نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى طلبة كلية علوم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

محتاج الرد بسرعة رهيبة اية الفرق بين كلية (العلوم) وكلية (علوم/رياضة)

ارجو معرفة الفرق بين كلية (العلوم) وكلية (علوم/رياضة)
مع توضيح علوم/ رياضة لانى علم رياضة وعايز اعرف حدرس اية لو دخلت كلية العلوم
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وكمان مستقبلها من حيث التوظيف ؟

وهل فعلا مستقبل التربية/ رياضة افضل من علوم/ رياضة ؟

المقال "محتاج الرد بسرعة رهيبة اية الفرق بين كلية (العلوم) وكلية (علوم/رياضة)" نشر بواسطة: بتاريخ:
sasa1610
بص اللي اعرفه
علوم في التنسيق يعني للناس اللي درسوا احياء
اما اللي درس رياضه فبيكون تنسيق العلوم بتاعه علوم رياضه

وبتدخل الكليه عندنا في اسكندريه
لطلبة الراضه ليهم قسمين ( علوم طبيعيه / وجيولوجيا )

اما طلبة الاحياء فليهم بردوا قسمين ( بيولوجي / وجيولوجيا )

يعني الجيولوجيا مشتركه

وبخصوص التوظيف انت لو جبت تقدير كويس فان شاء الله بتتعن على حسب تخصصك

اما حكاية التربية والعلوم
فان كنت داخل علوم عشان تكون مدرس فادخل تربية احسن
لان الوزاره بتفضل خريج التربية وبعدها ىداب وفي الآخر علوم

بس دا لو كنت عاوز تكون مدرس فالتربية احسن

اما غير كدا فالعلوم احسن في رايي

وارجوا اني اكون قدمت المطلوب
واي استفسار تاني انا تحت امرك
tamatem
كلية العلوم رياضة دى قسم من الاقسام اللى الكلية بتقدمها واللى بيدخلوه بيبقو رياضة فى الثانوية العامة والقسم ده بيحتوى على العديد من التخصصات فمثلا فى علوم شبين فيها قسم رياضة وفيزياء ورياضة وحاسب وقسم احصاء وقسم على ماأعتقد فيزياء وليزر والكلية دى بيبقى التخصص فيها ما السنة الاولى وبيبقى ليها تنسيق داخلى لكل تخصص يعنى حسب الدرجات اللى تبع المادة اللى كانت معاك فى الثانوية وعلوم شبين من الكليات التى تأخذ بالنظام الامريكى وهو نظام الساعات يعنى بتحدد ليك مقدار من الساعات للمواد التى يتم اختيارها وده بالنسبة لعلوم شبين الكوم أما بالنسبة لعلوم بايولوجى ودى للى كانو أحياء فى الثانوية العامو ودول ليهم أقسام كتير زى كيمياء اسبيشيال وكيمياء وحيوان ونبات وحيوان وجيولوجيا ونبات اسبيشيال وحيوان ايسبيشيال وغيره من الاقسام الاخرى وعلى ماأعتقد ان النظم فى جميع كليات العلوم واحدة ماعدا كلية علوم دمياط فهى الكلية الوحيدة على مستوى الجمهورية التى يختلف نطامها الى حد ما فطلبة الرياضيات بيدخلو أول سنة شعبة عامة اسمها " العلوم الطبيعية " ودى بيدرسوا فيها كل ماتتخيل من المواد رياضة [افرعها " الجبر والتقاضل والتكامل والهندسة التحليلية وديناميكا واستاتيكا " وكما بيدرسو فيزياء وأيضا بعض الفغروع منها مثل فيزياء الضوء وخواص المادة ومغناطيسية وحرارة" وبيدرسوا كيمياء " عامة وعضوية وفيزيائية " ومادة لغة ومادة حاسب ألى واذا تمكن الطالب من اجتياز السنة الاولى بدون أى مواد فانه يتمكن من دخول قسم الكيمياء والفيزياء فى السنة الثانية والتى بدورها تؤهله لأن يتخصص فى قسم كيمياء اسبيشيال وهذا التخصص غير متاح لأى طالب فى أى كلية أخرى وهذا بالنسبة للرياضيات "علوم رياضة " أما العلوم البيولوجية فهى بنفس النظام أيضا أول سنة شعبة عامة وتسمى شعبة "العلوم الجيولوجية والبيولوجية " ويكون التخصص فى السنة الثانية والثالثة
أرجو ان أكون افدتك
tamatem
لو انت عاوز تبقى مدرس ادخل تربية لو بتكره مهنة التدريس ادخل علوم ونصيحة منى لو اتيحت ليك الفرصة انك تدخل علوم دمياط "جامعة المنصورة" نصيحة بجد ادخلها لأن لو ربنا وفقك فيها زى ماقولتلك أول سنة وطلعت صافى بتخصص فى الكيمياء وده بيأهلك أنك تعمل دبلومة فى التحاليل وتبقى دكتور تحاليل بس عشان تكون فى الدراسة فيها أول سنة من ناااااااااااااااااار وصعبة فشوف انت طموحك تبقى ايه
sasa1610
في جزئيه عاوز اوضحها
نظام كليه علوم جامعة الاسكندريه غير شبين تماما

عندنا لو كنت رياضه ذي ما وضحت فوق ليك تدخل قسم علوم طبيعيه او جيولوجيا
والاحياء بيدرسوا يا بيولوجي يا جيولوجيا

وهتكلم في الاول عن قسم الجيولوجيا اللي انا فيه

هو قسم مشترك بين الاحياء والرياضه
وبتدرس في الترم الاول ( جيولوجيا / رياضيات عامه / نبات / حيوان / كيمياء غير عضويه / وكيمياء عضويه )
والترم التاني ( جيولوجيا / فيزياء / كيمياء فيزيائيه )
بالاضافه لى مواد تانيه انت بتختارها عشان تكمل الساعات المعتمده بتاعتك
ونظام الساعات بيتحسب على اساس الاسبوع الواحد مقياس للسنه
يعني انت بتاخد محاضره 3 ساعات في الاسبوع
تبقى الماده 3 ساعات معتمده وكدا يعني

وبعد السنه الاولى بتقدم رغباتك ل 3 اقسام
*جيولوجيا
* جيوفيزياء
*كيمياء

وبتخش القسم على حسب تقديرك
يعني نظام تنسيق
وفي سنه تانيه بترجع تاني وبتخش تنسيق تاني على اقسام تانيه داخل القسم اللي انت كنت فيه

يعني العلوم الطبيعيه بيدرسوا في السنه الاولى
رياضيات بكل اقسامها وفيزياء وكيمياء وحاسب وشويه مواد مش عارفهم قوي لاني مش في القسم دا
ولما بتخلص السنه الاوله بتكب رغبتك في التخصص في اقسام تانيه جوى قسم علوم طبيعيه واهمهم ( كيمياء اسبيشيل / فيزياء اسبيشيل )

وكذلك البيولوجي ليهم مواد وبيخشوا تخصصاتهم في السنه التانيه
The7skulls
الف شكر للاعضاء الكرام
1-بس عندى استفسار صغير انا سمعت ان خريجى علوم اسكندرية مطلوبين فى التوظيف اكتر فهل دة صحيح ؟ مع العلم بانى باذن الله عايز علوم اسكندرية

2-هل بيجوز لى انى اختار فى السنة الاولى بين الجيولوجيا والعلوم الطبيعية ولا هو نظام تنسيق حسب الدرجات ؟

3-وهل فعلا فى قسم بترول فى الجيولوجيا ؟ ولو فى هل لية مستقبل كويس ؟

4-ازاى اضمن انى اخش قسم الجيولوجيا مع العلم انى جبت 90% !!!!
sasa1610
1-بس عندى استفسار صغير انا سمعت ان خريجى علوم اسكندرية مطلوبين فى التوظيف اكتر فهل دة صحيح ؟ مع العلم بانى باذن الله عايز علوم اسكندرية
ايوه الكلام دا صحيح
لان في 3 شركات متعاقدين مع كليه علوم جامعة الاسكندريه عشان يمدوهم باللي هما عاوزينه

2-هل بيجوز لى انى اختار فى السنة الاولى بين الجيولوجيا والعلوم الطبيعية ولا هو نظام تنسيق حسب الدرجات ؟
لأ ليك كامل الحق انك تختار واحد من الاتنين بعيد عن التنسيق يعني على حسب رغبتك

3-وهل فعلا فى قسم بترول فى الجيولوجيا ؟ ولو فى هل لية مستقبل كويس ؟
ايوه في قسم انفتح جديد اسنه اللي فاتت اسمه جيولوجيا البترول
بس دا بالتنسيق لانه بيقبل عدد محدد من الطلبه
وبيحتاج جموع درجات الانجليزي في السنتين بتوع الثانوي
ولو عاوزه بتقدم عادي خالص في قسم من القسمين يا علوم طبيعيه يا جيولوجيا
وفي نفس الوقت بتقدم لجيولوجيا البترول

واللي يحازي القسم دا في الجيولوجيا قسم الجيوفيزياء والجيولوجيا على حسب تخصصك بعد كدا
والقسمين دول داخل قسم الجيولوجيا (ذي ما وضحتلك قبل كدا)

وكل الاقسام ان شاء الله ليها مستقبل
لان خريجين الجيولوجيا بيتخصصوا في 3 مجالات مهمين جدا
الكيمياء اللس ميقدرش مصنع يستغنى عنهم
والجيوفيزياء او البترول
واللي بيتسارع عليهم شركات البترول بالاخص بعد تطبيق النظام الامريكي في الجامعه
والجيولوجيين في اللي فات او في الجيش لما بتخلص بتقدم 6 اشهر في الجيش وتكون ظابط جيولوجي في الجيش لان عليهم طلب في الفتره دي
ومش هوصيك عشان تكون في الامان بردوا التقدير يكون كويس
وربنا يوفقك

4-ازاى اضمن انى اخش قسم الجيولوجيا مع العلم انى جبت 90%
!!!!
بمجرد ان تنسيقك يجيب كلية علوم يبقى مبروك انت في قسم الجيولوجيا
لان ذي ما قولتلك في الاول دي رغبه مش تنسيق
The7skulls
الف الف الف شكر لحضرتك على الافادة وبجد انا كدة فهمت كل حاجة عن الكلية وباذن الله حلتحق بيها
وبشكر حضرتك مرة تانية و اكيد العضوة tamatem على مساعدتكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو سمحت انا عايز ايميلك لو سمحت
3li loool
انا جبت مجموع زبالة ومش عايز احول ادبى بس عايز ادخل كلية علوم لانى بحب الكيميا والمواد العلمية وانا لسة فى 2ثانوى فلو ينفع ادخل علوم اقاليم مثلا بمجموع 80:85
%u0632%u0627%u0626%u0631
يعني لو حد عنده اخبار عن الحد الادني لعلوم ياريت يقولي انا ف 3 ث وجايبه 91%مش عارفه ممكن الحق كليه العلوم ياريت حد يجاوبني وجزاكم الله خيرا201122011
%u0627%u064A%u0645%u0649
انا جايبه 85% ماشى وعاوزه تجلى كليه علوم رياضه ياترى ممكن تجلى ولا ايه وياريت ؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا جايبه87.8% ياتري الحق علوم رياضه و لا ايه يارب يخاليكو ردو عليا بسرعه
fady ahmeddeva
بصراحة كلية العلوم قبلت من 378:375 ودة بالاقاليم
وممكن للعلم فان الحدود الدنيا للكليات نزلت على موقع الاستاذ
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا عاوز اعرف اقسام العلوم رياضة لو سمحتم انا مش عارف حاجة فيها انا غضباااااااااااااااااان
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا ممكن اعرف انهى كلية احسن تربية راضة ولا كلية علوم لانى محتارة اختار اية
%u0632%u0627%u0626%u0631
اريد ان اعرف علوم/رياضة احسن ام هندسة شعبة زراعة
%u0627%u0628%u0645%u0646
هل يوجد قسم حاسبات ورياضة جامعة بنها اريد الردسريعا وشكرا
%u062C%u064A%u0645%u0649
لو سمحتم انا جبت فى تانية ثانوى السنة دى 85.61 انا عارف انه مجموع زباله بس الحمد لله انا كنت عايز اعرف انا علمى علوم ومش هحول ان شاء الله فبعد اذنكم ممكن اعرف انا هلحق كليه علوم ولا لا لانى بصراحة بحب المواد العلمية ومش بحب الرياضة وهى اللى ضيعتنى السنة دى لو سمحتم لو حد عرف مكان بيقبل من مجموع كويس يبلغنى على الايميل ده [email protected]
%u0632%u0627%u0626%u0631
هل يوجد قسم حاسبات ورياضة جامعةحلةان اريد الردسريعا وشكرا
%u0645%u062D%u0645%u062F
هل كلية علوم رياضة بيكون تخصصها رياضة ولا بنختارالقسم اللى احنا عاوزينوا يارب حد يردعلى بسرعة اللة يخليكوا
%u0632%u0627%u0626%u0631
شكرا علي المعلومات دي انا بصراحة كنت خايف ادخل العلوم رياضة دي بس جالي بريق امل
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا جاتلى علوم رياضة عين شمس وعايز اعرف اية النظام جوة واية الاقسام ولو حد جاتلوا يكت اويرد
%u0633%u0648%u0648%u0648
انا ياجماعة جالى علوم رياضة بس جامعة الزقازيق ...فهل هى حلوة ولا اية ونظام دراستها واقسامها بجد محتارة جدا وهل ينفع احول للمنصورة ولا لا فى الوقت الحالى ......فيدونى ارجوكووو
mego28
أنا دخلت السنة دى كلية العلوم قسم العلوم الطبيعية و عايز أعرف معلومات عب شعبة الرياضيات و الحاسب الآلى
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعةانا علوم رياضة الزقازيق وانا كان نفسى ادخل عمارة اسكندرية او المنيا ولكن فرقت معايا على درجتين وفى البيت مخوففنى من علوم رياضة لانها صعبة وانا معرفش حد فيها مش لقية معلومات كافية عنها وانا عيزاكم تدعولى ان ربنا يساعدنى فيها اكون حاجة كويسة لنكم لوعرفتم الى بيتقلى من صحابى الى فى كليا الهندسة والشماتة مع انى واللة اطيب منهم بكتير قوى واللة العظيم بس الحمد اللة الحمد للة
%u0644%u0648%u0644%u0648
طبعا مش هنقول اكتر من الحمدلله و نعرفش ربنا كاتب لنا ايه
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا دخلة علوم طنطا بس خايفة اقوى انا ضعيفة فى الانجليزى ولما عرفت ان العلوم بيدرسوا بالانجليزى خفت جامد بس النتاس بيقولى ان الانجليزى بتاع الكلية زى العربى انا عاوزة حد يطمنى ارجوكم بسرعة
%u0645%u0627%u062C%u062F
انا لسه هدخل كلية علوم رياضة جامعة الزقازيق وعايز اخش جيولوجيا بس في الكلية عندنا مفيش جيولوجيا لشعبة علمي رياضة . فأنا اعمل ايه عشان اخش قسم جيولوجيا؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا فقط برد على ال بتسأل علوم رياضه افضل ولا هندسه شعبة زراعه اولا هى اسمها زراعه شعبة هندسه زراعيه مش هندسه شعبة زراعه وانا فيها على فكره انا لسه فى سنه اولى ولما ملحقتش هندسه ولا حاسبات دخلت هندسه زراعيه ومفكرتش فى علوم خالص خاصة علوم رياضه مع ان انا كان ليا رياضه انا جيبه 92 لكن كلية علوم مش عمليه وخريجى كلية علوم كتير خاصة البيولوجى اما علوم رياضه فهى صعبه على الفاضى وفى الاخر تطلع مدرس رياضه ومينفعش تشتغل كمان غير لما تعمل دبلومه يبقى تربيه احسن والتخصصات التانيه صعبه جدا خاصة سنه اولى صعبه جامد جامد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
جدول محاضرات كلية علوم جامعة اسيوط 2011/2012 جميع الفرق
نتائج امتحانات كلية علوم كافة الفرق
نتيجة كلية علوم جامعة عين شمس 2011 الترم الثانى جميع الفرق
نتيجة كلية العلوم علوم الارض جديد 2010 جامعة حلوان