نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار أخبار التعليم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الدليل الكامل لتنسيق الدبلومات الفنية 3 و 5 سنوات 2010/2011

أعلن مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد الحد الأدنى لقبول الطلاب الحاصلين على دبلوم الشهادات الفنية نظام 3 سنوات /تجارى، صناعى، زراعى/ والمدارس الفنية نظام 5 سنوات الدور الأول لعام 2010 .
وأوضح أن الحد الأدنى للقبول بالثانوية الصناعية والفنية بنات (إعداد مهنى) ستكون 60% والأقصى 70%، وكذلك مدارس مبارك كول (تعليم مزدوج) .
وذكر بيان صادر عن المكتب أنه تقرر صرف رقم التسجيل من المكتب الرئيسى والفروع للشهادات الفنية هذا العام وفتح تسجيل الرغبات اعتبارا من الأحد 2010/8/1 حتى الخميس 2010/8/5 وفقا للحد الأدنى لكل شهادة، أما الطلاب الذين لم تعلن نتائجهم سيتم تحديد مواعيد التقدم لهم بعد ظهور النتائج .
أولا: دبلوم المدارس الثانوية الصناعية ونظائرها نظام الثلاث سنوات بنسبة 60% فأكثر من درجة النهاية العظمى وفقا للجدول التالى:

المؤهل النهاية العظمى 70% 60% مواعيد صرف رقم التسجيل

الثانوية الصناعية 460 322 276 الاحد 1/8
والثانوية الفنية للبنات - إعداد مهنى

مبارك كول 560 392 336 الأحد 8/1

ثانيا: دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها نظام الثلاث سنوات بنسبة 60%
فأكثر من درجة النهاية العظمى :

المؤهل النهاية العظمى 70% 60% مواعيد صرف رقم التسجيل

الثانوية التجارية 550 385 330 الاحد 8/1
الشعبة العامة
شعبة تأمينات تجارية 550 385 330
شئون فندقية
مطعم مطبخ
إشراف داخلى 550 385 330
شعبة معاملات تجارية540 378 324
شئون قانوية 500 350 300
مشتريات ومخازن 460 322 376
مبارك كول 660 462 396 الأحد 8/1

مساعد فنى إدارى

مبارك كول 900 630 540
خدمات النقل الدولى)

مبارك كول تعليم 790 553 474
مزودو /فنادق/

الثانوية الفندقية 430 301 258
(إعداد مهنى)
سكرتارية طبية 700 490 420
باول ران الجونة فنادق700 490 420

ثالثا: دبلوم المدارس الثانوية الزراعية ونظائرها نظام الثلاث سنوات بنسبة 60% فأكثر من درجة النهاية العظمى وفقا للجدول التالى :

الشعبة النهاية العظمى 70% 60% مواعيد صرف رقم التسجيل
الشعبة الزراعية 680 476 408 الاحد 8/1
أمناء المعامل 480 336 288 الأحد 8/1
إعداد مهنى 530 371 318

رابعا:المدارس المتقدمة نظام الخمس سنوات

المدارس الصناعية نظام الخمس سنوات

( فنى أول )
المدارس التجارية نظام الخمس سنوات
لمدارس الفندقية نظام الخمس سنوات
بلوم الدراسات التكميلية ومعلمى المجال الصناعى
دبلوم المدارس الفنية الزراعية نظام الخمس سنوات
75% 60% الاثنين 2010/8/2

كما تقرر أن يستمر الصرف خلال أيام المرحلة لجميع الطلاب حتى الخميس 5/8/2010
الطلاب الحاصلين على المدارس الفنية نظام (5 سنوات) عليهم الالتزام بقواعد وشروط
القبول الصادرة من أمانة المجلس الأعلى للجامعات والموضحة بدليل الطالب على الموقع.

خامسا : أماكن الحصول على رقم التسجيل.

الفرع المكان

المكتب الرئيسى ومقره المدينة الجامعية للطلاب بجامعة القاهرة بالجيزة
فرع الإسكندرية مبنى كلية التجارة - جامعة الإسكندرية
فرع المنصورة مبنى المدينة الجامعية للطالبات - شارع جيهان المتفرع من شارع الجمهورية بالمنصورة .
فرع طنطا مبنى كليات الجامعة بسبرباى
فرع أسيوط مبنى إدارة الجامعة أسيوط
فرع جنوب الوادى مبنى إدارة الجامعة بقنا
فرع الإسماعلية مبنى إدارة الجامعة بالإسماعيلية
فرع الزقازيق مجمع البطراوى للمدن الجامعية (شارع فاروق - الزقازيق)
فرع بنى سويف مبنى إدارة الجامعة بشارع صلاح سالم

وأشار البيان الصادر عن مكتب تنسيق القبول بالجمعات والمعاهد إلى أن القبول بالجامعات والمعاهد سيتم عن طريق شبكة الإنترنت (التنسيق الإلكترونى)، وأن الخدمة مجانية، ومتاحة عن طريق رقم الجلوس الخاص بالطالب والرقم السرى الذى إستلمه من مكتب التنسيق وعن طريق الموقعين ين.

وذكر البيان الصادر عن مكتب تنسيق القبول بالجمعات والمعاهد أنه سيتم تشغيل الخدمة بمعامل الحاسبات بالجامعات المصرية إعتبارا من الساعة التاسعة صباحا وحتى الساعة الخامسة مساء يوميا خلال أيام المرحلة , ويمكن للطالب التقدم أيضا عن طريق الحاسب الشخصى أو أى حاسب متصل بالشبكة خارج الجامعات وسيكون الموقع متاح لمدة 24 ساعة طوال أيام المرحلة، ولفت البيان إلى أنه سيتم الانتهاء من إدخال أو تعديل الرغبات فى تمام الساعة السابعة مساء فى آخر يوم للمرحلة.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وقال البيان إن أماكن الحصول على خدمة التنسيق الإلكترونى ستكون متوفرة بمعامل الحاسبات بالجامعات المصرية والكليات التابعة لها بالمحافظات المختلفة، ونوادى التكنولوجيا المنتشرة بجميع أنحاء الجمهورية، او من خلال الكمبيوتر الشخصى للطالب المتصل بشبكة الإنترنت، كذلك من خلال معمل الكمبيوتر الموجود فى مدرستك أو أى مدرسة قريبة منك، إن توفرت شبكة الإنترنت بها، بالإضافة إلى مقدمى خدمة الإنترنت فى المنطقة التى يقطن فيها الطالب.
وأضاف البيان أنه من مزايا خدمة التنسيق الإلكترونى التيسير على الطلاب وأولياء الأمور بدلا من الإنتقال من محافظة لآخرى لتقديم الأوراق، كما توفر عليهم عناء الزحام والطوابير، إلى جانب قيام الطالب بتسجيل رغباته بنفسه ومراجعتها وطباعتها، بما يقلل من الأخطاء فى إدخال البيانات، كذلك تتيح للطالب إمكانية تعديل الرغبات لعديد من المرات خلال فترة التنسيق الخاصة به حتى إغلاق الموقع، فضلا عن تسجيل الرغبات بطريقة بسيطة مما يمنع حدوث أى أخطاء، حيث يوجه الحاسب الطالب خلال عملية تسجيل الرغبات.

المقال "الدليل الكامل لتنسيق الدبلومات الفنية 3 و 5 سنوات 2010/2011" نشر بواسطة: بتاريخ:
مودى شلبو
انا عايزة اعرف التنسيق هيبان امتة
Shaymaa Sayed
استيعاب‏10 %‏ وانخفاض الحد الأدني بين‏2 % ‏ و‏4 %‏ بتنسيق الدبلومات

تؤكد مؤشرات تنسيق طلاب الدبلومات الفنية الناجحين هذا العام في سنة الفراغ أن‏10%‏ من الطلاب سيتم قبولهم بالجامعات‏,‏

وفقا للحد الأدني المعلن من خلال السنوات الأخيرة وباقي الناجحين ستكون الفرصة متاحة أمامهم للقبول بالمعاهد العليا الحكومية والخاصة أربع سنوات‏,‏ والمعاهد المتوسطة سنتان‏,‏ ومن المنتظر أن ينخفض الحد الأدني بين‏2%‏ و‏4%‏ نظرا للانخفاض الحاد في المجاميع وشرائح المجاميع بشكل عام‏.‏
وعلي جانب آخر‏,‏ وافق المجلس الأعلي للجامعات ـ في اجتماعه بالإسكندرية برئاسة الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي ـ علي أن يكون قبول الطلاب الحاصلين علي الثانوية هذا العام بكل برامج التعليم المفتوح من خلال مكتب التنسيق فقط‏.‏

مصطفى صلاح احمد
انا جايب فى الثانويه التجاريه 360 عام 2010 ممكن اعرف ده يساوى كام فى المائه وهل يقبل فى الالتحاق فى احد الكليات او المعاهد ارجو الرد سريعااااااااااااااااا جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Shaymaa Sayed
مش عارفه المجموع بيبقى من كام بالظبط عشان أقدر أفيدك

شكرا لمرورك

بارك الله فيك
Shaymaa Sayed
ادخل رقم جلوسك لتعرف نتيجة تنسيق الدبلومات المختلفة علي الرابط

http://www.tansik.egypt.gov.eg/Results/default.htm?ResType=4
3AsHeK eLgErA7
ممكن لو سمحتم تتكرمو وتتفضلو وتجبولي نتيجة الدبلومات 2010/2011 انا والله مكنتش عايز اتعبكم معي والله انا دوخت علشان اجيبها ومعرفتش وملقتش حد غيركم يقدر يجبهالي انا تجارة 5سنين وعايزة النتيجة بتاع رقمين الجلوس دول لو مفيش عند حضرتكم مانع 936159 و 936153 وياريت تبعتوها علي الاميل ده ahmedomar_1994@ yahoo.com
زائر حمد
ربنا معانا
Shaymaa Sayed
أنتظرونا ومتابعة لتنسيق الدبلومات الفنية 2011
رحاب حسين محمد
ان مجموعى 438 عيزة اعرف تنسيقي ايه لو سمحتم
%u0627%u062D%u0645%u062F
دليل بدرجات الدبلومات الصناعيه
mondy_226
السلام عليكم
يا جماعة هوا التنسيق بتاع السنادى اية ظروفة انا جايب 83 % صناعة نظام الخمس سنوات من بنى سويف المجموع دة ممكن يدخلنى اية هيا هندسة هتقبل من كام السنة دى 2010/2011؟
يا ريت الرد يا جماعة ارجوكم
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صحى محمد حسين
يا جماعه انا جايبه 79,8% دبلوم تجارى نظام 3 سنوات عايزه اعرف ممكن ادخل كلية ايه؟
EgyEmo
انا جايب 66 فى الدبلوم الصناعى وصديقى جايب63 فى الدبلوم التجارى المجميع دى نقدر نلحق معاهد حكومية
سمر حمادة
انا خريجة دبلوم تجارة 3سنوات عام 2011 وجبت %84 ونفسي ادخل اي جامعة في اسيوط ومعارفة في جامعة هاتقبلني ولا لا
مريم فارس سيف
انا دفعة 2010 حاصلة على 87.5 كان نفسى اكمل هندسة لكن للاسف مجموعى محصلش ممكن انسق السنة دى تانى
ايهاب ش
انا نظام ثلاث سنوات دفعة 20102011 ومجموعى 351 ونفسى اكمل خش هندسه ياريت تقولولى اناجايب كام فى % ومجموعى يدخلنى ايه انا اسف على الايطاله
mo.hessen
ياجماعة هو التعليم في مصر كلها فاشل بالدرجة الأولى صنايع أو ثانوية عامة كلو محصل بعضو , يعني بتاع الثانوية العامة يفضل يذاكر يذاكر وبعدين طيب , دخلت الكلية الي عاوزها , إنسى الي ذاكرتو بأه , ذاكر تاني , وبعدين إتخرجت ماشي , نفرض 50 % إنك لقيت شغل وده نسبة قليلة خالص بالنسبة للي إنت جايبو في الثانوية بتعتك , لقيت ياعم شغل إشتغل بأه يبأه قبلني لو فهمت حاجه أو طبقت الي إنت خدتو يعني إنسى بردو ( هما بيعلموك تنسى ) أما مثلا في التعليم الصناعي بأه لو مذا كر كويس مية المية ممكن ماتجيبش مجموع علشان في ظلم في إمتحانات المعامل وناس ممكن تطلع فوق منك أما أما لو ماذكرتش خالص ولا تفقه شئ ممكن تعدي علشان بردو في ظلم في إمتحانات المعامل وكمان غش في اللجان وأوقات صح عيني عينك بس وبعدين , خش يامعلم الكلية بأه وريلي هاتعمل اية لو ذاكرت وإجتهدت وعديت يبأه زيك زي بتاع الثانوية العامة أما لو حنيت لأيام زمان هترجعلها تاني , يعني في الأخر الي بيتعب هو الي بيلاقي مع إني مش مع موضوع التنسيق ده نهائيا أو حتى الثانوية العقيمة ............. خلاصة الكلام إن إحنا مشيين غلط وكلنا مظلومييييين
ESK
انا اسمي اسراء ومجموعي 481 يعني 80% هل محسبلي العملي ولاه لاء وكمان عايزه اعرف التنسيق امتي لو سمحتم ردوا عليا الامبل بتاعبي اهو esraaadel2010
ESK
انا اسمي اسراء ومجموعي 481 يعني 80% هل محسبلي العملي ولاه لاء وكمان عايزه اعرف التنسيق امتي لو سمحتم ردوا عليا الامبل بتاعبي اهو esraaadel2010
موني موني موني
انا تخصص كهرباء وجايبه 86.7 صنايع متقدمة اعمل ايه في موضوع الرغبات ده
وكمان عايزه اعرف هو لما اجي ادخل كليه بيشيلوا مجموع العملي ولا لاء حد يقولي ارجوكم عشان انا سمعت كده ولما بيشتال العملي من مجموعه بيصبح مجموعي 87.3 حد يقولي بسرعه
سارة رجب
انا حصلت على معهد سنتين بعد دبلوم صناعى لهذا العام 74 % عايزه اعرف الكليات الحكوميه الا ممكن ادخلها من فضلك افدنى
hdi
اريد كتابه اسمي ورقم جلوسي علشان اعرف النتيجه
زائرaya
يجماعه ياريت يهتموا بينا شويه بجد حرام فى ناس بتتعب عشان تلاقى ف الاخر نتيجه مهتمين بس بالثانويه العامه رغم اننا احسن وبناخد مواد اد موادهم مرتين انا عايزه اعرف التنسيق هينزل امتى وايه اللى هيناسبنى انا تجاره نظام 3 سنين ومجموعى 75.5% ياريت الرد
waelsaed48@
انا جا يب 420 عملى و نظر ى لو نظرى يبقى 71 .؟صنا عة قسم كهر با ء ورقم الجلو س 328298
kiko 2012
ربنا يوفكو
ايمان سعد حسن ابراهيم
حاصله على 89% دبلوم صناعى قسم حاسبات 3سنوات عايزة اعرف الكليات المتاحة وشكر ا
nonasalim60
ياجماعه انا دبلوم 3 سنوات وجيبت 82.33 ف الميه ممكن حد يشوفلى انا تنسقي ازاى
made
التعليم نصيب مش شطارة وبعدين اللى بيتكلم عن الغش فى امتحانات التعليم الفنى بينك وبين نفسك كدة مفيش غش يعنى فى الثانوية العامة مسمعتش عن الامتحانات اللى بتتسرب ولا انت عايش فى كوكب تانى وبعدين التعليم كله منظومة واحدة اذا فى غش فى اى مرحلة يعنى فى غش فى كل المراحل اذا كان فى غش فى الابتدائى والاعدادى ازاى يعنى هتخلى الطالب ميغشش فى ثانوى سواء عام او فنى
%u062C%u0647%u0627%u062F
انا جايبه 71 فى الميه فى دبلوم الصنايع 3 سنوات ممكن تقولولى ادخل بيهم معهد اوكليه ومجموعى هذا من غير العملى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
رسميا ظهور نتيجة الدبلومات الفنية 2012+ اوائل الدبلومات الفنية نظام 5 سنوات
نتيجة الدبلومات الفنية : التجارية - الصناعية - الزراعية - أخبار وموعد ظهور نتائج الدبلومات الفنية ثلاث وخمس سنوات
دليل تنسيق الدبلومات الفنية ثلاث وخمس سنوات 2010/2011
الموقع الرسمى لتنسيق الدبلومات الفنية والثانوية العامة 2011
نتيجة الدبلومات الفنية الصناعية والزراعية والتجارية ال 5 سنوات و 3 سنوات مع نسب النجاح 2011