وجهة نظر صاحب الموضوع تجدي ردودي غير جميلة وتهجم وتجريح من صاحب الموضوع ( رأيتها بنفسي في منتديات كثيرة )

4 - الاهتمامات تحكم التوجه
بمعنى ان المتصفح لمنتدى او موقع بيدور على الموقع اللي بيتخصص اكتر وانا مجربها على نفسي يعني انا مش بدخل المنتدى الاسلامي كتير هنا مع اني بحب المنتديات الاسلامية قوي لكني بتجه اكتر اني لم اتصفح منتدى اسلامي تلاقيني بشارك بقوة في القرأة او الردود بمنتديات زي منتديات عمرو خالد او مصطفى حسني او لما احب اشوف منتدى في مجالي بروح ادور على مواقع التغذية والصناعات الغذاية المتخصصة فوجود اعضاء هنا مرتبط بحاجة من اثنين الاولى وهم الاغلبية ارتباطهم بإذاعة نجوم اف ام وهي ترفيهة وب وجودهم هنا ترفيهي او للمشاركة بارباح ادسنس

اخير اشكرك على موضوعك الجميل ده
واسف على الاطالة
وتمنياتي لكي بالتوفيق
وشكرا
Bossi Cat

شكرا على طرحك هذا الموضوع للنقاش
مع احترامي للاعضاء فعلا الملاحظ مواضيع الغير جدية نسبة المشاهدة والردود اضعاف مضاعفة عن المواضيع الجادة واعتقد ده يرجع لاسباب كتير

1 - للاسف الكثير من الشباب والبنات بيعتبر النت وسيلة تسلية وترفيه يعني لما يحب يتسلى يدخل يعمل دردشة او يحمل افلام واغاني او يدخل منتديات يكتب ويقرأ في مواضيع التسلية والمسابقات

2 - تراجع فكرة الثقافة والقرأة في السنوات الاخيرة على وجه الخصوص وافساح المجال امام شاشات الفضائيات لتبث وتملء الادمغة وتستهلك الوقت الاكبر للانسان ولكي حضرتك ان تتخيلي شاب او فتاة بيقضي معظم وقت فراغه امام قنوات الافلام والمسلسلات الاجنبية والعربية التي يحمل الكثير منها مضمون تافه او البرامج التافهة او المسابقات التافهة جدا التي همها الاول افراغ جيوب المشاهدين والحصول على ارصدة تليفوناتهم المحموله او الاعلانات التجارية السخيفة ( لكي ان تتضحكي ان يكون مقدار الرجولة بشرب مشروب ما < استرجل واشرب بيرل > هههههههههه )

3 - الاسلوب الجاف للكثير من الموضوعات الجادة تفقد الكثير من القراء لها بالاضافة الي اننا في المجتمعات العربية الكثيرون لا يتقبلون ثقافة الاختلاف يعني ممكن لو اختلافتي مع وجهة نظر صاحب الموضوع تجدي ردودي غير جميلة وتهجم وتجريح من صاحب الموضوع ( رأيتها بنفسي في منتديات كثيرة )

4 - الاهتمامات تحكم التوجه
بمعنى ان المتصفح لمنتدى او موقع بيدور على الموقع اللي بيتخصص اكتر وانا مجربها على نفسي يعني انا مش بدخل المنتدى الاسلامي كتير هنا مع اني بحب المنتديات الاسلامية قوي لكني بتجه اكتر اني لم اتصفح منتدى اسلامي تلاقيني بشارك بقوة في القرأة او الردود بمنتديات زي منتديات عمرو خالد او مصطفى حسني او لما احب اشوف منتدى في مجالي بروح ادور على مواقع التغذية والصناعات الغذاية المتخصصة فوجود اعضاء هنا مرتبط بحاجة من اثنين الاولى وهم الاغلبية ارتباطهم بإذاعة نجوم اف ام وهي ترفيهة وب وجودهم هنا ترفيهي او للمشاركة بارباح ادسنس

اخير اشكرك على موضوعك الجميل ده
واسف على الاطالة
وتمنياتي لكي بالتوفيق
وشكرا
شكرا جدا ليك يا lionhmada بجد ردك عجبنى جدا وفعلا كلامك صح
ردك شرفنى اوى شكرا
lionhmada
شكرا جدا ليك يا lionhmada بجد ردك عجبنى جدا وفعلا كلامك صح
ردك شرفنى اوى شكرا
الشرف لي
شكرا لكي
تمنياتي بالتوفيق
بنت الشرق
بظن أنوا السبب هو ميل الجميع للتسلية والترفيه......
راغب
هي الفكرة كلها
ان الواحد بيروح شغلو بيروح كليتو بيروح مدرستو
المهم يعني بيبقي جاي عاوز يرفه عن نفسو شويه
فهو ده اللي بيحصل

وبتهيألي كمان الشعب المصري عموما بيميل اللي التسليه
decientgirl
فعلا يابوسى الحكايه دى بقت منتشرة جداااااااااا
احنا اه الشعب المصرى والعربى بيحب الكوميديا والضحك والفرفشه
لكن مش مفروض نطغيها على الواقع والمناقشات والجد
انا شخصيا بحب اتناقش واسمع الاراء عن انى اقرا موضوع ترفيهى
معظم المنتديات المشتركه فيها بكون فى منتدى الحوار العام اكبر مشاركاتى
لكن الترفيه والنكت قليل اووووووووووووى
يعنى مفروض نتعلم من الاخرين ونتناقش
حتى لو مش هانستفيد من اراء الناس التانيه
فممكن راينا يفيد حد وممكن نتعلم بعد كده ازاى ننمى اسلوبنا فى الحوار
وراى lionhamada بصراحه شمل الكلام كله
وكل كلمه فيه قالها فعلا هى الصح
موضوع جميل يابوسى ومهم احييكى عليه
kaki
اصل الواحد لازم يرفهه عن نفسه من اللى بيشوفه بره فى الشارع وفى الدنيا عموما بيكون عايزين ننسى
ونشغل نفسنا باى حاجة حتى لو تافهه
الحب الوردى
بمعنى اصح ان الحياة صعبة جدا والايام بقت ممله جداوالناس زهقت جدا من اليوم لان اليوم مثل الغد مثل امس فالناس عايزة تفرفش وتغير من حياتها
scorpion
بجد انا لاحظت دة فعلا ومش في منتدانا احنا بس
لا دة فـ كتير من المنتديات
احنا بنحب الترفية مقولناش حاجة
بنحب الضحك مفيش مشاكل
بس زى مابندي الحاجات دي حقها لازم ندي الاقسام التانية حقها
وجايز السبب هو ان جوانا رغبة كبيرة في الضحك ومش عاوزين نكبتها
علشان كدة بنلجأ للتسلية والترفيه
Bossi Cat
شكرا اوى لكل الاعضاء اللى شاركوا برأيهم فى الموضوع وياريت نهتم بالاقسام التانية

شكرا ليكم اوى
همسات مسموعه
موضوع مهم وفعلا احنا أصابنا فيروس الملل

عشان كده بيقنا نلجأ للتسليه والحاجات الهايفه

ميرسي علي التوبيك
dragon_x
الدافع الوحيد ممكن يكون الملل فالكل بيلجا للترفيه او التسلية علشان يخرج نفسه من الكبت اللى زرع نفسه فيه

والله اعلم

موضوع جميـــــــــــــل....

يسلمو
محمد شلبي
نايس توبيك تسلميييييييييييييييييييييي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
قصة زواج عرفى موضوع للمناقشة
لماذا تدمع عيوننا. موضوع للمناقشة