نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المواهب منتدى موهوبين الادب والشعر منتدى القصص والروايات



تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل




اخر البنات المحترمين

 

الموضوع جامد جدا مشكوووووووووووووووووور ليكى
ومنتظرون المزيد






المقال "اخر البنات المحترمين" نشر بواسطة: بتاريخ:
riri cat
الموضوع جامد جدا مشكوووووووووووووووووور ليكى
ومنتظرون المزيد
مشكور يابوليس مان على ردك.واوعدكوا بالمزيد.وعلى فكره توقيعك جميل اوى
riri cat
(الحلقه العشرون)





لم تدر مني بما تجب, تلجم لسانها تماما , شعرت بكل انواع الذعر المعروفة, وجاهدت طويلا حتى خرج صوتها من فمها.
منى: أ..آآآ...ايوة فعلا,..... وهو ايه الي خلاك....تفتكر..انه محمود.
التفت اليها معتز, ونظر مدققا بعينيها محاولا قراءة افكارها.
معتز: انتي قلتيلي كده.
منى: انا؟, ياسلام ؟؟, يمكن ما اخدتش بالي , لأ يا ابني, محمود قصير واسمر, تلاقيك فهمت غلط.
صمت معتز ونظر للطريق مرة اخري , بينما ارتعبت هي من صمته, انه طيب ولكنه ليس بالغبي, وهي اخبرته بذلك حقا, يارب , ما العمل, قلقها صمته ,فقالت بارتياب.
منى: هو فيه حاجة؟.
ظل صامتا فترة , ولم يجب عليها , فعادت هي تستند لظهر كرسيها في قلق, حتى نطق.
معتز: ماهو انا عايز اصدقك , فعلا , عايز اصدق ان شيرين المخطوبة , كانت واقفة مع ولد , اكتر ما انا عايز اصدق ان الولد دا كان واقف مع اختى انا.
تسمرت منى مما قال , ولملمت شتات نفسها في سرعة, وحاولت التمسك ببقايا قدرتها على الكذب,وقالت متصنعة الغضب.
منى: انت ايه الي انت بتقوله دا؟, انت عارف دا معناه ايه؟, لا يا معتز, عيب عليك , مش اختك الي تعمل كده, دا انا كنت واقفة مع شيرين برة المطعم ودا كان داخل , فندهت شيرين عليه تعزمه بالمرة, مكانش فيه حاجة يعني, ومحدش كان واقف مع حد, وقبل ما تتهمني بحاجة زي دي , شوف نفسك الاول, ولا انت واية ما بتشوفوش بعض.
م*ايوة كده خدوهم بالصوت قبل ما يغلبوكو
صمت معتز , وكأنه يبتلع كلامها , ولم يجبها بصوت عال مثلما فعلت هي,بل رد بكل هدوء وكظم للغيظ.
معتز: منا بقلك , انا عايز اصدقك, وزي ما قلتلك قبل كده, انا عندك لما تعوزي تحكيلي أي حاجة.
قالت مني في سرعة.
منى: مفيش حاجة عشان احكيها.
معتز:ماشي يامنى وانا مصدقك.
آلمتها كلمة "مصدقك" اكتر من كل لكلام السابق, وان لم تكن خارجة من فمه حقيقية , الا انها كانت لمجرد اشعارها بالذنب, ولتذكيرها بأنها اهل للثقة, وتذكيرها اكثر بأنها خانت هذه الثقة التي وضعت فيها, وبالفعل شعرت منى بالذنب والحزن , وتمنت لو استطاعت اخبار اخاها , ولكن بعد كل هذا الكذب والتحوير لن تستطيع الاعتراف,او حتى الاشارة الي الامر من قريب او من بعيد,فاردف معتز بحزم لم تعتده .
معتز: بس لو في يوم من الايام اتـأكدت ان فيه حاجة يا منى , صدقيني, انا الي هقول لمؤمن بنفسي , وساعتها متقوليش اني محذرتكيش.
**************************
منى: بقلك كنت هتقفش خلاص , يعني كان تكة واضيع.
ميرنا: انا مش عارفة اقولك ايه بصراحة, انتي فعلا كنتي هتضيعي.
منى: انا خايفة اوي.
ميرنا: بس يا بنتي معتز طيب , ميتخافش منه يعني.
منى: لا , يتخاف, هو صحيح طيب , بس ممكن اوي يزعل لو اكتشف فعلا ان فيه حاجة .
ميرنا: مبتتكلميش ليه يا سارة, ما تشاركينا.
سارة: انا مش عارفة اتكلم , لان هقول ايه؟, هقول انا قلت الكلام دا قبل كده, ولا ايه؟.
منى: منا مش عارفة اعمل ايه, شوري عليا.
نظرت اليها سارة في ضيق,ثم قالت.
سارة: اشور عليكي ايه يعني؟, تروحي تقولي لاخوكي ولا تسيبي احمدظ؟ما هما دول الخيارين الصح في الموضوع , هه ؟؟,ممكن تختاري؟؟.
نظرت اليها منى في حزن.
منى: طبعا مش ممكن.
ميرنا: طيب وايه يعني , خلاص كملي وكأن مفيش حاجة.
منى: بس دا قالي هقول لمؤمن, ومكانش بيهذر.
سارة: انا مش عارفة مؤمن دا عاملك وش في دماغك ليه, بقي مش خايفة من ربنا وخايفة منه.
منى: لا يا سارة, اصلك متعرفيهوش, هو صحيح لذيذ وظريف وصاحبي وكل حاجة, الا في المواضيع دي , بتبقي دماغة جزمة قديمة , دا لو عرف, مش عارفة ممكن يعمل فيا ايه.
قالت ميرنا بحذر.
ميرنا: يبقي ...تفكري في الحل التاني الي قالت عليه سارة.
منى: وهو ايه دا؟.
ميرنا: انك تسيبي احمد.
منى: احمد.....,اهو هو دا الي انا بجد خايفة منه, احمد مجنون يا جماعة , معرفش , كل ما بحاول ابعد عنه , بقصد او من غير, بيتصرف تصرفات غريبة, بيبقي كأني اول مرة اعرفه, دا مش عاقل اصلا عشان يفهم اني ممكن اسيبه عشان اخواتي.
سارة: طيب تقولي لمعتز , اهو على الاقل يكون حد عارف في البيت.
منى: معادش ينفع خلاص , بعد الي حصل , والكدب الي كدبته , معادش ينفع ارجع في كلامي.
ميرنا: طيب وايه الحل؟.
منى: مفيش حل.
سارة: ازاي يعني؟, هتفضلي كده؟.
منى: لحد ما اعرف ايه الي ممكن اعمله بأقل الاضرار.
سارة: انا بقول تقطعي عرق وتسيحي دم , وتخلصي من القلق والهم دا كله.
ميرنا: او تريحي نفسك وتقولي لاخوكي , وانا شايفة ان الولد متفهم , مش هيعلقلك مشنقة.
منى: انا بجد مش عارفة, ربنا يهديني للي فيه الخير.
riri cat
(الحلقه الحاديه والعشرون)






احمد: مالك؟.
منى: مفيش.
احمد: صوثك متغير خالص, فيه حاجة؟.
منى: مفيش , بس معتز شاكك فيا.
احمد: ليه؟ , قالك حاجة؟.
منى: هو شاكك ان فيه حاجة,بس قالي عادي انا مصدقك,و انا زعلانة اوي من نفسي.
احمد:ليه يا منى؟ , احنا مبنعملش حاجة غلط.
أ*انتي رجعتي تشتغليني تاني
منى:ازاي يعني؟, الي احنا بنعمله مش صح.
احمد: لا يا مني, احنا لا بنتقابل ولا بنخرج, ولا حتى بشوفك, احنا حياله بنتكلم في التليفون وبيبقي بالقطارة, وكل شوية تقفلي في وشي وتقوليلي معرفش مين جمبك, انا مش عارف مين مفهمك انك اجرمتي, احنا يا حبيبتي اقل من ناس كتير مرتبطين وبيعملو اكتر من كدة, ايه الغلط في اننا بنحب بعض, دانا اعرف ناس اصحابي , الواحد بيخرج مع صاحبته كل يوم وبيوصلها بيتها باليل ومحدش بيقولو انت بتعمل ايه, انا مش عارف انتي مكبرة المواضيع ليه؟.
أ*دانتي حتى مطلعة عيني , دانا بمسك ايدك بالعافية, انتي هتستهبلي؟
منى: بس انا خايفة اوي يا احمد, انا بقول , نهدي المواضيع شوية, لغاية ما معتز ينسي.
احمد: هو ايه الي نهديه؟, المواضيع اصلا نايمة ع الاخر, انتي عايزة تموتيها بقي.
منى: انا عايزة اخويا يتأكد فعلا ان مفيش حاجة.
احمد: منى ,بقولك ايه؟, ما تتلكيش في اخوكي , مالك؟؟ , انتي مالك؟, لعبو في دماغك تاني؟, انا مش عارف انتي لسه بتسمعيلهم ليه؟.
منى: هما مين دول الي لعبو في دماغي؟, انت الي بقيت شكاك اوي , ومبقتش عارفة اتعامل معاك, كل يوم بموال وكل شوية بخناقة, انا تعبت.
احمد: يعني ايه تعبت دي؟, انا برضة الي مطلع عينك ومبهدلك وراة شمال ويمين؟, مرة لا اصحابي يعرفو, ومرة لا شيرين هتزعل, ومرة لا اخويا يشوفنا, انا الي تعبت يا منى مش انتي , وخلاص بقي , الي كنت بعديه زمان مش هعديه دلوقتى.
منى: يعني ايه بقي ان شاء الله؟.
احمد: يعني انا مش هتغير عشان خاطرك, ولا عشان خاطر حد, والي مش عاجبه طز, والي انتي عايزاه يا مني اعمليه , انا مش هتحايل عليكي عشان تحبيني , انتي حرة.
منى: ..................................., دا اخر كلام عندك؟؟؟.
احمد: ومفيش كلام غيره.
منى: ماشي يا احمد , سلام.
احمد: سلام.
******************
وقفت منى من بعيد ترقب احمد ,واقفا عند كافيتيريا الكلية كعادته, لقد مر ايام على مكالمتهما الاخيرة, وهذه المرة الاولي التي تراه بالكلية بعد المكالمة, لقد جاءت يوميا منذ بدء الدراسة , لعلها تراه ولكنه لم يظهر, واليوم وصل, كان واقفا مع رشا اخته وفتاة اخري , يضحك ويمزح.
ميرنا: ودا ماله مبسوط كدا ليه؟, انتي مش قلتي متخانقين.
التفتت سارة تنظر لهم وقالت.
سارة: هي دي بقي رشا؟, مش حلوة على فكرة.
منى: انا مقلتش انها حلوة. انا قلت جامدة.
ميرنا: دي مش هي الي جامدة, دي البت الي معاها هي الي معدية بجد, ودي في اداب زيها ولا ايه؟.
تفحصت منى الفتاة التى تضحك لاحمد في غيرة, من شعرها الاحمر المنسدل على ظهرها , ووجها الابيض البريء, حتى ضحكتها التي تتسع كلما كلمها احمد, وقالت في محاولة لتمالك نفسها.
مني: اه , باين , دي نورا صاحبتها كنت شفتها في العيد ميلاد.
سارة: هو انتو كده خلاص , مبتكلموش بعض؟.
منى:انا مش هكلم حد, والله هو الي غلطان , انا مقلتلوش حاجة لكل دا يعني,هو الي خسران.
نظرت ميرنا مطولا صوب احمد ,وهو يميل على نورا يقول لها شيئا في اذنها,والفتاة تضحك بشدة, وقالت.
ميرنا:بس انا شايفة....انه مش خسران حاجة.
اشاحت منى بوجهها عنه في الم وقالت.
منى: انا مش عارفة احنا ايه الي موقفنا هنا اصلا, احنا مش كنا رايحين نتغدي؟.
سارة: ايه يا موني, اوعي ترجعي في كلامك , خليكي راجل.
منى: لا انا مش هرجع في كلامي, انا الي عليا عملته خلاص, هعمل ايه تاني؟؟.
*******************
القي احمد بطرف عينه نظرة جانبية على مني , يترقب ان تلمحه, ...جيد ....لمحته, اطلق العنان لضحكاته مع نورا صديقة اخته رشا, وبالغ في المزاح معها وضرب الكفوف.
أ*انا هوريكي يا مني , بقي انا الي تقلبيني كده
ما قلتلك فكك منها, خليك في البت الجامدة الي قدامك
دي نورا يابني, دانا الي مربيها
مربيها ولا مش مربيها, حلوة ولا لأ؟, بنت ولا لأ؟, ايه المشكلة بقي؟
انا بحب منى, وانا مش واقف الوقفة دي اصلا الا علشان اغيظها
لأ بقلك ايه, انت تاخد الفترة دي استراحة من ست مني وخنقتها
اسكت بس وركز معايا , شافتني ؟؟
ايوة يا سيدي , ودورت وشها, خلاص بقي , طنش
اقترب كريم من الخلف , يضرب كفه على ظهر احمد.
كريم: ايمو, ازيك يااد.
احمد: حبيب قلبي , ايه النظام.
همس في اذنه بعيدا عن الفتاتين.
كريم: مين الموزة؟؟.
احمد:صاحبة اختى, بس جامدة صح.
كريم: هي طويلة عليا بس جامدة.
احمد: يا........ الطويلة دي اختى, انا بتكلم على الي بشعرها.
كريم: والله؟؟, انا اسف يا ايمو مكنتش عارف, كنت فاكرها... ,يعني انت عارف....
احمد: خلاص خلاص , هعديهالك.
كريم: صحيح ,وانت واقف كده تهذر في نص الكلية؟, امال الحكومة فين؟.
احمد: ماهي واقفة وراك اهي عند مبني المدرجات,..... ماتبصش وراك.
كريم: وانت عادي كده, مش خايف تشوفك.
احمد: ماهي شايفاني , انا قاصد , اصل احنا متخانقين.
كريم: طيب , مادام كده, خدني عرفني ع البت.
احمد: ماشي , بس مالكش فيه , دي تبعي, زي اختى يعني.
كريم: زي اختى ولا سايبها لنفسك؟, ماشي يا سيدي, ملحوقة, المهم عرفني انت , يمكن اصحابها حلوين زيها كده.
وأخذه احمد صوب الفتاتين وهو ينظر الي منى مباشرة في عينيها, وهي تحدق به في دهشة من بعيد.
riri cat
(الحلقه الثانيه والعشرون)




وائل: ولا تقلقو نفسكو اصلا السنة دي, هنخلص قبل الترم بكتير ان شاء الله.
ميمي: ما احنا بادئين السنة دي بدري شوية.
وائل : كده احسن عشان نقدر نخلص براحتنا, ........فيه حاجة يا منى؟, انتي تعبانة ولا حاجة؟.
منى: لا ابدا.
وائل: انتي شكلك تعبان خالص, اجيبلك اسبرين؟.
منى: لا شكرا , انا هبقي كويسة.
نظر اليها في شك ,ثم قال.
وائل: ماشي , انا هبدأ بس لو حسيتي انك تعبتي قومي روحي.
منى: حاضر.
وبعد الدرس ,انفرد وائل بمني قبل نزولها.
وائل: انتي مش عاجباني النهاردة على فكرة , فيه ايه؟.
منى: ليه ؟, بجد انا مش تعبانة.
وائل: بس غلط كدة, المفروض تاخدي بالك من نفسك.
منى: صدقني مفيش حاجة.
نظر اليها مطولا ثم قال.
وائل: ماشي ,انا مصدقك, بس برضه خدي بالك من نفسك, وانا هبقي اتصل بيكي اطمن عليكي.
نظرت اليه واستغربت الكلمة.
منى: هو حضرتك معاك نمرتي؟.
وائل: مش الي كنتي بتطلبيني منها دي نمرتك؟.
منى: ايوة.
وائل: دي معايا.
منى: ماشي , شكرا , بس حضرتك ما تقلقش نفسك, انا هاخد دوا وهكون كويسة ان شاء الله.
وائل: برضة خدي بالك من نفسك.
بعدما نزلت منى لميرنا وسارة اللتان انتظرتاها بالاسفل.
سارة: كل دا بترغو في ايه؟.
منى: مفيش, مصمم اني تعبانة.
ميرنا: بس الواد دا طلع جامد, كنتي مخبياه عنا فين دا يا موني.
منى: بقلك ايه نقطينا بسكاتك , وخليكي في خالد بتاعك دا كمان.
ميرنا: هو انا مقلتلكوش عمل ايه؟.
سارة: عمل ايه جديد؟.
ميرنا: امبارح كلمني باليل, قلتله حد يطلب حد الساعة اتنين؟,قالي الموضوع مهم وبتاع, قلتله خير, قالي انا معجب بيكي من مدة ومكنتش عارف اقولك ازاي, بس خلاص انا اتأكدت اني عايز يكون بينا حاجة, قلتله استني استني , هو دا الموضوع المهم , قالي واكسف كده شوية اه, قلتله, طيب بقي , بص ,انا ماليش في الحاجات دي خالص, انا لا بعجب بحد ولا عايزة حد يعجب بيا , وياريت متكلمنيش بعد الساعة 11 تاني, ولا اقولك ياريت تمسح نمرتي من عندك عشان انا مبصاحبش صبيان, وقفلت.
سارة: يخرب بيت دماغك يا ميرنا, وبتقولي عليا انا الي دبش.
ميرنا: كنت هعمل ايه يعني, اعيده تاني.
منى: بس كنتي تنهي المواضيع باسلوب حلو شوية.
سارة: ميرو عندها حق, مفيش حاجة اسمها تنهي باسلوب حلو, يا اما تنهيها يا متنهيهاش, مينفعش حل وسط.
ميرنا: وانتي احمد لسة مكلمكيش؟.
سارة: ماخلاص يا ميرو بتفكرينا بالهم تاني ليه؟.
منى: لا ماتصلش, وانا لو ايه حصل عمري ما هعبره تاني بعد الكلام الي قاله.
سارة: انتي لسه بتحبيه يا منى؟.
صمتت منى ونظرت للارض ولم تجب.
منى: انا مش عايزة اتكلم عن احمد, وياريت محدش يجيببلي سيرته لو سمحت.
*******************
صاحت رشا بصوت عالي.
رشا: هااااااي, موني.
التفتت مني في دهشة للفتاة التى ركضت ناحيتها بخفة, ضاحكة, وعانقتها في حرارة.
رشا: ازيك يا موني, عاملة ؟, وحشتيني بجد, ايه الاخبار؟.
منى: الحمد لله, ازيك انتي؟, اخبار الكلية معاكي ايه؟.
رشا: حلوة اوي, بس انا مقضياها على طول عندكو في تجارة, اصل نص اصحابي هنا.
منى: اه , كويس.
رشا: هو فيه ايه يا موني؟, من ساعة ماجيت ماشفتكيش ولا مرة مع احمد, هو فيه حاجة؟.
منى: لا ابدا مفيش, مجاتش فرصة بس.
رشا: بجد مفيش؟.
منب:ايوة , اصل هو انا مشغولة شوية, في حاجات يعني ,فمبشوفوش كتير.
نظرت اليها الفتاة قليلا, ثم قالت بمرح.
رشا: ماشي , ابقي خلينا نشوفك.
منى: ان شاء الله.
وكما اقبلت ابتعدت.
******************
احمد: قلتلها ايه وقالتلك ايه؟.
رشا: سألتها ياسيدي , انتو ليه ما بشوفكوش مع بعض قالتلي مفيش حاجة , اصل انا مشغولة شوية, فاكراني داقة عصافير.
احمد: وقالتلك ايه تاني؟.
رشا: بس.
احمد: بس؟, ماقالتش حاجة تانية؟.
رشا: لأ , وبعدين ماتبقاش تبعتني اكلمها تاني, البت دي عاملة زي الي طالعة من فيلم ابيض واسود, انا مش عارفة انت طايقها ازاي.
احمد: اتلمي يارشا, بدل ما المك.
رشا: يا شيخ روح بمني بتاعتك دي, قلتلك اظبطك مع واحدة من اصحابي , قلتلي لأ, من امتي يعني الادب دا كله؟.
احمد: خليكي في حالك.
رشا: طيب , على العموم لما تحب تغير , انا عندي اصحاب بالعبيط.
احمد: انا نفسي افهم انتي بتتكلمي معايا كده ازاي, مش المفروض تبقي بنت مؤدبة, انا اخوكي الكبير.
رشا: يا ايمو يا حبيبي انا يهمني تكون مبسوط, وتنزل من على وداني بدل مانت قارفني, كل شوية, روحي جسي لي نبض ست زفتة بتاعتك.
احمد: رشا.
رشا: خلاص خلاص ماتتنرفزش ,انا اسفة ,غلطت في ملكة انجلترا.
احمد:خلصنا, امشي يلا ,روحي على كليتك.
اقتربت نورا منهما .
نورا: هاي يا روشي , هاي يا ايمو.
وابتسمت له في غنج ,ابتسم لها في سرعة وهو يبتعد.
ايمو: هاي يا نورا, عن اذنكو انا بقي.
قالت نورا لرشا بعد انصراف احمد.
نورا: ماله اخوكي؟.
رشا: انا عارفة ايه الي عاجبة في مني خنقة بتاعته دي؟.
نورا: هو بيحبها بجد؟.
رشا: يا بنتي انا اخويا مبيعرفش يحب, اخويا دا طول عمره واطي, بس انا اول مرة اشوفة متعلق بحد كدة.
نورا: هو...مش ممكن , يفكر يسيبها ...ابدا؟؟,...يعني...
رشا: انا عارفة, مبقتش فاهمة اخويا اليومين دول.
ارتفع صوت كريم من الخلف.
كريم: ازيكو يا حلوين؟.
التفتت الفتاتين له , ورشا تبتسم له في دلال.
رشا: كيمو , ازيك ؟.
ابتسم لها , وقال ضاحكا .
كريم: ليكي وحشة يا شوشو.
رشا: انت كمان, بتعمل ايه هنا؟.
كريم: جاي اشوفك.
نظرت لهما نورا في ريبة.
******************
أ*بجد يا منى والله بنت حلال , واحدة غيرك كانت قالت لاختى دا عمل فيا كذا وكذا, بس انتي بجد بتحبيني, لأ دانا الي بجد بحبك , انا اسف ياموني
riri cat
(الحلقه الثالثه والعشرون)



منى"
التفتت منى في جزع لتجد احمد امامها .
منى: آآ...أحمد ؟؟؟, ايه...؟, انت ..بتعمل ايه هنا؟.
احمد: انا جاي اشوفك, ممكن نتكلم لوحدنا ؟.
ونظر الي ميرنا وسارة اللتان ابتعدتا في دهشة.
منى: انت عرفت معاد الدرس منين؟.
احمد: كلمت ميمي سألته.
منى: ميمي؟, وانت من امتي بتكلم ميمي؟.
احمد: جبت نمرته, عشان اسأله.
منى: ............, فيه حاجة يا احمد؟.
م*انا مش مصدقة نفسي ,احمد بيعمل ايه هنا؟
احمد: اه فيه.
منى:........؟
احمد: انا مش عارف اعيش يا مني.
منى: ...........
احمد: من يوم ما اتخانقنا وانا مش طايق نفسي, بس انا مش جاي اعتذر, ولا طالب اننا نتكلم في حاجة,انا بس حسيت اني خلاص مش هقدر اعيش يوم تاني من غير ما نتكلم.
منى: احمد......, انا مش عارفة اقول ايه؟.
احمد: متقوليش حاجة, انا مش مستني انك تقولي حاجة, انا مكنتش عارف اني بحبك بالشكل دا الا لما قلتي لاختى ان محصلش حاجة, عرفت اني بموت فيكي, وان هي دي البني ادمة الي لو ممكن اتغير, اتغير عشانها ومش ندمان, انا برضة مش عايز اتكلم في الي حصل, ولا مين فينا الغلطان, انا بس حبيت اشوفك, واعرفك اني موجود يا منى, وقت ما تحتاجيني انا موجود, وهفضل جمبك وحواليكي على طول , مش عايز حاجة , ولا مستني حاجة, عايزة تقولي لاخوكي قولي, عايزة تسبيني عشان الي بنعمله غلط سبيني, بس لو عايزاني بجد هتلاقيني , ومحدش عمره هيحبك قدي, انا خلصت كلامي ......وبفكرك برضه ان عمري ما حسيت دا مع حد قبل كدة.
افحمها الكلام, وبقدر ما ارضي غرورها , ادهشها ورفع مكانة احمد في عينيها وقلبها, ولكنها لم تستطع الرد.
منى:.................
احمد: انا مش هعطلك اكتر من كدة, انا همشي دلوقتى.
والتفت وشرع في الذهاب فعلا.
منى: احمد.
التفت في سرعة وعاد الخطوات التي سارها في لحظة .
احمد: ايوة يا منى.
منى: ماتمشيش.
والتفتت لميرنا وسارة, نادتهما.
منى: روحو انتو يا بنات , انا مش هروح دلوقتي.
نظرت اليها ميرنا في دهشة بينما قالت سارة.
سارة: رايحة فين؟.
منى: انا هخرج مع احمد.
اتسعت عينا سارة بينما قالت ميرنا.
ميرنا: خارجة فين؟.
ردت تنهرهما.
منى: بطلو اسئلة غبية , روحو , ومحدش يكلمني في البيت , عشان هقول اني كنت خارجة معاكو.
صاحت سارة في استنكار.
سارة: منى.
منى: خلاص بقي, امشو دلوقتى.
مشت سارة على مضض ووهي تنظر لاحمد شذرا , بينما جذبتها ميرنا بعيدا عنهما محاولة السيطرة على دهشتها, والتفتت منى بعد رحيلهما الي احمد مبتسمة.
منى: هتوديني فين؟.
نظر اليها احمد مندهشا للتغير الذي طرأ علي افكارها, قال بسعادة.
احمد: مكان ما تحبي.
*********************
سارة: انا مش عارفة , منى دي عبيطة ولا بتستعبط.
ميرنا: خلاص بقي يا سارة وطي صوتك احنا في الشارع,يا بنتي هي ادري بنفسها, مش هنفضل نحميها على طول.
سارة: لما الاقيها ساذجة ومش عارفة تحافظ على نفسها, يبقي من واجبي احافظ عليها.
ميرنا: مانتي قلتيلها الي عندك خلاص, هي حرة بقي.
سارة:يعني ايه حرة؟, يعني اسيبك تضيعي نفسك واقول انتي حرة.
ميرنا: لا , بس ما تضايقيش نفسك عليها وهي مش حاسة بيكي.
سارة: انا الي مش فاهماه ازاي؟؟, ازاي خلاها توافق كدة؟, قالها ايه خلاها توافق تخرج معاه؟؟؟.
ميرنا: واضح ان هي الي قررت دا بنفسها ,لانه كان واقف مستغرب زيه زيك.
سارة: وبعدين ؟؟؟, بعد ماكانت عقلت , خلاص كده؟.
ميرنا: ولا خلاص ولا حاجة بقي , احنا عملنا الي علينا, وهي بقي الي بتختار.
سارة: طيب , بس انا بقي بجد الي لو لقيت الموضوع زاد عن حده, انا الي هعرفهم عندها في البيت , بس كده.
********************
جلس احمد ومني في احدي الكافيتريات .
احمد: انتي ايه الي خلاكي تغيري رأيك وتيجي معايا؟.
منى: بلاش؟, اروح؟.
احمد: لا , لا , خالص , انا اسف , بس انا من كتر ما فرحان مش مصدق.
منى: لا صدق.
احمد: انا بحبك.
منى: شكرا.
احمد: مالك؟.
منى: بحاول ما افكرش.
احمد: في ايه؟.
منى: في البنت الي كنت واقف معاها في الكلية.
احمد: مين نورا؟؟؟, يا بنتي نورا دي عيلة زي اختي.
منى: تاني عيلة, انا اكبر منها بسنة واحدة بس يا احمد, خد بالك من كلامك.
احمد: قصدي يعني انا يا ما شفتها وهي عيلة, يعني خلاص بقت محرم.
منى: انت هتهذر؟,انت مشفتش كنت واقف معاها ازاي؟.
احمد: والله يابنتي مافي بينا حاجة, بس انا لو كنت عارف ان دا هيخليكي تغيري عليا , كنت وقفت معاها من زمان.
منى: خلاص , اقفل الموضوع دا؟.
احمد: انك بتغيري عليا؟.
منى: احمد, متبقاش رخم .
احمد: خلاص يا ستي ,قفلته.
مني : ايه؟, بتبصلي كده ليه؟.
احمد: عشان بحبك.
م*انت مش هتستريح الا لما اقلك بحبك ,بس انا برضة مش هنطق.
منى: وعايز ايه يعني؟.
أ*عايز بوسة
احمد: مش عايز حاجة.
وقبل ان تنطق مرة اخري, رن جرس هاتفها.
منى: الو.
وائل: الو يا منى .
منى: استاذ وائل!!!.., ايوه....فيه حاجة؟.
وائل: لا , ابدا , بس انتي نسيتي السكارف بتاعك عندي, انا لقيته بعد ما مشيتو, قلت اعرفك.
بحثت منى بيدها على رقبتها ,فلم تجده حقا فقالت.
منى: بجد طب كويس ان حضرتك قلتلي , عشان ما ادورش عليه.
وائل: لا ما تدوريش, .....انتي..... فين؟.
منى: نعم؟.
وائل: ....قصدي ........يعني انتي فين ممكن اجي اجيبهولك,او حتى اعديه عليكو في البيت.
م*نعم يا اخويا؟؟؟,انت اتهبلت
منى: لا شكرا, حضرتك تجيبه فين!!, انا هاخده الحصة الجاية, ماتتعبش نفسك, مش مهم .
وائل: لأ بجد, اجيلك.
م*يخرب بيتك,انت شارب ايه النهاردة, ماكنت طبيعي
منى: لا لا لا , خالص, خليه بس عند حضرتك ,وانا هاخده المرة الجاية.
وائل: ماشي يا مني.
منى: ماشي.
وائل: ..........
منى: حاجة تاني يا استاذ وائل؟.
وائل: لا ابدا خلاص.
منى: ماشي مع السلامة.
واغلقت قبل ان يرد عليها, لتجد احمد عاقدا حاجبيه,ينطر اليها في غضب.
احمد: مين دا؟.
مني: دا استاذ وائل.
احمد: منا عارف انه زفت وائل , بيتصل بيكي ليه؟, ومعاه نمرتك منين؟.
منى: اصل انا نسيت السكارف بتاعي عنده.
احمد: وبعدين؟.
منى: ايه الي وبعدين؟,انت بتتكلم معايا كده ليه؟.
احمد: يعني المفروض اعمل ايه لما ابقي قاعد معاكي وواحد يتصل بيكي.
منى: اولا دا مش واحد, ولا صاحبي ولا حاجة, ثانيا, مكانش متصل يهذر ,دا كان بيعرفني حاجة, ومشكور على الي عمله, لاني كنت هقعد ادور على السكارف بتاعي لما اروح, ثالثا , نمرتي عنده, لان ....,لان....
احمد: لان ايه؟, ماتردي, وبعدين اهي الدنيا كلها كوم , والواد دا كوم تاني.
منى: اشمعني؟.
احمد: هو كده وخلاص.
أ*الواد انا واخد منه صاحبته ومبطيقوش ولا هو بيطيقني
منى: هو ايه الي كده وخلاص, كان ايه الي حصل يعني؟.
احمد: مينفعش حد يطلبك على موبايلك, لا وانا معاكي ولا وانا بعيد, انا بقلك اهه, بدل ما والله اخليكي تغيري نمرتك.
منى: احمد, انت مش عارف انت بتقول ايه؟, وانا مش هحاسبك على كلامك الا لما تهدي وتفكر كويس, ومش معقول كدا بقي, كل ما نتصالح نتخانق تاني.
احمد:وانا مش هغير كلامي, وائل دا لأ لأ لأ.
riri cat
(الحلقه الرابعه والعشرون)




منى: انتي هتفضلي زعلانة لحد امتي؟.
سارة: انا مش زعلانة.
منى: ما تضربيني بالقلم احسن, ازاي يعني مش زعلانة؟, انتي مكشرة من الصبح.
سارة: انا تعبت من الكلام معاكي , لدرجة اني خلاص , مش هتكلم تاني.
منى: طيب مش هتسأليني ايه الي حصل امبارح؟.
سارة: انتي عايزة تقولي؟.
منى: واحنا قاعدين وائل اتصل بيا.
سارة: وائل مين؟؟؟......,استاذ وائل؟؟.
منى: اه والله.
سارة: كان عايز ايه دا كمان؟.
منى: كان بيقولي اني نسيت السكارف بتاعي عنده, ودا سمع اسمع وائل اتشال واتحط, بيكلمك ليه وعايز ايه, ومعاه نمرتك منين, زي الي ركبه عفريت.
سارة:ممممم.
منى: مالك كده غلسة, ردي عليا.
سارة: ارد اقولك ايه يعني, شاطرة وبرافو, واحد لاهو خطيبك ولا جوزك بيزعقلك ان المدرس بتاعك بيكلمك, ولا اعمل ايه انا في موضوعك الي مش مريحني دا؟.
منى: جري ايه يا سارة, مالك؟.
سارة: انتي مالي, انتي الي تعباني, ومش مريحاني, يامني انتي ماشية في سكة سد, وانا مش قادرة اسكت على كده خلاص, وبعدين , بقالكو سنة مرتبطين واحمد دا مجابش سيرة ولا عمل خطوة, كده ماينفعش يا حبيبتي, عشان مصلحتك, وعشان اخواتك وسمعتك وكل حاجة.
منى: انا بعمل ايه غريب يعني؟, ما كل البنات بيعملو كده.
سارة: لأ , مش كل البنات, ومش بتكلم عن نفسي, بس بصي حواليكي هتلاقي بنات كويسة كتير, ولا بلاش, انتي عايزة كده؟, انتي مبسوطة كدة؟, وانتي بتستخبي معاه في كل حتة, مش عارفة تعيشي حياتك زي الناس, واحد بيتحكم فيكي, وهو مالوش فيكي حاجة, انتي كنتي عاقلة, اية الي حصلك؟, المشكلة ان كل يوم بيعدي بيثبتلك ان دا غلط واخرته وحشة ,وانتي برضه مكملة زي المعمية.
منى: انا بحبه.
سارة: انتي بتضحكي عليا ولا على نفسك, انتي نفسك زهقانه وطهقانه منه ومن تصرفاته, ازاي بقي بتحبيه.
وصلت ميرنا بأكواب الشاي, في هذه اللحظة.
ميرنا: ايه مالكو؟, صوتكو جايب اخر الكلية, بتزعقي ليه يا نرفزة ع الصبح؟.
ناولت سارة كوب الشاي, فاشاحت بعينيها الغاضبتين عنها.
سارة: مفيش.
ميرنا: امال البت دي معيطة منك ليه؟.
منى: قالتلك مفيش.
ميرنا: طيب اتفلقو.
وجلست تشرب كوب الشاي الخاص بها.
ميرنا: مش خالد كلمني امبارح.
التفتت سارة تسأل في اهتمام.
سارة: عايز ايه؟.
ميرنا: هههههه, عايز يخطبني,هههههه.
منى: يا سلام !!!.
ميرنا: اه والله العظيم , الواد انا هزأته من هنا , بقي هيموت عليا من هنا, والله الولاد دي مخها في الضياع خالص.
سارة: وايه المشكلة ؟, ما الولد طلع محترم اهه وقرر قرار محترم.
والقت بنظرة جانبية الي منى, التي فهمت وابتلعت رشفة من الشاي في توتر.
منى: وقررتي تعملي ايه؟.
ميرنا: هعمل ايه يعني, هخليه يتكلم في البيت عندنا.
سارة: انتي واخدة الموضوع بجد بقي.
ميرنا: وماخدوش جد ليه؟,هي الحاجات دي فيها هذار, والله انا هشوف ,عجبني هكمل , معجبنيش مش هكمل.
منى: بس انتي مكنتيش كدة؟, عمرك ما هتدخليه بيتكو لو مكانش مالي دماغك, فيه ايه يا ميرو؟,هو عاجبك ولا ايه؟.
ميرنا: وميعجبنيش ليه, الراجل كويس, وحلو ومستواه حلو, ومش غتت, ومعجب بيا , ودخل من الباب , اقوله لأ؟, ابقي حمارة.
منى: لأ , قولي بجد, الواد عاجبك؟ , صح , عاجبك؟.
ميرنا: يوووووووووة, ايوة عاجبني ,خلاص استريحتو.
سارة: طيب يارب لو الموضوع فيه خير, يتمملكو على خير.
ميرنا: ايه هو دا الي يتم على خير, لسه مفيش حاجة اصلا.
سارة: يعني بلاش ادعيلك , انا الي غلطانة.
ميرنا: لأ ادعي براحتك , بس مش في وشي كده.
ظهرت رشا من بعيد , مقبلة على الفتيات,فتوقف الكلام.
ميرنا: يباي البت دي انا مبحبهاش لله في لله.
سارة: هي مش مريحة كدة.
بينما صمتت منى تنظر وصول رشا........خير.
رشا: هاي يا بنات,هاي يا موني.
منى: ازيك يا رشا عاملة ايه؟.
رشا: احنا كنا طالعين النهاردة نعمل سكيت , تيجي معانا ؟.
منى: النهاردة؟؟,عندي كورس باليل, لو كنت فاضية كنت جيت.
رشا: طيب , لو غيرتي رأيك احنا رايحين ع الساعة 6 كده.
منى: حاضر ان شاء الله.
وانصرفت.
سارة: البت دي مش مظبوطة.
ميرنا: انا متأكدة انها مظبطة الواد كريم.
منى: وايه الي خلاكي تقولي كده؟.
ميرنا: شفتهم امبارح ورا مبني ألسن في الحتة الفاضية, كنت طالعة شئون الطلبة , لمحتهم من الشباك بتاع السلم.
سارة: ميرنا, متتكلميش علي البنات ,انتي اتجننتي!!.
ميرنا: طب والله دا الي حصل, انا هكذب ليه؟.
منى: يا خبر ابيض, ومالقتش الا كريم, دا صاحب احمد الانتيم.
ميرنا: شكلها مبتعتقش, فاكرة لما ميمي قال انه عارفها, سألته عارفها منين, قال كانت مصاحبة صاحبه, وسابها عشان كانت بتكلم عليه واحد تاني.
سارة: لا حول ولا قوة الا بالله, انتو لو مبطلتوش انا هقوم واسيبكو.
ميرنا: هو انا بقول عليها حاجة من عندي, ولا انتو هتطلعو من هنا تتكلمو عليها, انا بقول حاجة شفتها وسمعتها.
منى: وهي بقي بتصاحب من ورا احمد.
ميرنا: لأ يا ظريفة , بتقوله, لازم قبل ما تصاحب واحد تعرف احمد عليه, انتي هتستهبلي انتي كمان, طبعا من وراه.
منى: بس دا لو عرف ممكن يموتها.
سارة: ليه؟, انتي فاكراه اخوكي؟؟.
ميرنا: انتي هتقوليله؟.
منى: لأ طبعا وانا مالي.
سارة:بس احنا معندناش درس النهاردة, قولتيلها ليه ان احنا عندنا؟.
منى: انا مش عايزة اخرج معاها اصلا.
ميرنا: يعني البت دي وكريم مقرطسين ايمو, ماتقوليله كده نشوف هيعمل ايه؟, وراجل ولا لأ.
منى: وبعدين يا ميرنا.
ميرنا: خلاص يا ستي انتي حرة.
سارة: ولا انتي خايفة يكون عارف.
منى: ايه الكلام الي بتقولوه دا؟, طبعا مش عارف.
سارة: واشمعني هو صحيح, ماهو زي ما بيعمل في بنات الناس بيحصل فيه.
منى: قصدك ايه؟.
سارة: قصدي ان ربنا ما يسيبش حق حد, وزي ما بيضرب الناس في ضهرها بينضرب هو في ضهره دلوقتي.
منى:خلاص بقي يا سارة.
سارة: انتي دايما تزعلى مني ,عشان بقولك الحقيقة.
ميرنا: خلاص يا ساسو لمي الدور.
سارة: ماشي خلاص هلمه, بس ابقي قولي سارة قالت.
م*مش قادرة اقولك ان كلامك صح يا سارة, بس انتي عندك حق
riri cat
الحلقه الجايه دى بقى جامده وشوفوا رشا اخت ايموووووو وبلاويها
riri cat
(الحلقه الخامسه والعشرون)





رشا: بقلك ايه؟,مش كل شوية تقولي روحي كلميها, واخرجي معاها, انا عملت الي عليا , رحت قولتلها تيجي معانا, وقالتلي عندي درس, خلاص بقي.
احمد: وفيها ايه يعني؟, انا عايزكو تبقو اصحاب.
رشا: وانا والله عزمتها, لو كانت عايزة تخرج كانت اتصلت.
احمد: طيب, ابقي صاحبيها على اصحابك, واقعدي معاها في الكلية,كده يعني, حسسيني انك اختى.
رشا:يا بني البت خنيقة وما بتمشيش الا مع اصحابها ,اعملها ايه انا بقي؟؟.
احمد: اهو انا عايزاكي تبعديها عن اصحابها دول, خديها منهم, مش عايز اشوفها معاهم تاني, عايز كل ما ابص الاقيها معاكي انتي.
رشا: حاضر يا سيدي, أي خدمة تانية؟.
احمد: لا خلاص.
******************
منى: احمد؟؟,ايه الي جابك هنا؟.
احمد: الكل بينزل وانتي بتتأخري ليه عند وائل؟.
منى: ولا بتأخرولا حاجة, انا بس كنت بسأله على شوية حاجات.
م*كان زانقني فوق بيتكلم في مواضيع هايفة, مش عارفة ماله اليومين دول
احمد: لأ, ابقي اسألي في الحصة, مش بعد ما الناس تنزل , تفضلي قاعدة عنده لوحدك.
منى: احمد, احترم نفسك, انت كلامك دا يزعل.
احمد: وانا مش قصدي ازعلك, بس انتي ياريت متعمليش الحاجات الي بتزعلني.
منى: انا معملتش حاجة اصلا.
احمد: انتي مشكلتك بتأمني للناس اوي, الواد دا مش عشان بقي معيد خلاص يبقي حاجة يعني, دا واد سيس اصلا ,هو بس مصدق نفسه اليومين دول.
منى: مممم, احمد, انت بتغلط فيه ليه؟,هو لا عملي حاجة ولا عملك حاجة,ومش كل شوية لو سمحت تطلعلي بشغلانة.
احمد: ماشي انا هسكت المرة دي, بس اقسم بالله ,لو طلع الواد دا عايز منك حاجة , لكون مطلع روح امه, عشان انا مبطيقوش اصلا.
منى: احمد, احترم نفسك, ومتشتمش قدامي,.. فيه ايه؟, قلتلك مفيش حاجة يبقي مفيش, متقعدش تشتم وتغلط بقي .
زفر احمد وهو ينظر اليها في صبر.
احمد: ماشي يا مني, بس ماتخلنيش اشبك مع الواد في يوم من الايام,عشان مش هيحصل طيب, انا بقلك اهه.
منى: خلاص خلصنا.
****************
رشا: بس انتي مالكيش اصحاب كتير في الكلية.
منى: لا ازاي ,دانا ليا اصحاب كتير.
رشا: بس مابشوفكيش الا مع ميرنا والبنت التانية دي.
منى: سارة.
رشا: ايوة سارة, مع ان دفعتكو مليانة شباب زي العسل.
منى: يا سلام؟.
رشا: اه والله , عارفة الواد عبد الحميد , واد جامد جدا , وابن ناس موووت, هو كان مدرسة أي جي صح؟.
منى: معرفش, ماتكلمتش معاه قبل كده.
رشا: بس اكيد سمعتي عنه, دا واد انترناشيونال في الجامعة.
منى: ماليش فيه يعني.
رشا: الواد دا انا مش هسيبه الا لما اصاحبه.
نظرت لها منى في استغراب, فالفتاة قالت الكلمة ببساطة, ولم تنتبه حتى لتأثيرها على منى ,فابتلعت منى الكلام دون ان تعقب.
رشا: هو احمد اول واحد في حياتك؟.
شعرت مني بالذعر من ماهية السؤال, .....ماهذا السؤال؟.
منى: ايوة طبعا.
رشا: ازاي يعني؟, انتي اول واحد تعرفيه كان في الجامعة هنا؟؟؟.
منى: اه .
رشا: دانا اول واحد عرفته كنت في اولي ثانوي, بس كان واد زي العسل,كان قمر كده وطويل, وكان بيجي بالعربية قدام المدرسة, اصل انا كنت في مدرسة بنات فقط, حاجة تقرف , احمد كان في مدرسة مشتركة, وبابا مرضيش يدخلني معاه في المدرسة ,قال لأ , البنت تدخل مدرسة بنات, ما علينا, كان الواد دا بقي المدرسة كلها هتموت عليه, بس هو كان معجب بيا انا, وانا بقي كنت هبلة اياميها, مكنتش فاهمة, كان يبعتلي مع اصحابي انه عايز يكلمني, وانا كنت خايفة من احمد ليعرف,بس قلت وايه يعني, انا هضيع القمر دا عشان احمد, وافقت بقي, بس كان غيور جدا, ومجنون , بيجيلي في كل حتة, ومش عايزني اكلم حد , وحاجة تقرف, بس انا مكنتش بحبه, كنت ماشية معاه بالعند في اصحابي, لغاية ما عرفت نادر بقي.
استمعت منى لحوار رشا في ذهول, ان الفتاة تتحدث دون خجل عن حكاياتها السابقة مع الشبان, ومع من؟ , مع حبيبة اخيها, ولكن من الواضح ان منى هي المتأخرة في هذه الامور.
منى: نادر مين؟.
رشا: نادر دا بقي الي انا حبيته بجد, كان بياخد درس قبلي عند نفس المستر, هو كان اكبر مني بسنة, ومش حلو اوي يعني, وقصير, بس كان واد عسل, اقولك اتعرفت عليه ازاي, انا وقع في ايدي ورقة كان كاتبها لبنت معاه في المجموعة, وهي ما خدتهاش ونزلت, كان عليها نمرته كمان, المهم عرف ان البنت ماخدتش الورقة, وعرف ان انا الي خدتها, خد باله مني بقي, وبدأ يظبط معايا انا, انا كنت مصاحبة محمد بقي ساعتها.
منى: محمد مين؟.
رشا: ابو عربية, ومع ان محمد ماكانش يتعيب كان في كلية وواد جامد كدة, بس سبحان الله , لقتني بحب نادر, قلت اعمل ايه بقي في محمد, المهم سبته, وخلتني مع نادر , الي سيبني كل الناس وبقيت زي الخاتم في صباعه, بس , لغاية ما صاحبه الانتيم, كان بيحبني....
منى: كمان.
رشا: اه , ماجد صاحبه كان بيحبني , وقالي انه بيحبني, قلتله مينفعش دانا بحب نادر وانت صاحبه وانسي وكده, قام جه في مرة, قالي ان نادر ماشي مع بنت جارته, هزأته وكدبته وبتاع, بس سألت انا وعرفت ان كلامه صح, المهم هزأت نادر, قعد يقولي والله العظيم هزار ومش هزار وانا بحبك انتي, وانا اسف, وهي الي رامية نفسها عليا, المهم سبته شوية, وكلمت بقي ماجد في الفترة دي عشان انتقم منه, بس هو معرفش, وكويس وقتها انه معرفش.
منى: ممممم.
رشا:رجع بقي نادر عايز يرجعلي تاني, قلتله ماشي, مانا بحبه بقي, معرفتش اسيب ماجد, وكلمت الاتنين بقي في نفس الوقت, بس قلت اخف مع ماجد شوية لغاية ماعرف اني رجعت لنادر, حاول يوقع شوية, وقالي انا مش هسيبك, واديلي فرصة تانية وبتاع, قلتله لأ انا بحب نادر , قال يقلب الدنيا علينا, وعرف نادر اني كنت ماشية معاه , قام نادر سابني بعد ما كان اتعدل معايا قوي , بس, دي حكاية نادر.
منى: والله؟؟.
رشا: بعدها بقي عرفت كذا واحد بس انا كنت لسه بحب مؤمن, ففرقعت المواضيع على طول, ما طولتش بقي, بقي تفاريح كده.
منى: بجد.
رشا: وشفت نادر قريب في المول, كان ماشي مع بنت كنت اعرفها , بس هي اصغر مني, كانت معاه في المدرسة, بس خلاص راح بقي وراحت ايامه.
وشردت قليلا ثم قالت.
رشا: بس كانت ايامه احلى ايام.
شعرت مني بالدوار اكثر من الدهشة , ان الفتاة داهية, والاكثر من هذا طريقة كلامها عن الامر ببساطة, وكأنه شيء عادي, وكأنها لم تفعل شيئا غريبا.
م*يخرب بيييييييتك, انتي شغالة من وانتي عندك كام سنة؟
عشان تعرفي ان انتي بس الي معقدة
معقدة مين ,دي مجنونة, دي داخلة الكلية مكلمة نص دستة, هتعمل ايه هنا بقي؟
هتعمل الي انتي معملتيهوش,دانتي كان نص صبيان المدرسة هيموتو عليكي, وانتي عامله فيها .......
بس انا عمري ما كنت هصاحب ولد ابدا
وايه الي جد جديد يعني؟,احمد مش احسن واحد عرفتيه, دا حتى وائل احسن منه, وشكله مش خنيق
بس مفيش وجه مقارنة بيني وبينها, دي مدوباهم اتنين
انتي في ايدك تدوبي الي انتي عايزاه, بس انتي الي مستهونة بنفسك
بس احمد وضع مختلف, انا بحبه
يا سلام, ومن امتي يعني؟, من ساعة ما بقي يخنق عليكي؟, ولا من ساعة ما بدأ يشك فيكي؟
احمد ما بيشكش فيا
لأ بيشك فيا انا,...امال مين الي قارفك بموضوع وائل, وكل ما تنزلي تلاقيه موجود؟
.................
ومين الي كان هيفضحك مع اخوكي في خطوبة شيرين؟
................
ومين جالك وكلمك من تحت البيت ,خلاكي تنزلي زي المسروعة؟
...............
دلوقتي احمد لسه حلو؟, دا كل دا وهو مش عارف ان وائل بيرسم عليكي, امال لو عرف هيعمل ايه؟
مانا مش هقوله
وماتقوليلوش ليه؟حسسيه انك مطلوبة, عشان مايطمنش انك موجودة جمبه على طول
بس كدا هيعملي مشاكل
ولا مشاكل ولا حاجة ,الولد طول ماهو شايف البنت مطلوبة يبدأ يخاف يخسرها ,فيعمل أي حاجة تطلبها منه
بجد؟
اسمعي كلامي وجربي
اما نشوف
riri cat
(الحلقه السادسه والعشرون)



مؤمن: منى.
منى: نعم؟.
مؤمن: تعالي.
اقتربت مني منه, ولمحت تليفونها في يده, اقشعر بدنها.
مؤمن: مين الرقم دا؟.
شعرت بالدم يختفي من وجهها.
منى: رقم ايه؟.
مؤمن: مين إم وائل؟.
شعرت مني بالدم يعود لوجنتيها , الحمد لله , انه وائل وليس احمد.
منى: دا مستر وائل, الي باخد عنده درس قانون.
مؤمن: وانتي معاكي نمرته ليه؟.
منى: ايه الي معايا نمرته ليه؟, كل المجموعة معاها النمرة.
مؤمن: ممممم, هو اللوج ممسوح عندك ليه؟.
شعرت بأسئلته توترها.
منى: مفيش , كانت ميرنا حاطة شريحتها في موبايلي النهاردة, عشان موبايلها فصل.
مؤمن: طيب متبقيش تشيلي اللوج تاني.
وانصرف ولازال ممسكا بالتليفون, بينما زفرت مني في شبه ارتياح.
*****************
نزلت مني من سيارة اخيها,تحت مبني بيت وائل, لتجد سارة وميرنا في انتظارها
فنزل يسلم عليهما.
مؤمن: هو انتو بتطولو ولا انا الي حاسس كده؟.
سارة: انت الي بتقصر.
مؤمن: يا سلام يعني, ولا انتي الي بدأتي تلبسي حاجات بتاعة بنات , دا كعب الي في رجلك دا؟, ولا انا بتهيألي.
سارة: لا, انت بس الي بطلت تلبس كعب.
مؤمن: ماشي يا لماضة, انا مش هعطلكو,... اجي اخدكو امتى؟.
انتبهت مني لما قال.
منى: تيجي تاخدنا ليه؟.
مؤمن: ايه الي ليه؟,بلاش اوصلكو؟.
منى: لأ طبعا عادي, بس احنا كده هنعطلك.
م*يادي النيلة, يارب احمد ما يتجنن وييجي النهاردة, انا مش ناقصة مصايب
مؤمن: ولا هتعطلوني ولا حاجة, اجيلكو كام بقي عشان اسيبكو تطلعو.
ميرنا: احنا بنخلص تسعة كده.
فالتفتت اليها منى تنهرها بنظرتها,فارتبكت قليلا.
ميرنا: آآ... بس ساعات بنتأخر شوية عشان ....آآ...يعني ...ساعات بيطول شوية.
مؤمن: يعني اجيلكو على تسعة وربع .
منى: ايوة , كده يعني.
مؤمن: ماشي ان شاء الله.
وانصرف, بينما الفتيات يصعدن في المصعد.
سارة: ايه الي جابه معاكي؟.
منى: معرفش , معرفش,...انا معرفش ماله, النهاردة الصبح مطلعلي نمرة وائل بيقولي مين دا, قلتله, وقبل ما انزل قالي استني هوصلك, اعمله ايه؟.
ميرنا: يخرب بيت دماغك, دا لو جه ولقي احمد الي بينطلك هنا كل شوية, هيموتك.
منى: يعني كنت اعمل ايه يعني؟, لو قلتله مايجيش هيشك.
تمتمت سارة.
سارة: ماهما بيقولو ,امشي عدل يحتارعدوك فيك.
منى: ابوس ايدك يا سارة انا مش ناقصاكي, انا بجد في مصيبة.
******************
بعد الحصة في التاسعة, حاول وائل استيقاف منى ليتحدث معها قليلا , ولكنها كانت اول المغادرين من البيت , ونزلت في سرعة, لتجد احمد تحت البيت , كما توقعت.
منى: احمد , امشي من هنا حالا.
عقد احمد حاجبيه في شك , وقال في غضب.
احمد: ليه؟.
منى: مؤمن هيبقي هنا في أي لحظة, امشي يلا واقف ليه؟.
احمد: مؤمن ايه انا مش فاهم حاجة؟, ايه الي هيجيبه؟,.......منى, اوعي تكوني,......ايه؟,هو وائل نازل ولا ايه؟.
منى: احمد, والله ما وقت غباء خالص, مؤمن جاي يروحني النهاردة , امشي لو سمحت.
احمد: وانا المفروض منى اصدق الكلام دا؟,طب والله مانا ماشي, واما اشوف حكاية وائل دي ايه؟.
نزلتا سارة وميرنا,اثناء هذا الحوار.
ميرنا: هاااااا, اخوكي يا منى.
التفتت منى وكلها رعب لتجد اخيها يركن سيارته , وينزل منها, فتسمرت في مكانها , لم تستطع الاتيان بأي حركة, اما احمد فنظر حيث ينظرون ولم يتحرك من مكانه, فقد كان الوقت فات , ومؤمن يقترب منهم.
مؤمن: سلام عليكو.
ردت سارة السلام , وكانت الوحيدة التي اصدرت صوتا من الجميع في الرد, اما ميرنا, فدنت من احمد لتقف خلفه.
نظر مؤمن للجميع في ارتياب, ثم نظر لأحمد في شك, وقال.
مؤمن: اهلا.
بادرت ميرنا بالقول.
ميرنا: احمد, ابن عمي, مؤمن اخو مني.
مد احمد يده لمؤمن.
احمد: اهلا, ازيك؟.
مؤمن: الحمد لله.
ونظر الي اخته التي كان وجهها شاحب.
مؤمن: يلا؟.
اومأت مني برأسها في رعب.
مؤمن: يلا يا بنات, اوصلكو انتو كمان.
قالت ميرنا في سرعة.
ميرنا: لأ , انا رايحة لعمي , همشي مع احمد انا.
مؤمن: طيب تعالو اوصلكو.
احمد: لأ شكرا معايا عربيتي.
مؤمن: طيب يلا يا سارة.
حاولت الاعتراض , لولا ان جذبتها مني من يدها , لتسير, فصمتت حتى يمر الموقف, بينما التفتت مني تنظر الي ميرنا نظرة شكر كبيرة, وتنظر الي احمد في غضب.
********************
أ*عندها حق ماتردش علي التليفون, انا زودتها النهاردة اوي
زودتها ايه ؟, انت الي عندك حق ,يعني كنت هتصدقها ازاي بعد كل التحوير بتاعها دا
لا لا اوعي تقول كده, هي عمرها ما حورت عليا
لا بس البت دي بتكدب, والواد وائل عينه منها
تفتكر كده؟
ايوة, يعني هي مش عايزاك تروحلها هناك ليه؟
ماتلعبش في دماغي, انا مش عايز اشك فيها من غير داعي
لا ان شاء الله فيه داعي
اقولك حاجة, انا بجد كان نفسي نتقفش اوي انا وهي , عشان اخلص من حجج اخوها بتاعة كل شوية دي
يخرب بيتك , انت عارف تتقفش يعني ايه, يعني تكلم اخوها, ويستنوك تيجي تخطب, وتربط نفسك وحوارات من دي, انت اتجننت؟
تصدق عندك حق, بس البت ميرنا دي جدعة اوي , لمت الموضوع في ثانية
ربنا يستر علينا من القفش يا ايمو, دا كان هيبقي مقلب زي الزفت
صح احنا في السر في السليم, كويس انك معايا خلتني اخد بالي
ايوة كدة, ارجعلي تاني يا حبيبي دانتا واحشنى
riri cat
فين الردود ياجماعه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه مش عاجبكوا؟؟؟؟؟؟؟؟
خلاص لومش عاوزين نكمل عادى مفيش مشكله
riri cat
(الحلقه السابعه والعشرون)




مني: شكرا جدا جدا جدا يا ميرو, والله ماعارفة اشكرك ازاي.
ميرنا: بس ماتاخديش على كده, انا مش مركبة اريال.
منى: طب يعني اعملي الخير وكمليه, مش لازم لسانك الي زي المنشار دا.
سارة: اخوكي كلمك في حاجة لما روحتي؟.
منى: قالي لما تبقي واحدة صاحبتك واقفة مع حد, أي حد ان شالله اخوها, متقفيش معاهم, دا مش منظر.
سارة: امال لو عرف هيعمل ايه؟.
منى: اكيد هتعلق.
سارة: بس انا حاسة ان الحكاية مدخلتش على مؤمن, اصله في الاول وفي الاخر صايع بردة.
منى: تفتكري؟؟؟.
ميرنا: خلاص يا جماعة بقي , اليوم عدي , بطلو كلام بقي عن الموضوع الممل دا, انتي عارفة يامني لو عايزة تشكريني بجد, تسيبي احمد الي هيبوظلنا حياتنا دا.
مني: هي هي هي ,...دمك تقيل.
سارة: وانتي, خالد جايلكو البيت بكرة؟.
ميرنا: الخميس.
سارة: طيب ما بكرة الخميس.
ميرنا: بكرة الاربع يا تحفة , انتي نايمة؟.
منى: يييييييه, يادي النيلة هو بكرة الاربع؟.
سارة: مالك ؟,عندك ايه الاربع؟.
منى: خارجة مع رشا.
ميرنا: انتي لسة مصاحبة البت دي بعد الي حكتهولك؟.
منى: اعمل ايه يعني, احمد بيزن عليا, اخرجي مع اختي, صاحبي اختي.
سارة: قوليلة معلش اصل انا بخاف على نفسي, وانت اختك طلعت مدرسة.
ميرنا: لأ بجد, انتي مش هتقوليله ع الي قالتهولك؟.
منى: هقوله ايه؟, هقوله اختك مشيت مع نص مدارس البلد , ولا اقوله سألتني اذا كنت اول حد في حياتي ,ولا اقوله انها ماشية مع انتيمه وبتكلم عليه اتنين.
سارة: تقومي تصاحبيها؟, حرام عليكي, دي شوية وتبقي اشهر من اخوها في الجامعة.
ميرنا: انا الي مستغرباله, ازاي احمد مش واخد باله من الي بتعمله, المفروض يكون ازكي من كده.
سارة: هو فايق لإيه ولا لإيه؟.
منى: هو مش مخونها , فاكر انه خانق عليها, لما بيوديها ويجيبها, ميعرفش ان الي عايز يعمل حاجة بيعملها ولو كان في قمقم.
سارة: اديكي قولتيها, بس انا مش عارفة, حد يبقي عنده اخ زي اخوكي دا ويعمل الي بتعمليه؟.
منى: انا مبعملش حاجة , ايه يابنتي انتي مسمعتيش حكايات الف ليلة وليلة بتاعة رشا, انا بالنسبة لها ملاااااك.
ميرنا: يا تري هتوديكي فين بكرة؟.
****************
دخلت منى الكافية مع رشا وصديقاتها, ومعهم نورا التي لم تفتأ تتفحص مني , وتنظراليها بشيء من الضيق, بدا على الجرسون انه يعرفهم فقد اجلسهم في مائدتهم المفضلة, وبدأو في طلب الاوردر.
نورا: زي كل مرة, انت عارف.
الجرسون: خمسة تفاح؟.
نورا: اه, وانا هاخد شاي كمان, حد هياخد حاجة مختلفة؟.
رشا: تطلبي ايه يا موني؟.
منى: هاخد بيبسي.
رشا: وانا كابوتشينو.
نورا: يبقي خمسة تفاح , وواحد بيبسي, وكابوتشينو, وشاي.
الجرسون : أي حاجة تانية؟.
نورا اه, خلى مسعد هو الي يظبطلنا الحاجة عشان هو الي عارف بيعملهالنا ازاي.
الجرسون: تحت امرك طبعا.
بعد انصراف الجرسون بدأت الفتيات يتحدثن , ومني تشاركهم الحديث بالكاد.
رشا: مش انا اتعرفت على عبد الحميد.
منى: احمد عبد الحميد الي في دفعتنا؟.
رشا: اههه , دا طلع واد زي الشربات, مش ممكن دمه زي العسل.
منى: اه,هههه.
قالت نورا بصوت لازع.
نورا: هو انتي متعرفيهوش ولا ايه؟, انتي بتلعبي في الدفعات القديمة بس؟.
التفتت اليها مني لترد.
منى: اه,اصل "العيال الصغيرة" متدخلش دماغي.
نظرت اليها نورا في تحد, وقد ادركت انها قصدتها بكلمة "العيال" ولم ترد, بينما اخرجت شيئا اسطوانيا بعض الشيء من حقيبتها وضعته على المنضدة, فمالت مني على اذن رشا وسألتها.
منى: هو ايه دا؟, الي طلعته نورا من شنطتها.
رشا: دا ؟؟,دا مبسم.
منى: يعني ايه مبسم؟.
رشا: متعرفيش المبسم؟.
في هذه اللحظة وصلت الطلبات , وصعقت منى, فقد ادركت ماهو ال"خمسة تفاح", اتضح لها انه ليس سوى شيشة تفاح, وصلت الشيشة مع مسعد الذي سلم على الانسات , دليل علي خدمة طويلة لهن, ورص الحجر لكل شيشة منهم , بعد وضعها امام كل فتاة , حتى رشا, وكأن سؤالها اجيب في هذه اللحظة, فقد امسكت نورا بفوهة الانبوب الطويل المصطحب بالشيشة, وازالت جسما اسطوانيا وضعت مكانه "المبسم".
نظرت منى في ذهول للفتيات الخمس اللتي امسكن بالشيشة في تمكن,وكأن كل واحدة منهن صاحبة قهوة بلدي ,ثم نظرت حولها ,خائفة ان يراها احد في هذا الوضع مع مركز شباب الشيشة الذي تجلس فيه.
رشا: انتي عارفة المبسم بتاع نورا دا, مشغول بالدهب, كان بتاع بابا قبل ما يتوفي.
م*الحمد لله انه توفي قبل مايشوف بنته بتشد زي الي قاعدة في غرزة
منى: بجد, كح كح, اه.
نظرت اليها رشا وكأنها تذكرت.
رشا: اه صحيح, احنا ما طلبنالكيش, ثانية انده على مسعد.
وشرعت في هذا فعلا, فأوقفتها مني في سرعة.
منى: لأ لأ , بتعملي ايه؟, لأ طبعا مش عايزة, ما بشربش.
غمزتها رشا في خبث.
رشا: متخافيش مش هقول لاحمد.
منى: والله انا مابشرب.
مدت رشا فم الانبوب لمني.
رشا: طب تاخدي نفس, دي تفاح مش تقيلة يعني.
منى: شكرا والله ما بحط الحاجات دي في بقي.
رشا: انتي حرة بس هيفوتك نص عمرك.
م*دانتي الي لو فضلتي تشربي الهبابة دي, هيفوتك عمرك كله
منى: بعد اذنك انا رايحة التواليت.
رشا: ماشي.
ذهبت منى للتواليت وهي كالمصعوقة من تصرفات اخت احمد, وقضت نصف الوقت هناك , حتى لا تعود وقد التصق بملابسها رائحة الدخان, وحين عادت كانوا قد انتهوا من الشيشة, وشرعو في تناول اللبان, ورش البرفان.
*********************
سارة: شيشة؟؟؟, الله يخرب بيوتهم.
منى: اقسم بالله, دا الي حصل, وانا قاعدة,زي القلة مش عارفة تفاح اية ومبسم ايه؟.
ميرنا: البت دي اوعي تخرجي معاها تاني, دانتي لو حد شافك يقول لاخواتك على طول.
منى: هي المشكلة في اخواتي؟, المشكلة في البت دي, دي ضايعة خالص خالص.
سارة: وانتي ايه الي قعدك معاهم؟,انتي المفروض تشوفي حاجة زي كدة , تقومي تاخدي نفسك وتمشي.
منى: امشي ازاي؟, وانا كنت اتسطلت على الريحة, والبجحة بتقولي خدي نفس, مش هقول لاحمد.
ميرنا: ههههههههه, ومخدتيش ليه؟.
سارة: انتي بتهذري انتي كمان.
منى: انا مش عارفة اخلص منها ازاي؟.
سارة: سبيهالي انا, لما تيجي تكلمك , سبيني عليها.
منى: بس متهزأيهاش يا سارة, اصل انا عارفة لسانك.
سارة: متخافيش هطفشها بالراحة, الي زي دي انا شفت منه كتير.
riri cat
(الحلقه الثامنه والعشرون)



علا صوت احمد في اذن مني في سماعة التليفون.
احمد: يعني ايه ما اغيرش عليكي؟,هو انا بارد زيك؟.
منى: قلتلك متقلش عليا كده تاني, انا لو باردة يا احمد هتشوف معاملة تانية خالص.
احمد: انتي بتهدديني يعني, معاملة تانية ازاي؟.
منى: الي تفهمه افهمه بقي انا مش هقعد كل شوية اتعب دماغي معاك, انت بقيت لا تطاق.
احمد: ولما اكلمك امبارح الاقيكي مشغولة تلت ساعة, واسألك مين تقوليلي زفت الطين وائل يبقي ايه؟,المفروض اقولك ايه بعدها؟, غلطانة مخلتيهاش ساعة ليه؟.
منى: قلتلك انه كان بيشرحلي حاجة.
احمد: يا مني انا مش عيل يا مني عشان اصدق الكلام ده, تلت ساعة ؟؟, ليه؟؟, ويشرحلك ايه اصلا, انتي في ثانوية عامة عشان تذاكري قبل الامتحانات بشهر, ومكانش عارف يشرحهالك في الحصة, ماكل مرة تقفي معاه ساعة قبل ما تنزلي.
م*هو مكانش بيشرح حاجة, كان عامل فيها بيسأل عليا , وقعد يرغي بعدها, معرفتش احرجه واقفل
منى: يا احمد, انت ليه تحط ف دماغك اصلا انه موضع غيرة, شيله من دماغك وارتاح وريحني.
احمد: منى , انا مش عايز اقلك لغاية دلوقتي متروحيش عنده الدرس تاني.
منى: انت متقدرش اصلا تقولي كده, هو استهبال؟.
احمد: متكبريهاش في دماغي, لروح اهزأه.
منى: اوعي يا احمد, ولا تكلمه اصلا, والله العظيم, لو حصل منك حاجة زي كدة لكون سيباك ومش هندم لحظة.
احمد: انتي بتهدديني تاني؟.
منى: افهم زي ماتفهم بقي, انا تعبت معاك اصلا.
احمد: قصدك ايه؟.
منى: انا بقول احنا نبعد عن بعض فترة, نرتاح شوية من النكد الي احنا فيه ليل مع نهار, ونعيد تفكير في موضوعنا من غير حد ما يضغط على التاني.
احمد: نعم ياختي؟؟؟, نعيد تفكير في ايه؟؟, انتي بتستهبلي؟.
منى: وانا فعلا هقفل دلوقتي عشان انت بتكلمني بإسلوب زي الزفت وانا كنت حذرتك من طريقتك دي قبل كده.
احمد: يعني انتي عايزة تاخدي وقت يا مني؟؟؟.
منى: ايوة.
احمد: طيب بقي يا حلوة , خدي وقتك براحتك, بس لما ترجعي لعقلك , ممكن اوي متلاقنيش,سلام.
واغلق الخط.
********************
ميرنا: مفيش ,قروا فتحة وهما قاعدين, واتفقو هنظبط بقي للخطوبة.
قامت سارة بفرحة تحتضنها.
سارة: بجد؟, ماشاء الله,مبروك , هتلبسو دبل؟.
ميرنا: لأ.
منى: مازن عرف ؟.
ميرنا: وانا اشعرفني, ما يعرف ولايتفلق.
منى: انا بسألك, عرف؟.
ميرنا: وانا اعرف منين, انا حتى البنات الي يعرفوه قاطعتهم خلاص.
سارة: انا فرحنالك اوي.
منى: اه صحيح, ..انا سبت احمد امبارح.
ميرنا:!!!!!!!!!!!!!!
سارة:.........!!!!!!!!!
صمتتا كلتاهما تنظران اليها في اندهاش تاااام.
سارة: ودا لوحدك كدة؟؟.
ميرنا:امتى, ازاي؟, بجد؟.
منى: اه والله, قلتله انا زهقت وناخد فترة نبعد عن بعض فيها, وقفلت.
سارة: بس انتي كده مسبتيهوش.
منى: لأ انا مش طايقاه, مش عايزة اكلمه ولا اشوف وشه اصلا.
ميرنا: الله؟, ليه كده؟, حصل ايه امبارح؟.
منى: موضوع وائل الي معفرته دا, وانا كمان مش عارفة وائل عايز مني ايه؟, بيتلكك عشان يكلمني في التليفون, وكذا مرة كنت هتقفش في البيت وانا بكلمه, يعني ميقفشونيش في موضوع احمد , واتتقفش في حاجة معملتهاش.
سارة: اخوكي عرف ان وائل بيكلمك؟.
منى: لأ بس هو شاكك, كل شوية بمسح اللوج, وخصوصا انه عارف نمرته على موبايلي, يزعقلي, متمسحيش اللوج تاني.
ميرنا: طيب ما تقوليله ما يتصلش بيكي تاني, سهلة.
منى: يا سلام, هاحرجه ازاي دا , وانتي عارفه انه مؤدب اوي وبيتكسف من خياله, ممكن يا خدها بمعني تاني.
سارة: ولا تاني ولا تالت, انتي لما يتصل ,لو لقيتي الموضوع مش مهم, قوليله معلش ماتطلبنيش تاني, عشان انا اخواتي صعبين, ومينفعش ارد عليك.
منى: ياسلام يا ختى؟, دا على اساس انه صاحبي, دا استاذي يا حمارة.
ميرنا: ولما هو استاذك بيتصل بيكي انتي ليه؟, ماهو استاذنا كلنا.
منى: معرفش بقي,سيبكو انتو بس من الموضوع دا, المهم انا خلاص سبت احمد الفترة الجاية لغاية ما اعرف فيه ايه؟.
******************
اختلت سارة بميرنا.
سارة: انتي ايه رأيك في موضوع ان مني سابت احمد دا؟.
ميرنا: مش داخل دماغي.
سارة: البت دي غريبة, من يومين لو كنتي قولتلها سيبي احمد كانت شتمتك , ودلوقتي بتتكلم عادي.
ميرنا: يمكن عشان وائل دخل حياتها؟.
سارة: بس مش بالسهولة دي برضة.
ميرنا: انا شايفة انها خناقة هايفة بينهم زي كل مرة, وهيرجعو يتصالحو تاني ويقرفونا.
سارة: لأ انا مش مطمنة.
ميرنا: ليه مش هو دا الي احنا كنا عايزينه؟.
سارة: لأ , انا مش عايزاها تخرج من حفرة تقع في بلاعة, مني مش سايبة احمد كده, اكيد فيه حاجة تانية.
*****************
وائل: بس انتي اصحابك القريبين قوي , ميرنا وسارة, بنات كويسة ,متربين يعني.
منى: اه ,الحمد لله.
م*اخلص بقي مؤمن هيرجع من الشغل
وائل: مش سهل الواحد يلاقي حد محترم اليومين دول, قصدي حد محترم يصاحبه.
منى: اه فعلا.
وائل: انتي بتعملي حاجة بعد الكلية؟.
منى: حاجة ازاي يعني؟.
وائل: يعني مش بتشتغلي او حاجة؟.
منى: لأ.
وائل: طيب ما تيجي تتدربي معانا , انا بشتغل في مكتب محاسبة, ممكن اقدملك على تدريب وانتي في الدراسة, واول ما تخلصي, يكون ليكي الاولوية انك تشتغلي فيه.
منى: بجد, دي حاجة كويسة اوي.
وائل: والله بتكلم جد, اول ما تنوي قوليلي على طول وانا هقدملك السي في, وتكوني معايا ....معانا ان شاء الله.
منى: طيب هسأل في البيت وابلغ حضرتك.
سمعت منى صوت رنين متقطع دليل على انها تتلقي اتصال اخر, فابعدت التليفون عن اذنها ونظرت تري من المتصل, رأت اسم ايمو يضيء وينطفيء, انه احمد.
م*يا دي النيلة , وبيطلب ليه دا كمان دلوقتي؟
هو انتي مش سبتيه عايز ايه منك؟
معرفش , هو لقاه ويتينج ومقفلش برضة, قاعد يقفل ويتصل تاني
طيب طنشي
ازاي يعني ؟,ارد وخلاص
وائل: طيب يامنى ابقي عرفيني.
منى: حاضر يا استتاذ وائل.
وائل: ماشي عايزة حاجة؟.
منى: لأ شكرا.
وانهت المكالمة في سرعة لترد على احمد.
احمد: طبعا , ساعة مشغولة, ماصدقتي يامني ولا ايه؟.
مني: عايز ايه؟.
احمد: انتي كنتي بتكلمي وائل طبعا.
منى: حاجة متخصكش, بتتصل ليه.
احمد: ماتتعدلي يامني وانتي بتتكلمي, ولا انتي خلاص صدقتي ان احنا سبنا بعض, لا دانتي تبقي مجنونة لو فكرتي اني هسيبك لوائل دا, دانا مبقاش راجل لو سبتك له بالسهولة دي, دي لو وصلت اني اروح اقول لابوكي اني كنت ماشي معاكي هروح.
بهتت منى من طريقة كلام احمد التهديدية, انها تعلم احمد جيدا وهو قادر على ما يهدد يه.
منى: احمد.
احمد: الواد دا ميكلمكيش تاني انتي فاهمة؟؟؟, يا اما هتصرف معاه انا بقي,وانتي حرة , انتي الي عايزة فضايح.
منى: انا قلتلك يا احمد لو عملت انت كده, لكون سيباك بجد بقي واعلى ما في خيلك تركبه.
احمد: وانا هجيب عاليها واطيها.
منى: يعني هي بقت كدة؟.
احمد: ايوة كدة.
منى: ماشي يا احمد انت الي اخترت.
احمد: مش انا يا مني, شوفي انتي بتعملي ايه.
دخل في هذه اللحظة مؤمن , دون استئذان.
مؤمن: مينو, هتتغدي؟.
فأغلقت السماعة في سرعة واضطربت, فنظر اخاها لوجهها المنفعل الاحمر, والي التليفون في يدها بارتياب.
مؤمن: انتي كنتي بتتكلمي في الموبايل؟.
منى: لا ابدا, قصدي ايوة,هتغدي.
kartar
بجد جاااااااااامدة جدااااااااااااا
ومختش بالى منها غير متاخر
بس انا عايز اعرف هى ليها اسمها اخر البنات المحترمين
اااااااااية خلاااص خلصواااااااااا..............!!!!!!
decientgirl
جميييييييييييييييييييييييييل

كملى كملى
riri cat
منور ياكارتر.فينك من زمان؟انا سميتها كده عشان اناعشت القصه دى وانا فرد فيها على فكره بس باسم تانى.وحسيت ان اخر البنات المحترمين لايق عليها
riri cat
جميييييييييييييييييييييييييل

كملى كملى
ايون حاضر حاضر حاضر

وسمعنى سلام التت لعمرو دياب
riri cat
(الحلقه التاسعه والعشرون)



منى: انا خلاص اعصابي بقت في الارض, مؤمن اخد باله وهيعرف هيعرف.
سارة: مانتي مسبتيش, بدل ما بتكلمي واحد بتكلمي اتتنين.
منى: سارة , خدي بالك من كلامك انا مبكلمش اتنين وبعدين انا اصلا كنت سايبة احمد.
ميرنا: ولما انتو سايبين بعض بيتصل ليه؟.
منى: معرفش بقي, وبعدين وائل عرض عليا انه يقدملي السي في اتدرب في مكتب محاسبة, لو احمد شم خبر انه تبع وائل ,هتبقي مصيبة.
سارة: ومصيبة ليه انتي مش اهلك موافقين؟.
منى: كلمت مؤمن امبارح وقالي روحي , بس مجبتلوش سيرة وائل, انا مش ناقصة, بس انا خايفة لو احمد عرف يعمل مشاكل.
ميرنا: وانتي هتوقفي كل حاجة عشان سي احمد؟, لا يا حبيبتي انتي تشوفي مستقبلك.
سارة: على فكرة يا مني, انتي بتلعبي بالنار ومش هتستريحي الا لما الكل يعرف.
منى: انا مش عارفة انتو مكبرين المواضيع كده ليه؟,انا مبعملش حاجة اصلا, والي انتو عايزينه حصل ,سبت احمد, هو بقي الي مش عايز يسبني.
سارة: انتي بتضحكي علينا ولا على نفسك؟, احمد مين الي سبتيه, انتي سايباه وعارفة انه مش هيسيبك ,وعارفة ان انتي لسه مسيطرة عليه.
منى: انا؟؟؟.
سارة: انتي فعلا كنتي قطة مغمضة, بس فتحتي خلاص يا مني, وعرفتي ازاي تلعبي بولد , ومش مكفيكي واحد.
منى: سارة!!!,انتي بتكلميني كدة ليه؟.
سارة: عشان انتي اتغيرتي فعلا يا مني, ومعادش هامك حد ولا حاجة ,انا مبقتش عارفة اية ممكن يوقفك ويرجعك مني بتاعة زمان.
وقبل ان ترد منى , استوقفهم اثناء سيرهم , مازن.
مازن: ازيكو يا بنات, ازيك يا ميرنا؟.
صمت الجميع ينظر اليه ,بينما قالت ميرنا في لهجة عدائية.
ميرنا: نعم , عايز ايه؟.
مازن: صحيح انك هتتخطبي؟.
ميرنا: وانت مالك.
مازن: ردي عليا, انتي هتتخطبي ولا لأ؟.
ميرنا: انا مش لسة هتخطب انا فعلا اتقرا فتحتي , عايز حاجة بقي؟.
مازن: يعني مكنتيش عايزة تستنيني , واديني خلصت تقومي تتخطبي.
ميرنا: انت ما بتفهمش ولا ايه؟, انا ماكنتش عايزاك انت مش مكنتش عايزة استناك, وبعدين خلاص جاي تتكلم في ايه؟, انا اتخطبت يا مازن.
واجتازته في سرعة منصرفة وتبعتها الفتاتين .
منى: يخرب بيتك انتي مبتحرميش.
ميرنا : انا عملت ايه يعني؟.
منى: ممكن يقلب عليكي ويعمل مشاكل.
ميرنا: ليه هو احمد بتاعك؟.
سارة: احمد ولا غيره ,كلهم واحد , ربنا يستر بقي عليكو.
***********************
وائل: ان شاء الله اقدملك السي في, وهوصيهم عليكي, ولو هتبدأي تدريب هيبقي في الصيف ان شاء الله.
منى: ميرسي اوي يا مستر وائل.
وائل: انا معملتش حاجة , انتي بنت كويسة والواحد يحب يخدمك.
منى: شكرا.
وائل:...منى....انتي ...بتضايقي لما بتصل بيكي؟.
منى: لأ ابدا.
وائل: لو...يعني ..كنت بسببلك مشكلة في البيت او حاجة , ممكن تعرفيني,عادي مش هزعل.
منى: لا بجد ,هو انا بس اخويا بيسألني مين الي بيكلمني, اصل هو شديد شوية.
وائل: لأ مش شديد ولا حاجة, دا حقه طبعا, امال يحافظ عليكي ازاي؟, انتو فعلا بيت كويس.
منى: لأ بس كده خنقة.
وائل: لا طبعا, دا هو كده المفروض, افرض انا كنت حد تاني او واحد بيعاكس, اخوكي بيفكر صح.
م*تعالي اسمع يا احمد يالي فاكرني بمثل عليك,عشان خايفة من اخواتي
بس هو غلطان, مفيش مبرر ابدا للي مؤمن بيعمله
ياسلام لو كنت متفاهم كده يا احمد , وسهل الواحد يتكلم معاك
طيب يلا بقي متطوليش معاه في الكلام, الناس كلها نزلت
مني: طيب , شكرا مرة تانية , انا هنزل بقي عشان متأخرش.
وائل: اه طبعا طبعا ,اتفضلي.
نزلت منى وهي تفكر, ما الذي كان سيحدث لو كان احمد مكان وائل, متفاهم وناجح ومؤدب, مالذي كان سيحدث؟.
وصلت الشارع لتجد احمد على اليمين , فزعت لرؤيته لان مؤمن سيحضر اليوم, وبالفعل حين رأت سيارة اخيها على اليسار, في سرعة توجهت دون ان تنظر لاحمد , ناحية سيارة اخيها , وركبت وانطلقا بينما نظر اليها احمد في توعد.
*********************
منى: بس بس اهدي وبطلي عياط , وفهمينا بالراحة, ايه الي حصل.
ميرنا: الجزمة الغبي,....راح وقاله...الحيوان, ....
سارة: هو مين دا؟, استهدي بالله , وبعدين اتكلمي.
صمتت ميرنا قليلا تحاول السيطرة على بكائها,الي ان استطاعت التحدث.
ميرنا:خالد امبارح متصل بيا , بيقولي مين مازن.
سارة: يا خبر ابيض, ومين الي عرفه؟.
ميرنا: مازن, الحيوان مازن, بعد ما كلمني هنا, راحله, راح لخالد, قاله احنا كنا مرتبطين واهلها كانو عارفين, وكنا خلاص هنتخطب بس قال ايه كنت لسه طالب , مكانش ينفع اتقدم, فقلتلها نسيب بعض ولما نتخرج ابقي اخطبك, بس هي ما استنتش.
منى: وخالد رد عليه قاله ايه؟.
ميرنا: هو محكاليش ,هيقولي قالي وقلتله, دا قالي الي حصل بالعافية, واتخانقنا خناقة لرب السما واحاول افهم فيه اني مكنتش بكلمه مفيش فايدة, قالي انا خلاص مش عايز اسمع منك حاجة, واتعصب عليا وقفل ومرضيش يسمعني.
سارة:وايه الي حصل؟.
ميرنا: مفيش ,قفل موبايله ومش عايز يفتحه لغاية دلوقتي وانا هتجن , بكلمه من امبارح مغلق وببعتله مسدجات مبتوصلش, انا مش عارفة اعمل ايه؟.
وانفجرت في البكاء مرة اخري, وشرعتا منى وسارة في تهدئتها.
ميرنا: اهدا ازاي, انا كده خلاص, الواد دا بوظلي الدنيا , وهيضيع خالد منى, واي حد هيقربلي برضه هيضيع, اعمل فيه ايه وفي لسانه , انا مش عارفة افكر, حسبي الله ونعم الوكيل.
سارة: خلاص يا ميرو , اهدي العياط مش هيجيب نتيجة, اهدي عشان تفكري كويس,ونفكر معاكي.
منى: طيب انتي قلتي لمامتك؟.
ميرنا: انا مقلتش حاجة بس كلهم عرفو اننا متخانقين, انا مبطلتش عياط من امبارح.
سارة: طيب هتعملي ايه؟.
ميرنا: معرفش, معرفش انا مش عارفة هو كده خلاص , مازن بوظلي الدنيا ولا ايه؟.
منى: طيب , اصبري انتي لغاية ما الموضوع يهدي شوية , هيفتح موبايله , ويكون عنده استعداد تتكلمو.
استمرت ميرنا في البكاء.
ميرنا: حاضر.
بينما أخذ عقل منى يدور في اشياء اخري.
م*يادي النيلة, يعني هما الولاد كده,ممكن يعملو حاجات مجنونة
ود مازن الي البنت معرفتوش الا شهر, وكانت بتلعب بيه, فما بالك بأحمد
يعني ايه؟
يعني دا لا معاه دليل , ولا يقدر يثبت كلامو حاجة, اما احمد لو حب يتكلم فهيقول قصايد
ياربي, دا بجد
ايوة , رسايل وصور ومواقف , وحوارات, وحكايات
يا نهار اسود
لأ وياخد بونس كمان , اخواتك الاتنين شافوه
ايوه فعلا
يعني مصيبة في كل الحالات
يعني يه؟, احمد ماسك عليا حاجات كتير
يعني لو حب يأذيكي, هيظبطك جامد
بس انا عمري ماهتخطب لحد وانا لسه مع احمد, انا مش عايزة حد غيراحمد اصلا
طب ووائل؟؟؟؟
وائل دا استاذي مش اكتر , وبعدين دا على ماينطق هتكون روحي طلعت
بس مش نفسك يكون احمد مكانه
هما لو مميزاتهم هما الاتنين اتحطو في بعض ,هيعملولي واد جامد جدا
بس مينفعش لازم تختاري
اختار ايه انا بحب احمد, وبعدين وائل لسه ما اتكلمش في حاجة
ولو اتكلم, المهم بس احمد الي ميتكلمش
اه , دا احمد لو حب يعمل زي مازن هتبقي مصيبة
riri cat
(الحلقه الثلاثون)



منى: يا احمد وطي صوتك , الكلية كلها بتتفرج علينا.
احمد: يعني عايزاني اسيبك تروحي مع وائل تتدربي واقف اتفرج انا؟,ليه ؟؟؟, مش راجل؟.
منى: انا مش فاهمة انت مكبر الموضوع كدة ليه؟, هو انا رايحة يدربني هو, دا هو بس بيشتغل هناك, هو هيقدملي ومالوش دعوة بيا خالص.
احمد: يعني ايه مالوش دعوة؟, وليه يقدملك اصلا؟, حاطك في دماغه ليه؟, مقدمش لسارة ولا لميرنا ليه؟, اشمعني انتي؟.
منى: يا احمد فرصة وجت لحد عندي اقولها لأ.
احمد: اه , أي فرصة من ناحية وائل دا لأ, وستين لأ كمان.
منى: احمد, الموضوع منتهي اصلا, انا قلت في البيت وهما موافقين.
احمد: يعني ايه؟, بتتصرفي من دماغك, كأن مفيش حمار له كلمة عليكي.
منى: احمد اتكلم كويس.
احمد: بلا كويس ولا وحش, انتي يا مني خلاص مبقتيش عايزاني, مبقتيش بتحبيني , دا اذا كنتي بتحبيني من الاول اصلا.
منى: ايه الكلام دا, لأ طبعا بحبك.
احمد: طيب ليه بتعملي كل حاجة تضايقني وكل حاجة تزعلني.
منى: احمد, انا لما قلت ناخد فترة بعيد عن بعض ,دا مكانش معناه اني مش عايزاك او حاجة, انا قلت كدة عشان تفكر كويس انت عايزني ولا لأ, بتحبني ولا بتضحك عليا وعلى نفسك, ومع ذلك لما كلمتني تزعقلي كلمتك عادي, مقلتلكش حاجة, وقلت معلش اسكت ونرجع عادي, كأن مفيش حاجة, بس انت دلوقتي بتقفلي في حاجة في مستقبلي.
احمد: ايه في مستقبلك مع وائل؟, ايه في مستقبلك مع وائل فهميني؟.
منى: يا احمد انا نفسي تطلع وائل من دماغك.
احمد: اطلعه ازاي وهو قاعد يلف حواليكي زي الدبور,كان يوم اسود يوم ما خليتك تروحي عنده.
م*دبور ايه انت كمان, هو عارف يعمل حاجة, دا مبيجمعش كلمتين على بعض قصادي
منى: اديك قلتها, انت الي ودتني عنده, يعني امان, وبعدين انت مش واثق فيا.
احمد:لا يا مني, انا الامان عندي, ان ميبقاش جنس راجل بيكلمك على التليفون, ولافيه حد يخدمك ويجيبلك شغل, ولا تقعدي تتكلمي معاه بعد الدرس.
منى: ودا مش هيحصل , بس انت وافق بس.
احمد: الموضوع دا مش وقته اصلا, لما نبقي نخلص الدراسة نبقي نتكلم , الجدول بتاعكو نزل.
منى: منا عارفة, سارة جابتهولي.
احمد: شيرين دي الي جاية؟.
منى: اه هي.
شيرين: هاي , ازيكو, منى عايزاكي ثواني.
احمد: طيب هروح انا يا مني.
منى: ماشي اشوفك بعدين.
ثم التفتت الي شيرين بعد ذهاب احمد.
شيرين: مين وائل؟.
اندهشت مني.
منى: وائل؟؟, وائل الي باخد عنده درس؟.
شيرين : باين.
منى: ليه؟.
شيرين: اصل مؤمن كلمني امبارح يسألني اعرف حد اسمه وائل ,او معانا في الكلية , او في شلتك حد اسمه وائل, بس انا قلتله لأ, خفت اقوله الي بتاخدي عنده درس, الا لما اتأكد,هو فيه ايه؟.
منى: مفيش, اصله شاف نمرته على الموبايل ,وسألني مين؟, قلتله, بس هو بيقلق عادي يعني.
شيرين: طيب خدي بالك بقي يا حلوة , اخوكي حاطك في دماغه.
منى: ماشي حاضر, شكرا اوي يا شيرين.
شيرين: شكرا على ايه, اني بخبي عليكي, انتي الي هتتضري في الاخر, انا معملتلكيش خدمة, انا أذيتك.
وتركتها وانصرفت.
********************
سار احمد وموضوع وائل يشتعل في رأسه اشتعالا, هاهو ما خافه يحدث, هاهي مني تتعرض للضغط من شباب اخرين , قد لا يكونو افضل منه, ولكنه يشعر بالمنافسة تكاد تقتله, وقلقه وخوفه على منى, جعل تصرفاته معها لا تطاق, يخاف ان تهرب منه, ولكنه لا يستطيع التوقف عن تصرفاته المتهورة ,استوقف حبل افكاره كريم.
كريم: ايمو.
احمد: انت يابني كل يومين هنا, مش ترحمنا شوية ,انت مش اتخرجت.
كريم: بلاش اجي اشوفك, مش كفاية كل اما اتصل بيك نخرج, تقولي لأ انا رايح لمني.
احمد: انا اليومين دول مينفعش اسيبها, لازم اكون معاها في كل حتة , لا حد يستفرد بيها كدة ولا كدة.
كريم: امال اختك فين؟.
احمد: نعم؟.
كريم: قصدي اختك مش مع مني ليه؟.
احمد: مبتطيقهاش يا سيدي , بتقول عليها خنيقة.
وبالفعل رأي احمد اخته ونورا وبعض الفتيات ,فاقترب منهم هو وكريم.
احمد: اية يا بنات, عاملين ايه؟.
انشرح وجة نورا ما ان رأت احمد, بينما اضطربت رشا, وقامت من مكانها في شبه انزعاج.
كريم: ازيك يا نورا, ازيك يا رشا.
وضغط على حروف كلمة رشا, بينما قالت رشا في سرعة دون ان تنظر لعينيه.
رشا: الحمد لله, نورا يلا , العيال بيرنوا.
ثم التفتت الي احمد.
رشا: احنا ماشيين يا احمد, العيال بيرنو هنخرج شوية وبعدين نروح.
احمد: ماشي بس متتأخريش.
رشا: حاضر.
وجذبت نورا خلفها , بينما وقف كريم ينظر اليهم في غيظ.
نورا: ايه ايه يا بنتي انتي؟,عيال ايه الي بيرنو دلوقتي.
رشا: يعني كنتي عايزاني اخلع ازاي يعني, انتي مشفتيش كريم.
نورا: تفتكري يقول لاخوكي حاجة.
رشا: لأ طبعا ما فتكرش, هيقوله انا كنت بكلم اختك من وراك ودلوقتي بتحلقلي.
نورا: بس ممكن يبان عليه.
رشا: لأ متخافيش عليا,دانا اوديه في داهية, انا ممكن اقنع اخويا انه كان عايز يكلمني, وانا لما رفضته بيتكلم عليا.
نورا: طيب وموضوع اخوكي, مش هتظبطيني بقي.
رشا: سيبيني عليه شوية اكرهه في مني خنقة دي وبعدين اظبطك.
نورا: ماشي.
*********************
نظرت سارة لميرنا في قلق وهي تتحدث في التليفون.
سارة: ربنا يستر.
منى: ان شاء الله خير, كويس انه رد عليها اخيرا.
انهت ميرنا المكالمة وعادت اليهما بوجه محتقن.
منى: هه؟.
ميرنا: مفيش ,قالي لما يشوفني نتكلم, هيجيلنا بكرة البيت.
سارة: وايه مبانش من صوته حاجة؟.
ميرنا: لأ مبانش, بس هو شكله مش قايل حاجة عنده في البيت ,لأن مامته كلمتني امبارح عادي تسأل عليا, ومجبتش سيرة حاجة.
منى: طيب كويس, ان شاء الله مش هيحصل حاجة وهتعدي.
ميرنا: يارب, بس انا هموت لغاية بكرة.
سارة: خلاص بس انتي ولا تقلقي نفسك, وسبيها على ربنا.
ميرنا: يارب.
منى: انا رجعت لاحمد.
سارة: وانتي كنتي سبتيه اصلا.
منى: لأ بجد, انا كنت سايباه, بس انا النهاردة قلتله على موضوع التدريب, ومش راضي.
ميرنا: انا رأيي تخلصي من موضوع احمد دا خالص, لا يجي يخطبك لا تسيبو بعض.
منى: انتي بتقولي فيها, دا مؤمن مش مريح نفسه, اتصل بشيرين يقولها مين وائل.
سارة: انا عن نفسي لو اتصل بيا يقولي مين احمد هقوله.
منى: سارة.
سارة: انتي فاكراني بهذر, دانا ماهصدق حد يكسر دماغك يمكن تتلمي.
ميرنا: انتو هتمسكو في بعض, ما تسكتو بقي وترحموني.
سارة: انا نفسي بس مني تفهم .
منى: يا سارة انتي الي مش فاهمة , عشان انتي مش بتحبي.
سارة: ولا انتي بتحبي, انتي فاكرة الي انتي فيه دا حب, انتي لو بتحبي احمد كنتي مكلمتيش وائل, ولا فكرتي ان ممكن تسيبيه عشان اخوكي او عشان حد, بس انتي الي اتعودتي عليه.
منى: لأ انا بحب احمد ,بدليل اني مقدرش استغني عنه, كل ما ببعد عنه برجعله تاني, ولا دا مش حب ياسارة.
سارة: انا بقول اختبريه, قوليله تعالي كلم اخويا , مش لازم ييجي يتكلم ,بس تشوفي عنده استعداد يتكلم ولا لأ.
منى: وافرضي قالي ماشي.
سارة: ابقي انا يا ستي غلطت في حكمي عليه, وهعتذرلك ساعتها.
ميرنا: ايوة صحيح يا مني, متكرريش غلطتي, لو بتحبيه بجد خلي حبكو في النور, عشان لو ربنا كتبلك نصيب مع حد تاني , مايعملكيش مشاكل.
منى: طب ولو قالي مش هكلم اخوكي.
سارة:...............
ميرنا:...............
منى: يبقي خلاص .
riri cat
الفصل الثالث...........



(الحلقه الأولى)




رشا: هاااي.
سارة: يا فتاح يا عليم.
ميرنا: يوووه البت دي تاني.
وصلت رشا تقبل منى.
منى: ازيك يا رشا.
رشا: كويسة, ايه يا موني بتصل بيكي م الصبح مبترديش.
م*افهمي يعني من نفسك
منى: بجد ؟, تلاقيني مسمعتش الموبايل.
تدخلت سارة تقول ب"غلاسة" مقصودة.
سارة: اصل احنا كنا رايحيين نصلي الضهر, فعاملين الموبايلات سايلنت.
نظرت اليها رشا بطرف عينها .
رشا: مممم, المهم يا موني, هتيجي معانا النهاردة النادي؟.
منى: ما افتكرش اني هعرف اخرج قبل الامتحانات كدة على طول, في البيت مش هيوافقو.
تدخلت سارة في الحديث للمرة الثانية.
سارة: وانتي يا رشا , مش تركزي كدة وتعقلي, انا اسمع ان اداب صعبة, مش هتذاكري؟, ولا ناوية تاخدي السنة في سنتين زي اخوكي؟.
نظرت اليها رشا في غيظ, بينما احرجت مني من كلام سارة الجارح.
رشا: اصل انا مش باكل الكتب , ولا انتي شكلك مكنتيش تعرفي تاكليهم, اصل بعد دا كله دخلتي تجارة برضة.
شعرت سارة بالغضب,فقالت منى محاولة لكسر التوتر بينهما.
منى: لو هاجي هكلمك يا رشا.
رشا: لو فضيتي ابقي عرفيني.
فقالت سارة ردا على رشا.
سارة: ربنا يكون في عونك يا شوشو, هتلاحقي على ايه ولا ايه.
رشا: انتي مش كنتي رايحة تصلي الضهر, واقفين ليه , يلا عشان معطلكوش, بس ابقي ادعيلي يا سارة.
سارة: من عنيا.
وتركتهم رشا وهي تغلي.
نورا: مالك يا بنتي, وشك جايب ميت لون.
رشا: البت الرخمة الي اسمها سارة, صاحبة الخنقة, بتصيع عليا, نازلة حدف كلام.
نورا: عن ايه؟.
رشا: اهو أي رخامة وخلاص, بس انا مسكتلهاش, ظبطها.
نورا: تفتكري تكون عارفة حاجة عن موضوع كريم؟.
رشا: معرفش.
نورا: هي ممكن تقول لاخوكي حاجة؟.
رشا: مفتكرش, مفيش بينهم كلام.
بينما في الجانب الاخر.
منى: يخرب بيتك يا سارة, كان ناقص تقوليلها ياالي مقرطسة اخوكي.
سارة: بقلك ايه, انا البت دي تقيلة على قلبي هي واخوها, وبعدين انتي مش كنتي قلتيلي اني اطفشهالك, ولا رجعتي في كلامك.
منى: لا مرجعتش, بس بالراحة.
ميرنا: وهي لو خدتها بالراحة هتطفش.
سارة: انتي لسه مكلمتيش احمد في الموضوع الي قلنا عليه؟.
منى: لسة, مش عارفة اجيبهاله ازاي.
ميرنا: سهلة اوي, الو احمد, تعالي كلم مؤمن.
منى: يا سلام, ولما الدنيا سهلة اوي كدة, مشفتكيش عرفتي تحلي مشكلة مازن يعني.
ميرنا: ازاي بقي ما تحلتش, احنا مش اتصالحنا يبقي خلاص, مازن دا معادلوش وجود في حياتي, وبعدين الصراحة احسن, لما تفهمي اخواتك على كل حاجة من الاول, ساعة ماتسيبي احمد, مش هيبقي عنده حاجة يمسكها عليكي.
منى: اخواتي ايه, انتو صدقتو, احنا مش متفقين انه اختبار.
سارة: لأ يا حلوة , دا الاختبار بتاع احمد ,و اختبارك انتي بقي, انك هتقولي لاخوكي بنفسك ولا لأ.
منى: لأ طبعا, انتو اتجننتو.
ميرنا: بلاش نسبق الاحداث , تقول لاحمد الاول ,وبعدين نبقي نشوف حكاية مؤمن.
*****************
احمد: ايه الي خلاكي تقولي كدة؟, انتي متأكدة اني بحبك.
منى: مش باين يا احمد.
احمد:ليه؟, عشان بغير عليكي؟.
منى: لأ , الغيرة دا كلام فاضي.
احمد: امال فيه ايه في دماغك يا منى؟.
أ*يافتاح يا عليم
منى: مفيش في دماغي حاجة, الا الي في دماغ الناس كلها.
احمد: الي هو؟؟؟؟....؟.
م*انت لازم تاخدها في وشك كدة
منى: هتعمل ايه في موضوعنا؟.
احمد: موضوع ايه؟.
منى: موضوعنا , انا وانت.
احمد: هعمل ايه؟, مش هعمل حاجة.
منى: يا سلام!!, يعني ايه مش هتعمل حاجة؟.
احمد: يعني هعمل ايه يعني؟, انا لسه بدرس, لا بشتغل ولا حاجة, وبعدي السنة على كف عفريت, المفروض مني اجي اعمل ايه؟, اتقدم بايه, ولا اوري وشي لابوكي ازاي اصلا.
م* نعم ياخويا!!!!!!!!!
منى: انت هتستهبل يا احمد, امال انت ناوي تعمل ايه؟.
احمد: انا ناوي انجح السنة دي يامني , وساعتها اقدر اقول لابويا انا عايز اخطب ولا اشبك, هو الكلام دا جديد عليكي يا مني؟ , مانتي عارفة اني مينفعش اتكلم وانا لسة متخرجتش.
أ* ايه يامني؟, بتلفي وتدوري على ايه, اوعي يكون عقلك قالك الوي دراعه
مني: ايوة عارفة, بس انت حتى مابينتليش انك ناوي تعمل أي حاجة.
احمد: طب مش لما ابقي ناوي.
منى: يعني انت مش ناوي؟؟؟.
احمد: مني, انتي بتقولي يا خناق ع الصبح, وانا مش عايز اتخانق, ياريت نقفل ع الموضوع دا.
منى: ازاي اقفل ع الموضوع وانت مش عايز تاخد خطوة.
احمد: فيه ايه يا مني؟, مالك؟, عايزة توصلي لايه؟, وائل قالك حاجة؟, عايز يتقدملك ولا ايه؟.
منى: وائل ايه؟, انت اتجننت!!, ايه دخل وائل في كلامنا دلوقتي؟.
احمد: امال مالك؟, عايزاني اجي ليه؟, بتلوي دراعي وانتي عارفة ان مش في ايدي اعمل حاجة ليه؟.
منى: انا مش بلوي دراعك, انا عايزاك تثبتلي بجد انك عايزني وبتحبني, مش كلام وخلاص, بس انت الي مش عايز تشوف غير موضوع وائل قدام عنيك, لدرجة انك مبقتش شايف حاجة تانية.
احمد: منا مش عارف ايه المطلوب مني انا دلوقتي قبل الامتحانات بيومين؟؟؟,ها؟؟, اجيب ابويا ونتقدم ولا اعمل ايه انا؟.
منى: لأ,........تعالي كلم مؤمن.
احمد: اكلمه اقوله ايه؟.
منى: معرفش , قوله بحبها, عايز اخطبها, أي حاجة, شوف انت هتقوله ايه.
احمد: يعني انتي شايفة انه مينفعش اكلم ابويا دلوقتي, ممكن اني اكلم اخوكي , هقوله ايه؟, هوعده بحاجة لسه في علم الغيب, الله اعلم انا هحققها ولا لأ.
منى: قصدك ايه؟, هو ايه الي مش هتقدر هتوعده بيه؟.
احمد: انتي شايفة اني دلوقتي اقدر ادي لاخوكي معاد اجي اتقدم فيه؟, او اقدر اقوله انا واحد امكانياتي زيرو دلوقتي لغاية ما انجح , وبحب اختك, ياريت توافق اني امشي معاها شوية ,لغاية ما اتخرج وبعدين اخطبها, دانا لو واحد جه يقولي على رشا كدة, اقلع الجزمة واضربه بيها.
منى:......يعني ايه؟, يعني انت مش عايز حتى دي تعملها؟, مش عايز تكلم مؤمن؟.
احمد: انتي يا بنتي بتفهمي علي مزاجك؟, انا قاعد كل دا بفهمك ومش عايزة تقتنعي, انا مبقلكيش حاجة يا مني , بقلك اصبري عليا شوية.
منى: وانا مبقتش قادرة اصبر يا احمد, وخلاص يا احمد, انا بحبك وكل حاجة بس معادش ينفع اكمل معاك, وانا قاعدة في بيتنا , لما تعوز حاجة يا ابن الحلال عندك بابا تتكلم معاه.
احمد: يعني هو التفاهم معاكي بقي كده خلاص؟.
م*انت شكلك مبتحبنيش يا احمد
منى: دا الي عندي.
احمد: ماشي يا مني, انا هحترم رغبتك, اذا كان دا فعلا الي انتي عايزاه, بس لو عرفت,او شميت حتى ان فيه حاجة بينك وبين وائل او أي حد, لكون قالب الدنيا, وانتي عارفاني, بس انا مش هضغط عليكي دلوقتي , واقلك نكمل مع بعض, انا هعملك الي انتي عايزاه, عايزة نبعد عن بعض معنديش أي مشاكل,عايزة تستني لغاية ماكلم اخوكي, الي انتي عايزاه, بس ابقي افتكري كويس ان انتي الي اخترتي.
منى: يعني ايه؟.
احمد: يعني مترجعيش تقولي احمد مكانش عايز يتقدم, انا قلتلك ظروفي ,وانتي الي مش عايزة تستحمليني كام شهر اخلص فيهم كلية.
منى:انا؟؟.
احمد: مني, انا تعبت من الكلام معاكي, انا بحاول ارضيكي كتير وانتي مبترضيش, ودلوقتي جاية تقوليلي نبعد عن بعض وعندك بابا تكلمه, وانا يا ستي راجل مش عيل, ولما اقدر اكلم ابوكي, ساعتها بس, هرفع عيني في وشك واقلك انا جاي بيتكو, قبل كده, ابقي قولي عليا مش راجل.
منى:........
احمد: واضح ان معندكيش كلام تقوليه, ولا انا , مع السلامة يامني.
م*احمد......
منى:.......
احمد:سلام.
واغلق الخط.
********************
م*كده يا احمد, مطلعتش بتحبني كدة
ومين كان قال انه بيحبك من الاول, ماقلنا احمد دا فاشل وسقيط ومش بتاع جد
بس انا مكنتش متوقعة خالص انه ميرضاش , انا كنت عايزاه يوافق, يوافق بس وانا اصلا مكنتش هقول لمؤمن حاجة
بس هو موافقش , يبقي خلاص , هو الي اختار مش انتي زي ماقال,انتي كنتي فاكرة انه لو خلص كلية هييجي ولا تشوفي وشه
يعني ممكن ميكونش ناوي يخطبني اصلا
هو عمره قالك حاجة من نفسه, دا هو يادوب, بيطلع منه الكلام بالعافية
انا مش عارفة اعمل ايه دلوقتي
هو مش سايبك انتي الي تقرري ,عايزك ترجعي زي كل مرة تتحايلي عليه, بس دا بعينه, انتي تخليكي على موقفك كده, اوعي تتراجعي ابدا
بس كده احنا سايبين بعض بجد
احسن ,شوفيلك حاجة مفيدة تتشغلي بيها بدل احمد دا
حاجة زي ايه؟
او حد مفيد
حد؟؟؟؟؟,حد مين؟
شوفي انتي بقي.......
أ*ياه يامني, جه اليوم الي تتلكيكيلي فيه, وانتي عارفة اني بحبك
ماهي مطمنة ان الحمار الي بيحبها ميقدرش يسيبها
بس انا فعلا مش قادر اسيبها
ماهو دا الي نشفها عليك, ومكنها منك, انك بقيت مدلوق عليها كده, شفت , ياما قلتلك, اتقل, البنات دي مبتجيش غير بالعين الحمرا
بس انا كنت بتعامل معاها على طبيعتي, لا عايز منها حاجة, ولا عايز اسبتها
ماهي شكلها حبت احمد الي كان بيسبتها, بس احمد الي بيحبها, معجبهاش, طلع كخة
قصدك ايه؟
قصدي انك عملت كل حاجة ممكن تتعمل, معادش فيه فعلا غير انك تسيبها زي ماقلتلها
بس انا كده بسيبها لوائل
ساعة ما تتأكد ان فيه حاجة بينهم, ابقي اتصرف, لكن قبل كدة, منى دي تتعامل زيها زي أي بنت معاك في الكلية,لأ واوحش كمان, متعاملهاش خالص, تقاطعها
منا مش عايز اكلمها اصلا
حلو كدة, انت خليك زي مانت, وظبط نفسك وسيبك من منى خنقة دي على قول رشا
بس لو جاتلي هي
لو جت يبقي كويس, لكن لو مجتش تبقي هي الي خسرانة,ولا ايه يا ايمو؟
صح, انت عندك حق, تبقي انتي الي خسرانة يا مني
ba7ebk
بجد توبيك جامد اوي

وتسلم ايدك وعلي فكره توبيك مش سهل ده فيه تعب وجهد تسلم من كل ما كتب التوبيك ده ميييييرسي جدا
riri cat
العفو ياجميل.كلك زوق.انا فعلا اللى كاتباه لوحدى واتسرق منى ع منتديات تانيه.بس الاصل ده بتاعى وعندى ورق بيها كمان
riri cat
البت مون مون وصلت.نورتىىىىىىىىىىىىىىى
riri cat
كنتى فين ياشيخه؟؟؟؟؟؟؟؟مستنياكى من الصبح.والله وحشتينى.اناهقوم اتفرج على المسلسل التركى وارجع كمان ساعه.

بوسه ليكى ياثكر
princess.moon
ازيكـــ ياريرييييييييي ؟؟؟؟؟؟؟؟

وحشتييييييييييييييييييينيييييييييييييييييي ؟؟؟؟؟؟؟؟


والله النت كان فاصل من الصبح ............... بسرعة بقى كملي القصة


قبل النت مايفصل تااااااااااااااااني

بسرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررعة
riri cat
ازيكـــ ياريرييييييييي ؟؟؟؟؟؟؟؟

وحشتييييييييييييييييييينيييييييييييييييييي ؟؟؟؟؟؟؟؟


والله النت كان فاصل من الصبح ............... بسرعة بقى كملي القصة


قبل النت مايفصل تااااااااااااااااني

بسرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررعة
حبيبتى الغاليه وصابحتى مون.من عنيا الجوز ومناخيرى اللوز.بس استنى عليا شويه.

انابكتب حاجات جديده خالص وناويه اغير النهايه

عشان كده متأخره حبتين
riri cat
(الحلقه الثانيه)



سارة: ايه يا مني انتي معيطة ولا ايه؟.
منى: يعني, شوية.
ميرنا: ليه كده؟,ايه الي حصل؟.
منى: اصل انا واحمد سبنا يعض امبارح.
سارة: يييييييه, موال كل مرة الخايب ده.
منى: لأ يا سارة المرة دي مش موال , المرة دي بجد.
ميرنا: استني استني, انتي قولتيله ييجي يكلم مؤمن.
منى: اه.
سارة: شفتي, انا كنت عارفة انه مش هيرضي, هو باين اصلا نيته من الاول.
منى: لا يا سارة متقوليش عليه كده, هو قالي استني لما انجح, بس انا الي مرضتش , قلتله انا مش هستني , وعندك بابا لما تعوزني يابن الحلال ابقي تعالي البيت.
ميرنا: هو دا عين العقل.
سارة: طيب ومالك محموقاله اوي؟,هو مش بان على حقيقته خلاص؟.
منى: بس هو عنده حق, هييجي ازاي من غير ما يتخرج, كان بابا رماني انا وهو برة.
سارة: ماهو النهاردة بيقلك استني اما اتخرج, وبعدها استني اما اشتغل, وبعدها استني اما اسافر برة, هو مش ناوي يسافر برضه؟, وبعدها كل سنة وانتي طيبة.
منى: سارة, انا مش ناقصاكي, انا مش عملت الي يريحك خلاص, ارحميني بقي الله يخليكي.
ميرنا: ماتضايقيش نفسك يا مون مون,انتي عملتي الصح.
منى: ربنا يقويني بقي.
ثم تنهدت وقالت.
منى: هو قالي خلاص نسيب بعض ,ووقت ما ابقي قادر اني اخطبك هاجي اقلك انا جاي البيت ,قبل كدة مش هرفع عيني في عينك.
سارة: هو لو زي ما بتقولي يا مني ,ناوي بس مستني اما يخلص,يبقي تستني وادي الايام ما بينا, ومسيره يتخرج, وانا اتمنالك كل خير طبعا, وياريت يوفي بوعده, طب دي اول مرة استرجله فيها, يعني اول مرة يقول كلام احس انه بيحترمك فيه.
ميرنا: وانتي لسه مفكرتيش تقولي لمؤمن؟.
منى: اقول لمؤمن مين بقي, ما خلاص, اجي بعد ماكل واحد راح لحاله اجيب لنفسي مصيبة.
سارة: انا بقول تقوليله برضه احتياطي.
منى: احتياطي مين يابنتي , انتي متعرفيش مؤمن, دا لو كان احمد مجنون شوية, فمؤمن في الحاجات دي مستشفي مجانين.
ميرنا: بس انا شايفة انك تقدري تصارحيه دلوقتي بقلب جامد, بعد ما سبتو بعض, على اساس ان انتو اتفقتو لما يخلص يبقي ييجي.
منى: انا مينفعش اجيب لمؤمن سيرة احمد خلاص.
سارة: ياريتنا جبنا سيرة مليون جنية.
التفتت مني في ذعر.
منى: مؤمن؟!!!.
سارة: مؤمن مين يا حجة, ايه الي هيجيبه هنا؟, احمد طبعا.
منى: احمد!!.
نظر الجميع صوب احمد الذي سار مطاطيء الرأس صوب الكافيتيريا, واشتري كوبا من الشاي وانصرف, فاستوقفته نورا, وتبادلا الحديث, فقالت منى.
منى: يلا يا بنات من هنا, انا مش عايزة اشوفه.
وانصرفتا ورائها محاولتان اللحاق بخطواتها الشبه راكضة.
م*اول مرة قلبي يوجعني عليك يا احمد وانت بعيد عني, شكلك متغير, كل دا علشاني, انا زعلانة اوي اني سبتك, بس معادش ينفع الكلام خلاص, معقولة كدة مش هنتكلم تاني؟.
*******************
رشا: ايه يا بنتي؟, مالك ؟.
نورا: ماله اخوكي ؟, الصبح شفته عند الكافيتيريا جيت اتكلم معاه, كان دمه تقيل اوي, كنت حاسة انه هيشتمني ويمشي,ماله كده؟.
رشا:ااااه, فكرتيني صحيح, والله لو عرفتي دا الخبر يفرحك,اصل امبارح دخلت عليه,كان بيخانق دبان وشه, وقاعد يزعق في البيت علي أي حاجة, وكل حاجة, فهمت م الاخر كده, انه يا متخانق مع مني يا سابو بعض , حاجة كدة يعني.
نورا: والله العظيم؟؟, طب دا خبر يجنن.
رشا: ايوة يا عم , جيت اظبطك, لقيت الجو متظبط لوحده.
نورا: دا خبر تستاهلي عليه بوسة.
رشا: بس المهم تصبري شوية, عشان هو هيبقي مزاجه في جزمته اليومين دول, انا مشفتوش كدة من ايام صافي.
نورا: اه , دا كان رخم اوي ايامها, فاكرة؟.
رشا: الخوف بس يفضالي , ويقعد يشتغلني في الرايحة والجاية.
نورا:لأ , مانتي تظبطيني معاه اوام, يقوم ينسي مني بقي.
رشا: ماشي, بس ابقي افتكريها.
نورا: يا سلام يا ست رشا مانا ياما ظبطتك,الا صحيح ماقلتليش ,اخبار سامح بتاع سياحة ايه؟.
رشا: اسكتي يا ستي متجيبليش سيرته, مش طلع قريب كريم.
نورا: لأ , بتهذري.
رشا: اه والله, كان بيكلمني في مرة وكان في فرح واحد صاحبه, وبيقولي انا اتعرفت النهاردة على اخوكي, قلتله وعرفت منين انه اخويا؟, قالي هو مش ايمو الي في رابعة تجارة؟, اصله طلع انتيم كريم ابن عم جوز اختي, كنت هقفل السكة في وشه.
نورا: انا مش عارفة ايه موضوع كريم الي مش عايز يخلص دا, الواد دا كان غلطة حياتك.
رشا: وانا كنت هعرف منين انه هيلزق اللزقة السودة دي, انا قلت لما اطنشه هينفض لنفسه ويخلصني بقي.
نورا: بس دا خطر يارشا.
رشا: يا بنتي عمره ما هيورط نفسه مع اخويا, دا بيحبه موت ومش هيخسره عشاني يعني.
نورا: طيب يا ستي , ربنا يستر.
*******************
سار احمد في الكلية هائما على وجهه, يبحث عن مني بعينيه, لم يلمحها اليوم , وكلما طال عدم رؤيته لها, طال توتره بدلا من ارتياحه, انه يشعر بالفراغ الذي تركته منى في حياته, وان لم يبدأ الا منذ مساء الامس, الا انه شعر ان القرار هذه المرة حقيقي, انهما لم يتركا الامور معلقة ككل مرة, ولكنهما حسما الامر, قال هو اخر ما عنده, واختارت هي ما تريد, وحاول عبثا الامتناع عن التفكير في موضوع وائل, الذي يؤلمه, ويقض مخدعه, وما آلمه اكثر حقيقة انه يحب منى, وربما اكثر مما يحب صافي.
أ*ايه يا ايمو, مادتش البنت وش ليه؟
انا مش ناقص نورا ع الصبح
ومش ناقصها ليه ان شاء الله؟, مبسوط اوي انت كدة وانت ماشي مدلدل راسك زي الي ميتلك ميت
انا مش طايق هدومي اصلا
كل دا عشان مني؟, طيب ايه رأيك بقي ان هي مش هاممها دلوقتي حاجة, وتلاقيها قاعدة مع اصحابها تهذر وتضحك
لأ هي اكيد زعلانة زيي , واكتر مني كمان
ياراجل انت بس الي عامل عزا, مني تلاقيها نسيتك اصلا
بص بقي انا مش ناقصك انت كمان ,سيبني في حالي عشان انا تعبان
ماشي خلاص, انت هتطلع قرفك عليا, انت حر ,خليك مضايق نفسك
******************
شعرت مني بثقل يجثم على قلبها وهي عائدة لمنزلها, لم تكن تتخيل ان تشعر بهذا الالم حين تري احمد, ولم تكن ترجو ان يحدث لها هذا ,وكم تمنت ان يعود احمد ليتصل بها ,ويعتذر عما بدر منه من إعراض, وان يبدي رغبته في التحدث مع مؤمن, وتعود المياة لمجاريها, ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركه, فها هو النهار كله مر بدون ان يتصل احمد , او يحدث أي شيء جديد حتى.
دخلت منى البيت .
الام: احطلك الاكل يا حبيبتي.
منى: لأ يا ماما , انامش قادرة آكل والله.
الام: اكلتي في الكلية؟.
منى: يعني شوية.
الام: طيب مؤمن كان عايزك , قالي لما تيجي اقولك تروحيله اوضته.
منى: حاضر.
ودخلت حجرتها بدلت ملابسها وغسلت وجهها تخفي اثار الضيق, حتى لا يشك مؤمن في شيء, ثم توجهت لحجرته, طرقت الباب, ودخلت بعد ان اذن لها, لتجده جالسا علي مكتبه ممسكا بشيء في يده يشبه الورقة, وضعها من يده حين رآها داخلة.
مؤمن: تعالي يا مني, كنت عايزك في موضوع, اتغديتي؟.
اومأت برأسها نفيا.
منى: لأ مش جعانة.
مؤمن: طيب اقعدي.
جلست في توتر, انه يبدو على غير العادة, وكأن شيئا وراء كلماته, نظرت اليه في تساؤل, فقال لها مباشرة.
مؤمن: مين يا مني احمد؟.
اتسعت عينا مني بشدة عن آخرهما , وجف الدم من عروقها تماما, وعجزت كلية عن الرد.
قال مؤمن ,وقد بدا محاولا السيطرة على نبرة صوته هادئة قدر الامكان.
مؤمن: مين يا مني احمد, مبتجاوبيش ليه؟؟.
بح صوت منى وهي تحاول جاهدة اخراجه من فمها.
منى: آآ...أحمد...أحمد...مين؟.
بدا على وجة مؤمن بعض من الغضب الذي يعتمل في صدره.
مؤمن: احمد, احمد الي باعتلك الكارت دا, الي لقيته في اوضتك يا هانم.
ورفع الورقة التي كانت في يده , وتعرفت عليها مني على الفور, انه الكارت الذي كان مصاحبا لهدية عيد الحب, الذي كان مكتوبا فيه.



"كل فالانتين واحنا مع بعض, يا احلي موني في الدنيا, هفضل احبك طول عمري.....احمد"
همسات مسموعه
جااااااااااااااااااااامده موووووووووووووت


استمرى بقى
princess.moon
يالللللللللللاااااااااااااااااا ياريريييييييييي بقى

أقولكـــ على حاجــة :-
أول مرة اللي اسمه أحمــــد ده يصــعب علـــيا

صحـــيح ........... الــحــب بهـــدلـــة
sweety girl
تسلمى ياريرى ع القصه الجميله دى بجد انتى يتشوقينا فيها اوى عاوزه هتخلص امتى عاوزه اعرف نهايتها



اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور : في اعتذار مكتوب من جوزيه للصحفيين المحترمين المقصود بالـDirty People الكاتب محمود معروف
بالصور: اخلاق جمهور الاهلى المحترمين جدا

Powered by vBulletin Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd
جميع الحقوق محفوظة © fmisr.com منتديات نجوم مصرية