نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المواهب منتدى موهوبين الادب والشعر منتدى القصص والروايات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اخر البنات المحترمين

انا استفدت كتيير من القصة دي
وهي اني اثبت علي مبدأيي بأن مفيش حاجة اسمها صداقة بين ولد وبنت ابدا
لاني بصراحة كنت بفكر كتيير في الحاجات اللي بتتعمل دلوقتي بين البنات والولاد
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ومنتشرة جدا لدرجة متتخيلهاش
ولدرجة انك ممكن تقولي ان مفيش شباب محترم الا نادر
بس اللي انا عايزة اسأل عليه
لما اشوف بنت ماشية مع ولد
هل ممكن تكون محترمة وسازجة ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المقال "اخر البنات المحترمين" نشر بواسطة: بتاريخ:
EL GENERAL
اولا انا بتقدم بالشكر الشديد للانسه

ريرى على المجهود العظيم فى طرحها للقصة الجميله

الذى استفاد منها الكثر شباب وبنات

تحياتى لكى على المجهود الكبير
عصفور المطر
برافو عليكى ريرى..
قرات القصة...وهى ممتازة جدا...
انتى عارفة اجمل حاجة فيها ايه؟؟؟..
انها حقيقية.....وعجبنى جدا تتابع الاحداث بدون تطويل وملل..
وكمان سردك للحوار..باللغة العامية القريبة من الناس...
انا كنت ملاحظ الاقبال الرهيب من اعضاء المنتدى على متابعة القصة...وهذا اكبر دليل على نجاحها..
وا يه اجمل من القصص التى تقوم بتوعية الناس للطريق الصح...واعطاء العبر..
برافو يا ريرى.....وننتظر الجديد...والى الامام دائما..
lionhmada
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا دعونا نتقدم بالشكر والتقدير للانسة / رانيا كاتبة القصة لما امتعتنا به على مدار حلقات من تجربة حقيقة من واقع حياتنا واخرجته لنا في اسلوب ممتع ومشوق

ثانيا الاستفادة من القصة
دعونا ننظر الي الاستفادة العامة للقصة على نحو عام وشامل وليس فردي

القصة عايزة توصلنا عدة افكار اساسية
1- الصحوبية والصداقة وما يندرج تحتهم من المسميات المختلفة للتبرير لعمل صداقة بين شاب وفتاة ايا كان هذا المسمى فهو في النهاية له التأثير الضار للطرفين للشاب والفتاه
فالشاب كل ما يصاحب بنات اكتر بيزيد عنده هوس الشك اكتر وخاصة عند الارتباط الرسمي والزواج فبدلا ان يكون الزواج لدية استقرار يكون العكس فتكون حياته وباله دايما مشغول انه ممكن مراته تعرف حد غيره او تخونه فبتكون حياته عبارة عن مسلسل طويل وسخيف من الشك والقلق والنكد اللي حيعيشوا هو واللي متجوزها
الفتاه طبعا الخاسر الاكبر لانها كل ما تصاحب اكتر وتعرف شباب اكتر تخسر سمعتها اكتر واكتر وخصوصا في مجتمع زي مجتمعنا الشرقي اللي بيشيل كل الللية للبنت حتى لو البنت ساذجة ومش قصدها والشاب قمة السفالة
يعني لو رجعنا للقصة واحد زي احمد اللي في القصة ده وفي من النوع ده كتير برغم انه اخد واحده خام زي منى وهو اول واحد في حياتها لكن نشوف في الحلقات اللي ارتبط فيها رسمي بخطوبة خلى حياتها عامله ازاي من الشك وعدم الاحترام ليها
اما منى شوف كمية المعاناه اللي عانتها لما اتخطبت لوائل وهو انسان التراب اللي بيمسي عليه برقبة سي احمد ده ازاي معرفتش نحبه وتحتوية وتكون معاه في عالم اخر من السعاده طبعا غير سمعتها اللي لسان الجميع لان الشباب ما شاء الله عليه بيتفاخر بصداقته للبنات واللي عمله فيهم قدام اصحابه والناس ولا كأنه حرر الاقصى

2 - التعلم من اخطاء الماضي
كلنا بنغلط سواء بقصد او من غير قصد بجهل منا او من الشيطان او النفس الاماره بالسؤ فلازم لما نغلط منكررش الغلط مرة تانية
يعني نرجع للقصة دلوقتي منى اتنيلت وحبت وصاحبت احمد ده وربنا اداها فرصة تكون في حياة افضل وبعتلها شخصية محترمة زي وائل ايه لزمته ترجع تكلم احمد ده بمبرر انهم اصحاب وميستشيرها وكلام فاضي ليه تكرر الغلط فزي ماربنا كرمها بفرصة زي دي حرمها منها لاتباعها نسها وشيطانها وممكن الفرصة دي متتكرش يعني النهاية السعيدة المكتوبة بيها القصة دي ممكن متحصلش يبقى هي المحصلة في النهاية بالسالب لاصداقة ولا حب ولا جواز

3 - كما تدين تدان
قال صلى الله عليه وسلم (البر لا يبلى والذنب لا ينسى والديان لا يموت, افعل ما شئت فكما
تدين تدان)).
يا شباب على قد ما تصاحب وتكسر في قلوب بنات الناس على قد ما حتاخد كده في اهلك في اختك مراتك بنتك
محدش يقولي انا مفتح عنيا يا حبيبي ده دين حيتسدد يعني حيتسدد
نشوف القصة كده اخت عمنا احمد اللي اسمها رشا زي المنشار بتسدد في ديون عمنا احمد ده اول بأول

4 - الطيبون للطيبات
يقول الله في كتابه الكريم
( الخبيثات للخبيثين والخبيثون للخبيثات والطيبات للطيبين والطيبون للطيبات )
وقال تعالى
(الزاني لاينكح إلا زانية أو مشركة والزانية لا ينكحها إلا زان أو مشرك )
وقال عليه افضل الصلاة والسلام ( عفوا نساء العالمين تعف نسائكم , وبروا ابائكم تبركم ابنائكم )

الشاب يصاحب ويبقى ماضية اسود وعايز لما يجي يتجوز يتجوز واحده عفيفة تقية نفية طب انت قدمت ايه علشان ربنا يكرمك بدي زوجة
والبنت تبقى ماشية مع نص شباب البلد وعايز عريس محترم ومتدين يراعى ربنا فيها طب انتي عملتي ايه علشان تتجوزي واحد زي ده
نشوف القصة واحد زي احمد ده فعلا اخره واحده زي فوزية او اسؤ

وعلى فكرة فيه استفادات كتير في القصة غير دول يعني انا جمعت استفادات اكتر من 9 نقط بس لقيت دول اهم اربع نقاط اساسين ممكن نتعلم كأستفادة للقصة

بالنسبة بقى للي عاجبني في القصة
اسلوبها البسيط والمشوق يمكن انا حظي حلو لما اجيت اقرأها كانت كاملة علشان كده استمتعت بيها كلها مرة واحد لكن الاعضاء اللي كانوا بيتابعوها حلقة حلقة كان الله في عونهم الصراحة لما ينظروا ويفكروا في الاحداث الجديدة
اللغة اللي اتكتبت بيها القصة بسيطة وطبعا العامية المصرية لذيذة قوي لما تستخدميها ببساطة ووجود شخصيات قليلة في القصة لم تجعل القاريء يشتت

تمنياتي لكاتبة القصة بدوام التوفيق
واسف على الاطالة
وشكرا
دموع القمر ????
بجد يا ريرى بجد تسلم ايدك
القصه جامده جدا جدا
يا بنتى انا عيط فى الحلقتين الاخيرين حرام عليكى تخيلاتك دى

انا عن نفسى استفادت كتير و منها
ان الانسان لازم يفكر ميت مره قبل ما ياخد اى قرار ممهما كان
وانى احاول احافظ على مبدئى او على الى اتربيت عليه
وانى كمان استخدم العقل مع القلب لان القلب ممكن يوقعنى فى حاجات صعبه انى استحملها
وكمان اسمع للى حوليا ومش اصمم على الى فى دماغى ادى نفسى فرصه انى افكر فى كلامهم
وانى عمرى ما افكر اخسر اهلى او اصحابى علشان حد
وانى برضو احاول اكون فيقه شويه للى بعمله
واحدد بالضبط انا عايزه اعمل ايه واحدد هدفى وازاى اوصله

بصى يا ريرى بجد اتعلمت حاجات كتير اووى منها وتقريبا بجد غيرت فيا افكار كتير
كنت متخيلها حاجه تانيه

بجد يا ريرى تسلم ايدك

ااه نسيت اسلوبك فى الكتابه كان جميل اووى وسهل جدا وفعلا هى دى طريقه الحوار بين الشباب وبعضهم
وسرد الاحداث جميل اووى ومنظم

بجد بجد تسلم ايدك
princess.moon
أولا :- أحب أهنيكي ع القصة الجميلة دي ياريري ياصابحتي انتي .......

ثانيــــــآ :- انا استفدت ان فعــــلآآآآآآآ مفيش صداقة بين ولد وبنت لان الولد اللي بيمشي مع البنات ده .... في نفس الوقت مايرضيش ده لأختــــه ولا أي حد يهمــــــه ولا حتى يرضى لهم الصـــــــداقة زي ماهو بيعمل !!!!!!!!!!!!!!!!!!

ثالثـــآ :- الأحداث الخيالية هي ان منى اتجوزت وخلفت وسارة كمان اتجوزت وخلفت لان اصلا خطوبة سارة دي ماتمتش ومؤمن لما اتقدملها رسمي......... اهل سارة رفضوه وماحصلش نصيب......... يعني من الآخــر خطوبة سارة ومؤمن كلها خيالية ...... وكمان جواز الواد ايمــــــو ....... لانه هوه دلوقتي لسه خاطب فوزيـــــــة بسسسسسسسسسس

صـــــــحححححححححححححححح يابــــــــت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
riri cat
انا استفدت كتيير من القصة دي
وهي اني اثبت علي مبدأيي بأن مفيش حاجة اسمها صداقة بين ولد وبنت ابدا
لاني بصراحة كنت بفكر كتيير في الحاجات اللي بتتعمل دلوقتي بين البنات والولاد
ومنتشرة جدا لدرجة متتخيلهاش
ولدرجة انك ممكن تقولي ان مفيش شباب محترم الا نادر
بس اللي انا عايزة اسأل عليه
لما اشوف بنت ماشية مع ولد
هل ممكن تكون محترمة وسازجة ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اولا نورتينى ياحنون بردك الجميل
وفعلا ياريت تثبتى على مبدأك ده
لانه لايصح الا الصحيح
ثانيا احب اجاوبك على سؤالك
البنت اللى تقبل انها تمشى او تخرج مع ولد دى هى حد من الاتنين
يااما هى مش كويسه ومتعوده على كده
يااما هى اهلها مقفلين عليها اوى ويفضلوا يقولولها متكلميش ده ومتعرفيش ولاد والكلام ده

وده طبعا فى صيغه أوامر
ومن غير مبررات ولا توضيح اسبابا ولا اى حاجه
وانتى طبعا عارفه ان الممنوع مرغوب
وهنا يأتى دور الأهل فى التوعيه
وانهم يكونوا متابعين لأولادهم على طول
يعرفوا اصحابهم وبييجوا فين ويروحوا فين
بس طبعا من غير مايحسسوا الولد او البنت انهم مراقبين
ولازم يبقى فى حوار مابينهم وتوعيه دايما
تيجى بقى البنت اللى اهلها مش بيوعوها
بتخرج مع الولد من غير علم أهلها
وهنا يأتى الصراع
هى فى قراره نفسها عارفه ان ده غلط
وهى بتعمل كده من ورا أهلها وتبقى تموت لوحد شافها ولاعرف انها بتخرج مع شباب
لييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لانها متأكده ان ده غلط بس هى عاوزه تجرب الاحساس ده
او ايه اللى اهلها رافضينه ده
وهى ممكن فعلا تكون ساذجه
وهنا اكيد يبقى ليها صاحبه عارفه اسرارها فلازم تنصحها
riri cat
اولا انا بتقدم بالشكر الشديد للانسه

ريرى على المجهود العظيم فى طرحها للقصة الجميله

الذى استفاد منها الكثر شباب وبنات

تحياتى لكى على المجهود الكبير
احب اشكرك انت كثيرا ياجنرال
لانك كنت دايما بتشجعنى والحمدلله انى قدرت اقدم رساله هادفه
واناسعيده بردود جميع الاعضاء
riri cat
برافو عليكى ريرى..
قرات القصة...وهى ممتازة جدا...
انتى عارفة اجمل حاجة فيها ايه؟؟؟..
انها حقيقية.....وعجبنى جدا تتابع الاحداث بدون تطويل وملل..
وكمان سردك للحوار..باللغة العامية القريبة من الناس...
انا كنت ملاحظ الاقبال الرهيب من اعضاء المنتدى على متابعة القصة...وهذا اكبر دليل على نجاحها..
وا يه اجمل من القصص التى تقوم بتوعية الناس للطريق الصح...واعطاء العبر..
برافو يا ريرى.....وننتظر الجديد...والى الامام دائما..
شكرا ليك ياعصفور المطر على هذا المدح الجميل
وانافعلا كنت حريصه انى اكتب باسلوب عامى وبلغه الشباب وكلامهم الغريب
عشان اشد الناس انهم يقروا القصه للنهايه
ومحدش يزهق
وانت اكيد لاحظت ان عدد الحلقات كتير جدا
حوالى 200 حلقه
وكل ماكنت بكتب حلقه ببقى خايفه اكتر وبحاول افضل ثابته على المستوى من ناحيه الحوار وعنصر التشويق
وكان فى مخيلتى انى لما اعمل كده كل الاعضاء هيكملوها للاخر
وفى النهايه اوصلهم للرساله المنشوده من القصه
شكرا ليك مره تانيه
وفعلا انانزلت قصه جديده فى منتدى الحوار العام
اسمها كاسانو
قصه ايضا هادفه جدا
بوليسيه رومانسيه
وفى النهايه فى عظه كمان
ياريت تتابعها معانا
riri cat
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا دعونا نتقدم بالشكر والتقدير للانسة / رانيا كاتبة القصة لما امتعتنا به على مدار حلقات من تجربة حقيقة من واقع حياتنا واخرجته لنا في اسلوب ممتع ومشوق

ثانيا الاستفادة من القصة
دعونا ننظر الي الاستفادة العامة للقصة على نحو عام وشامل وليس فردي

القصة عايزة توصلنا عدة افكار اساسية
1- الصحوبية والصداقة وما يندرج تحتهم من المسميات المختلفة للتبرير لعمل صداقة بين شاب وفتاة ايا كان هذا المسمى فهو في النهاية له التأثير الضار للطرفين للشاب والفتاه
فالشاب كل ما يصاحب بنات اكتر بيزيد عنده هوس الشك اكتر وخاصة عند الارتباط الرسمي والزواج فبدلا ان يكون الزواج لدية استقرار يكون العكس فتكون حياته وباله دايما مشغول انه ممكن مراته تعرف حد غيره او تخونه فبتكون حياته عبارة عن مسلسل طويل وسخيف من الشك والقلق والنكد اللي حيعيشوا هو واللي متجوزها
الفتاه طبعا الخاسر الاكبر لانها كل ما تصاحب اكتر وتعرف شباب اكتر تخسر سمعتها اكتر واكتر وخصوصا في مجتمع زي مجتمعنا الشرقي اللي بيشيل كل الللية للبنت حتى لو البنت ساذجة ومش قصدها والشاب قمة السفالة
يعني لو رجعنا للقصة واحد زي احمد اللي في القصة ده وفي من النوع ده كتير برغم انه اخد واحده خام زي منى وهو اول واحد في حياتها لكن نشوف في الحلقات اللي ارتبط فيها رسمي بخطوبة خلى حياتها عامله ازاي من الشك وعدم الاحترام ليها
اما منى شوف كمية المعاناه اللي عانتها لما اتخطبت لوائل وهو انسان التراب اللي بيمسي عليه برقبة سي احمد ده ازاي معرفتش نحبه وتحتوية وتكون معاه في عالم اخر من السعاده طبعا غير سمعتها اللي لسان الجميع لان الشباب ما شاء الله عليه بيتفاخر بصداقته للبنات واللي عمله فيهم قدام اصحابه والناس ولا كأنه حرر الاقصى

2 - التعلم من اخطاء الماضي
كلنا بنغلط سواء بقصد او من غير قصد بجهل منا او من الشيطان او النفس الاماره بالسؤ فلازم لما نغلط منكررش الغلط مرة تانية
يعني نرجع للقصة دلوقتي منى اتنيلت وحبت وصاحبت احمد ده وربنا اداها فرصة تكون في حياة افضل وبعتلها شخصية محترمة زي وائل ايه لزمته ترجع تكلم احمد ده بمبرر انهم اصحاب وميستشيرها وكلام فاضي ليه تكرر الغلط فزي ماربنا كرمها بفرصة زي دي حرمها منها لاتباعها نسها وشيطانها وممكن الفرصة دي متتكرش يعني النهاية السعيدة المكتوبة بيها القصة دي ممكن متحصلش يبقى هي المحصلة في النهاية بالسالب لاصداقة ولا حب ولا جواز

3 - كما تدين تدان
قال صلى الله عليه وسلم (البر لا يبلى والذنب لا ينسى والديان لا يموت, افعل ما شئت فكما
تدين تدان)).
يا شباب على قد ما تصاحب وتكسر في قلوب بنات الناس على قد ما حتاخد كده في اهلك في اختك مراتك بنتك
محدش يقولي انا مفتح عنيا يا حبيبي ده دين حيتسدد يعني حيتسدد
نشوف القصة كده اخت عمنا احمد اللي اسمها رشا زي المنشار بتسدد في ديون عمنا احمد ده اول بأول

4 - الطيبون للطيبات
يقول الله في كتابه الكريم
( الخبيثات للخبيثين والخبيثون للخبيثات والطيبات للطيبين والطيبون للطيبات )
وقال تعالى
(الزاني لاينكح إلا زانية أو مشركة والزانية لا ينكحها إلا زان أو مشرك )
وقال عليه افضل الصلاة والسلام ( عفوا نساء العالمين تعف نسائكم , وبروا ابائكم تبركم ابنائكم )

الشاب يصاحب ويبقى ماضية اسود وعايز لما يجي يتجوز يتجوز واحده عفيفة تقية نفية طب انت قدمت ايه علشان ربنا يكرمك بدي زوجة
والبنت تبقى ماشية مع نص شباب البلد وعايز عريس محترم ومتدين يراعى ربنا فيها طب انتي عملتي ايه علشان تتجوزي واحد زي ده
نشوف القصة واحد زي احمد ده فعلا اخره واحده زي فوزية او اسؤ

وعلى فكرة فيه استفادات كتير في القصة غير دول يعني انا جمعت استفادات اكتر من 9 نقط بس لقيت دول اهم اربع نقاط اساسين ممكن نتعلم كأستفادة للقصة

بالنسبة بقى للي عاجبني في القصة
اسلوبها البسيط والمشوق يمكن انا حظي حلو لما اجيت اقرأها كانت كاملة علشان كده استمتعت بيها كلها مرة واحد لكن الاعضاء اللي كانوا بيتابعوها حلقة حلقة كان الله في عونهم الصراحة لما ينظروا ويفكروا في الاحداث الجديدة
اللغة اللي اتكتبت بيها القصة بسيطة وطبعا العامية المصرية لذيذة قوي لما تستخدميها ببساطة ووجود شخصيات قليلة في القصة لم تجعل القاريء يشتت

تمنياتي لكاتبة القصة بدوام التوفيق
واسف على الاطالة
وشكرا

مش عارفه اقولك غير كتبت فأبدت فأتقنت فسكتت كل الأقلام

ماشاء الله عليك
انت كده وصلت للناس كل أهداف القصه فى موجز جميل جدا
حبيت اسلوبك جدا فى الكتابه
انما هو اسلوب ينم عن شخص واعى ومهذب
وكمان احب اشكرك على اتيانك باحاديث شريفه وكلام من قرأننا الكريم وذلك لثبوت المعلومه اكثر عند الاعضاء وعجبنى كمان جدا تعليقك لماقلت كما تديت تدان
وذكرت الاعضاء برشا اخت ايمو
وفعلا زى مااخوها كان بيعمل فى البنات هى برضه شفتوا الشباب عملوا فيها ايه
ياسلام عليك بجد
كنت مستنيه حد من الاعضاء ينقد رشا دى ويقول عبارتك الشهيره كما تدين تدان
كنت فعلا بتمنى انك تحضر معنا القصه من الاول بحيث تقدر تعلق على كل حلقه وكنا نستفيد منك جميعا

وصح زى ماانت بتقول الشاب يبقى ماضيه اسود ويبقى عاوز يتجوز واحده محترمه
طب ازاى؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

ربنا يهدى جميع ابناء المسلمين ويهدينا اللى الصواب
عارف المشكله فين؟؟؟؟؟
ان مبقاش فى ايمان
لوجيت تسال شاب انت بتصلى تلاقيه يقولك يعنى مش دايما
ممكن تلاقى الاذان بيدن والشباب ماشيين بالعربيات على اعلى سرعه ومشغلين تامر حسنى ولاغيره
ومش هاين عليه يقفل بس 5 دقايق ويقوم بترديد الادان
ازاى وليه؟؟؟؟؟
هيقطع مزاجه يعنى والدماغ اللى هو عاملها بالاغنيه؟
لاطبعا
الشاب يقعد ع النت يدور ينزل افلام واغانى
يدور ازاى يعرف بنات باكتر عدد ممكن وكانه سباق وشرف له انه يعرف بنات اكتر من صاحبه ده ولا ده
لكن يفكر يدور على حلقات لليح محمد يعقوب
ولا الشيخ حسان؟
لاطبعا
ياريت نرجع لربنا ودينا تانى
وياريت الحياه ماتشغلناش عن ذكر الله سبحانه وتعالى
انما الحياه فانيه

واسفه انا على الاطاله يابشمهندس وجزاك الله كل خير وجعلك زخرا لنا فى هذا المنتدى يااخى العزيز
riri cat
بجد يا ريرى بجد تسلم ايدك
القصه جامده جدا جدا
يا بنتى انا عيط فى الحلقتين الاخيرين حرام عليكى تخيلاتك دى

انا عن نفسى استفادت كتير و منها
ان الانسان لازم يفكر ميت مره قبل ما ياخد اى قرار ممهما كان
وانى احاول احافظ على مبدئى او على الى اتربيت عليه
وانى كمان استخدم العقل مع القلب لان القلب ممكن يوقعنى فى حاجات صعبه انى استحملها
وكمان اسمع للى حوليا ومش اصمم على الى فى دماغى ادى نفسى فرصه انى افكر فى كلامهم
وانى عمرى ما افكر اخسر اهلى او اصحابى علشان حد
وانى برضو احاول اكون فيقه شويه للى بعمله
واحدد بالضبط انا عايزه اعمل ايه واحدد هدفى وازاى اوصله

بصى يا ريرى بجد اتعلمت حاجات كتير اووى منها وتقريبا بجد غيرت فيا افكار كتير
كنت متخيلها حاجه تانيه

بجد يا ريرى تسلم ايدك

ااه نسيت اسلوبك فى الكتابه كان جميل اووى وسهل جدا وفعلا هى دى طريقه الحوار بين الشباب وبعضهم
وسرد الاحداث جميل اووى ومنظم

بجد بجد تسلم ايدك

تسلميلى ياحبيبتى
وبجد سعيده جدا انك اخدتى بالك من الاهداف بتاعه القصه
وانك زى ماانتى قلتى انك اتعلمتى حاجات منها كنتى فاكراها او متخيلاها حاجه تانيه
نورتينى ياقمر
riri cat
أولا :- أحب أهنيكي ع القصة الجميلة دي ياريري ياصابحتي انتي .......

ثانيــــــآ :- انا استفدت ان فعــــلآآآآآآآ مفيش صداقة بين ولد وبنت لان الولد اللي بيمشي مع البنات ده .... في نفس الوقت مايرضيش ده لأختــــه ولا أي حد يهمــــــه ولا حتى يرضى لهم الصـــــــداقة زي ماهو بيعمل !!!!!!!!!!!!!!!!!!

ثالثـــآ :- الأحداث الخيالية هي ان منى اتجوزت وخلفت وسارة كمان اتجوزت وخلفت لان اصلا خطوبة سارة دي ماتمتش ومؤمن لما اتقدملها رسمي......... اهل سارة رفضوه وماحصلش نصيب......... يعني من الآخــر خطوبة سارة ومؤمن كلها خيالية ...... وكمان جواز الواد ايمــــــو ....... لانه هوه دلوقتي لسه خاطب فوزيـــــــة بسسسسسسسسسس

صـــــــحححححححححححححححح يابــــــــت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مووووووووووووووون صابحتى وجارتى

وبعدين ماانتى ياختى عارفانى وعارفه اسلوبى وكل حياتى كمان
هتستعبطى بقى عليا وتقوليلى ان ساره مش مخطوبه ولا الكلام ده وان ايمو مش متجوز وانه خاطب بس
ماانا يابت اللى قايلالك قبل ماالقصه تخلص اصلا
وعرفتك كل حاجه
هههههههههههههههههههههههههههههه
اناغلسه صح
ولااقولك بلدوزر زى ماانت عارفانى
ههههههههههههههههههههههه
اوعى تزعلى منى ياصابحتى
انابهزر بهزر
riri cat
شكرا لجميع الاعضاء على ردودهم الجميله المعبره واللى كمان خدمت القصه ورفعت من مستواها

اما بالنسبه للسؤال اللى معظم الاعضاء سألونى عليه
وهو انتى مين فى القصه؟؟؟؟؟؟؟
ياجماعه
انا

سااااااااااااااااااااااااااااااره

بس طبعا فى شويه احداث غير واقعيه فى القصه اناكتبتها عشان بس تخدم هدفى من القصه

يعنى انامااتخطبطش لمؤمن ولاحاجه

ومون مون اللى معانا هنا بالمنتدى عارفه انى مش مخطوبه وعارفه اناليه قلت كده فى القصه

وطبعا اخر حلقتين
لامنى اتجوزت ولاساره كمان
لان ساره اللى هى انا لسه مش مخطوبه اصلا يبقى ازاى

وكمان ايمو مش متجوز

المفاجاه ياجماعه

ان ايمو خطب بجد ومين فوزيه
يعنى ربنا وقعه فى شر أعماله
وفرحه 15/7
hanan star
ياخبر ابيض
يعني هيجوز فوزيه بجد
احسن انا فرحانة فيه

ووالله كنت متوقعة انك تكوني سارة
مش عارفة ليه مجرد احساس
lionhmada
السلام عليكم
شكرا على الرد المشجع والجميل ردا على مشاركتي والثناء على استنتاجاتي المتواضعة على اهداف القصة
تمنياتي لكي بدوام التوفيق
وشكرا
decientgirl
زى ما توقعت بالظبط انك سارة
وتوقعت برده ان لا منى اتجوزت ولا سارة وانا كمان قولتلك قبل ما تكتبى الحلقة الاخيرة انها نهاية مش حقيقية صح
والقصة بجد رااائعة
ها ياريرى هاتروحى تحضرى فرح احمد هههههههههههههههههههه
بس بجد القصة حلوة اوووووووووووى
وعلمتنى كتير اووووووى وفعلا الحمد لله عندنا فى كليتنا قليل اووووووووى اللى بيصاحبوا كل واحد فى حاله اذا كان بنات ولا اولاد وده بصراحه احسن حاجة فى جامعتنا فده انا الحمد لله مش متعرضه له
وطبعا اهلم حاجة المفروض ان الواحد يتعلمها فى القصة اننا نفكر مرة واتنين وثلاثة ومليووووون عشان نعرف نوصل لتفكير سليم ونفكر بعقلنا قبل قلبنا وخاصة اننا بنات قلبنا احيانا كتير بيغلب على العقل وده اللى للاسف مودينا فى داهية
اسلوبك وخيالك كان رااااائع جداااااااااا فى القصة
ومستنية منك القصة الجديدة وان شاء الله تكون اجمل من دى
معلش ردى جه متاخر
riri cat
ياخبر ابيض
يعني هيجوز فوزيه بجد
احسن انا فرحانة فيه

ووالله كنت متوقعة انك تكوني سارة
مش عارفة ليه مجرد احساس
هههههههههههههههههه
واناكمان فرحانه فيه اوى عشان هو بجد يستاهل
ولااقولك اللهم لاشماته
انامبحبش اشمت فى حد
بس هو اللى عمل كده فى نفسه

هو ليه كان فى ناس كتير متوقعه انى ساره؟؟؟؟؟
يمكن عشان انا وانتى بنكلم بعض وخدنا ارقام بعض واتكلمنا فانتى عرفتينى من اسلوبى
صح ولاايه؟
riri cat
السلام عليكم
شكرا على الرد المشجع والجميل ردا على مشاركتي والثناء على استنتاجاتي المتواضعة على اهداف القصة
تمنياتي لكي بدوام التوفيق
وشكرا
العفو على ايه بس
ده اقل رد ممكن يتقال على كلامك الممتع المفيد ده
وبالعكس انا مش شايفه ان استنتاجاتك متواضعه
بالعكس انت نقدت القصه بشكل كامل وافى
وفعلا لوفضلت اشكرك مش هوفى قدرك
ربنا يكرمك يارب
riri cat
زى ما توقعت بالظبط انك سارة
وتوقعت برده ان لا منى اتجوزت ولا سارة وانا كمان قولتلك قبل ما تكتبى الحلقة الاخيرة انها نهاية مش حقيقية صح
والقصة بجد رااائعة
ها ياريرى هاتروحى تحضرى فرح احمد هههههههههههههههههههه
بس بجد القصة حلوة اوووووووووووى
وعلمتنى كتير اووووووى وفعلا الحمد لله عندنا فى كليتنا قليل اووووووووى اللى بيصاحبوا كل واحد فى حاله اذا كان بنات ولا اولاد وده بصراحه احسن حاجة فى جامعتنا فده انا الحمد لله مش متعرضه له
وطبعا اهلم حاجة المفروض ان الواحد يتعلمها فى القصة اننا نفكر مرة واتنين وثلاثة ومليووووون عشان نعرف نوصل لتفكير سليم ونفكر بعقلنا قبل قلبنا وخاصة اننا بنات قلبنا احيانا كتير بيغلب على العقل وده اللى للاسف مودينا فى داهية
اسلوبك وخيالك كان رااااائع جداااااااااا فى القصة
ومستنية منك القصة الجديدة وان شاء الله تكون اجمل من دى
معلش ردى جه متاخر
كأنك رديتى أول واحده يا ساسو
ولايهمك
واكيد مش هروحه طبعا
يعنى ايه اروح فرح ولد
هى كانت واحده صاحبتى عشان اروح فرحها
ده كان مجرد زميل دراسه
ده انالسه عارفه بالصدفه من 3 أيام بس
يلاربنا معاه ويهديه
وان شاء الله القصه الجديده تعجبك
sweety girl
سورى ياريرى ع التأخير انا قلت لك انا اتاخرت ليه الحلقات جميله اوى والقصه جميله جدا
وبجد اسلوبك رائع فى الكتابه وكمان حببتينا فى القصه لانك شوقتينا ليها

من الاستفاده انا استفدت كتير وع فكره فى حاجات كتير فى حياتى القصه كانت سبب فى تغيرها
خلتنى اعيد تفكير ووصلتنى حاجات مش كنت فهماها

بالنسبه لشخصيتك انا كنت قلت لك انك ساره وبالنسبه لاحمد كده نهايته صح فوزيه دى اللى هتخلص منه كل القديم

وبجد قصه جميله اوى تسلم ايديك وبجد انتى رائعه بس فى ملحوظه صغنونه اخدت بالى منها من اول ماقرات القصه خالص
العنوان الصح اخر البنات المحترمات مش المحترمين
العاشق الرومانسى
اولا معلش انا كنت مسافر واول ما رجعت دخلت عالقصه وبجد حلقات جميله وعايز اقولك حاجه مفيش صحوبيه بين بنت وولد بس فى معامله اخوات وغير كده انا استفدت من القصه ان انا متحكمش فى حد ولا اسيب حد يتحكم فيا وهكملك باقى الاستفادات بكره علشان انام تصبحو على خيى
riri cat
سورى ياريرى ع التأخير انا قلت لك انا اتاخرت ليه الحلقات جميله اوى والقصه جميله جدا
وبجد اسلوبك رائع فى الكتابه وكمان حببتينا فى القصه لانك شوقتينا ليها

من الاستفاده انا استفدت كتير وع فكره فى حاجات كتير فى حياتى القصه كانت سبب فى تغيرها
خلتنى اعيد تفكير ووصلتنى حاجات مش كنت فهماها

بالنسبه لشخصيتك انا كنت قلت لك انك ساره وبالنسبه لاحمد كده نهايته صح فوزيه دى اللى هتخلص منه كل القديم

وبجد قصه جميله اوى تسلم ايديك وبجد انتى رائعه بس فى ملحوظه صغنونه اخدت بالى منها من اول ماقرات القصه خالص
العنوان الصح اخر البنات المحترمات مش المحترمين
سويتى حبيبتى
وحشتينىىىىىىىىىىىىىىىى
فين بقى الاغنيه بتاعتى
اناعاوزه اغنيه ماليش دعوه
وشكرا على كلامك الجميل ده

وشكرا على معلومتك بخصوص العنوان
انافعلا ماخدتش بالى اوى
بس حاسه ان المحترمين افضل
هو مجرد بس احساس
riri cat
اولا معلش انا كنت مسافر واول ما رجعت دخلت عالقصه وبجد حلقات جميله وعايز اقولك حاجه مفيش صحوبيه بين بنت وولد بس فى معامله اخوات وغير كده انا استفدت من القصه ان انا متحكمش فى حد ولا اسيب حد يتحكم فيا وهكملك باقى الاستفادات بكره علشان انام تصبحو على خيى
اخيرا العاشق نور القصه تانى
الحمدلله انك رجعتلنا بالسلامه من السفر
وطبعا مفيش صداقه بين ولد وبنت
يلانام ولماتصحى تكملنا الباقى
riri cat
انا بجد سعيده بردود جميع الاعضاء
وكمان انانزلت قصه جديده اسمها كاسانو
هتبقى احلى من دى كمان
ياريت الاقى عليها اقبال زى دى تمام
وان شاء الله اوعدكم باعمال جديده تسعدكم وتفيدكم

وياريت كمان انابلاقى ناس مش مسجله بالمنتدى وساعات بيوصل عدد زوار القصه ل10 و11
ياريت الناس دى تسجل معانا
عثولةجدن
بجد كان نفسى اكون موجوده قبل كده بكتير عشان كنت اجاوب على السؤال بتاعك بس معلش ملحوق والقصص ان شاء الله جاى كتير
بس انا عايزه اسالك سؤال يا ريرى انتى اكيد بتقرى لاحسان ويوسف السباعى وانيس منصور كتير
لانك عندك قوة جذب للقارىء زى اللى بتكون موجوده فى القصص بتاعتهم
المهم انتى مش محتاجه انى اقول مدح فى القصه لانها بالفعل يعجز العقل عن كتابة اى تعبير يقدر روعة القصه
المهم بس تلحقينا بالقصه الجديده بقى
riri cat
بجد كان نفسى اكون موجوده قبل كده بكتير عشان كنت اجاوب على السؤال بتاعك بس معلش ملحوق والقصص ان شاء الله جاى كتير
بس انا عايزه اسالك سؤال يا ريرى انتى اكيد بتقرى لاحسان ويوسف السباعى وانيس منصور كتير
لانك عندك قوة جذب للقارىء زى اللى بتكون موجوده فى القصص بتاعتهم
المهم انتى مش محتاجه انى اقول مدح فى القصه لانها بالفعل يعجز العقل عن كتابة اى تعبير يقدر روعة القصه
المهم بس تلحقينا بالقصه الجديده بقى
حبيبتى عثوله المثكره المقططه وصلت اخيرا
بجد ليكى واحشه
وعادى يابنتى كأنك رديتى اول واحده
واه طبعا بحب اقرا لهم جدا
وبعدين شكرا ليكى ياحبيبه قلبى انك بتشبهينى بيهم
بس انافعلا مجيش جنبهم حاجه
وشكرا ليكى جدا على كلامك العثول اللى زيك
القصه الجديده اسمها كاسانو
وهتلاقيها مثبته فعلا فى منتدى القصص والروايات
tata
قصة جامدة مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووت
riri cat
قصة جامدة مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووت
ميرسى ليكى ياتاتا
بس ايه التاخير ده كله
شوفى اناكام مره سالت عليكى
DIAA 99
القصة جميلة للغاية
بجد مستنى الباقي ومستنى قصص اخرى علي نفس المستوى
DIAA 99
موهوبة بجد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور : في اعتذار مكتوب من جوزيه للصحفيين المحترمين المقصود بالـDirty People الكاتب محمود معروف
بالصور: اخلاق جمهور الاهلى المحترمين جدا