نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية لعام 2012 , الان . ضع رقم جلوسك

ياعم انتى فين ر د ونبى عليا

المقال "نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية لعام 2012 , الان . ضع رقم جلوسك" نشر بواسطة: بتاريخ:
hamedahmed
ياعم انتى فين ر د ونبى عليا
بص ياغالى موضوع انك ينفع تقدم هذا العام بمجموع العام الماضى ليس لدى خلفية به ولكن اطلب منك التوجه الى اقرب فرع للتنسيق لديكم , وتسال هناك وان شاء الله يفيدوك وان كنت ارجح امكانية ذلك ولكن ذيادة فى الطمأنينة روح واسال ولو لاقيت انه ينفع اسحب ملف وقدم وان شاء الله خير
محمد احمد عبده مجاهد
الاسم/محمد احمد عبده مجاهد

الرد/ ياجماعه يالى بتهزروا وبتنيموا بعض التنسيق بتاع الدبلومات الفنيه بدأ يوم الاثنين 27/7/2009

هتسحب الملف وتملاه وتانى يوم تقدم خلى بالكوا التنسيق لحد يوم الجمعه....

ومحدش يسألنى تانى انا دبلوم كذا او كذا اقدم ولالا انا بقول اهوو تانى جميع الدبلومات الفنيه تتجه الى

مكاتب التنسيق وهذا بالنسبه للمرحله الاولى اما المرحله تليها وهكذا وده اميلى لو حد عاز منى

اى حاجه تانى

قدمه لسيادتكم العضو/محمد احمد عبده مجاهد

بتاريخ/29/7/2009

الاميل/[email protected]

الارقام//

وهذا للعلم فقط
عضو هام
محمد احمد عبده مجاهد
.الاسم/محمد احمد عبده مجاهد

الرد/ ياجماعه يالى بتهزروا وبتنيموا بعض التنسيق بتاع الدبلومات الفنيه بدأ يوم الاثنين 27/7/2009

هتسحب الملف وتملاه وتانى يوم تقدم خلى بالكوا التنسيق لحد يوم الجمعه....

ومحدش يسألنى تانى انا دبلوم كذا او كذا اقدم ولالا انا بقول اهوو تانى جميع الدبلومات الفنيه تتجه الى

مكاتب التنسيق وهذا بالنسبه للمرحله الاولى اما المرحله تليها وهكذا وده اميلى لو حد عاز منى

اى حاجه تانى

قدمه لسيادتكم العضو/محمد احمد عبده مجاهد

بتاريخ/29/7/2009

الاميل/[email protected]
محمد احمد عبده مجاهد
ياعم يا مشرف يا عام مترد عليا بقولك تنسيق الدبلومات المرحله الاولى من كاااااااااااااااااااااااااااااااام
ياريت الاهتمام شويه و الرد السريع
يا ضحى الرد موجود مع العضو /محمد احمد عبده مجاهد المرحله الاولى كلها تتقدم لكل مكاتب التنسيق والمجموع من

فوق 70%اوك كل حاجه مع العضو المثالى اقرى وهو معاه كل حاجه هو معاكم بردوا فى الدبلومات بس مدرسه ترميم

اثار
محمد احمد عبده مجاهد
ياريت لو في معلومات عن تنسيق المعاهد الفنية الصناعية
بمجموع 73.5%

وحاجة كمان هو مكان التنسيق بالنسبة لطنطا في كليه التجارة (( شارع سعيد )) ولا في سبرباي

وشكرااااااااااااااااااااا لاهتمامكم ولو في اي معلومه ولو بسيطه جدا ده ايميلي

[email protected]
لكل من يريد ماهو جديد مع العضو المثالى /محمد احمد عبده مجاهد نزل الصفحه شويه تحت واقرا كل الى كتبه

مع الاهتمام الكامل وشكرا
..... عضو هام
galal
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا دبلوم صنايع نظام ثلاث سنوات
وأنا جايب 65% عايز اعرف أدخل كليه أو معهد
هل ممكن ادخل فى المرحله التانيه
لو سمحت جاوبنى بسرعه
وعاوز امتى هينزل تنسيق المرحله التانيه للدبلومات
وشكررررررررررررررررررا
bossicat
معلش ياجماعة انا اسفة جدا سؤالي خاص بالمعهد الفني الصحي
انا سامعة ان دبلوم تجاري ملوش غير قسم واحد فقط هو احصاء ده بجد ولا في اقسام تانية لان في ناس قالت برده لينا اقسام تانية انا مش فاهمة حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومرة تانية اسفة جدا
hostes
ولو مش مصدقين روحوا اسئلوا فى جامعه القاهره
kiko2000
من الاخر للاسف الشديد الدبلومات الفنية لاتعامل بنفس النظام الذى يعامل به طلاب الثانوية العامة وده واضح للعيان , واحنا هنا بنجتهد على قدر مانقدر علشان نقدر نفيدكم بمعلومة وان شاء الله هحاول ابحثلك عن معلومات حول الدبلومات خمس سنين

مشكور والله ،، ربنا يكرمك ويجازيك خير عنا
sniper*
يا جماعة المنتدى دة محترم جداا وياريت بجد تنقوا الالفاظ كويس وبتانى وياريت من الادارة حذف المشاركات دى وشكراا للمشرفين الممتميزين

تانى حاجى ياريت بجد جد يجيب تنسيق القبول بالهندسة من خريجى المعاهد الصناعية جميع الكليات

ولكم جزيل الشكر
هبه_مصطفى
انا هبه مصطفى قاسم يا ريت حد يفدنى ويدينى التنسيق على [email protected]
toko5060400
بسم الله الرحمن الرجيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

دلوقتى يا جدعان بتاع الصنايع باقى تنسيقه خرافه بقى يخش الكليه الى هوا عيزة

مدش يخاف من التنسيق يا جماعه بتاع الثانويه العامه علشان يخش الهندسه عايز اكتر

من 95 % احنا صناعي التنسيق بيقبل من 75% واى كليه هندسه فى اى مكان او اى

معهد حسب رغبتك والناس بردة الى جيبه 60% ليها معاهد ودة الحد الادنى للقبول

انتا كل الى عليك تجيب المظروف التنسيق بتاعك بـ 40 جنيه وتخار الكليه

معاك 40 اختيار للى انتا عايز تخشه ومعاة دليل المعاهد الخاصه و تكلفها و ايه الدرجه

الى بتتخرج منها وبتقبل بكام ومعاها الدليل لو كنت عايز تخلصه بنفسك

اقراة والصفحه الاوله من الكراسه الصفرة دة هتملها وهتاتعا من الجنب

وعلى فكرة لكل محافظه كود خاص دور فى الورقه البضه هتلقى كود المحفظة بتعتك

الورقه البيضه تملها بدقه جدا

والف مبروك للنجحين

والله ولى التوفيق
sniper*
ياريت حد يكرمة ربنا ويقول لنا هندسة البترول خدت من كام فى الماية للمعهد الفنى الصناعى
hamedahmed
طلاب الدبلومات يشكون من عدم توافر المعلومات والأوراق وقلة الكليات المتاحة
أولياء الأمور: المعاهد الخاصة إجبارية.. في تسجيل الرغبات بمكتب التنسيق

شهد اليوم الأول لتنسيق المرحلة الأولي للدبلومات الفنية العديد من الشكاوي من خريجي المدارس الفنية حيث اشتكوا من انعدام المعلومات اللازمة للتعرف علي الكليات والمعاهد المتاحة لأنه لا أحد من العاملين يعلم عنها شيئاً.
قال الطلاب إن هناك بعض الأوراق اللازمة لاستكمال مستندات التقديم لا تتوافر في نطاق مكتب التنسيق ولا في أي مكان قريب منه مما يسبب لهم معاناة.
قالت الطالبة أميرة مصطفي إنه رغم قلة الزحام علي مكتب التنسيق هذا العام إلا أن انعدام التنظيم وقلة المعلومات تجعل الأمر أكثر صعوبة لأن الطلاب لا يعرفون حتي إن كان يجب عليهم سحب المظروف أم لا كما أنهم لا يعلمون الحدود الدنيا للمجاميع التي تؤهلهم للالتحاق بجامعات حكومية ولا تتوافر أي من هذه المعلومات لدي لجنة الاستعلامات بمكتب التنسيق بل إن معظم العاملين عندما يسألهم الطلاب عن الكليات المتاحة لهم يردون عليهم بأنه لا توجد فرص أمامهم للالتحاق بجامعة حكومية.
أضافت نهي حسين ومروة محمد أن الإطار المحدد للطلاب للالتحاق بجامعات حكومية ضيق للغاية حيث إن لهم الحق في الالتحاق بكلية واحدة فقط هي التربية جامعة حلوان فقط وكلية الآثار لشعبة الآثار وهم قليلون جداً اشتكوا من انعدام فرصتهم للالتحاق بجامعة حكومية وأن جميع السبل المتاحة معاهد خاصة بمصروفات باهظة لن يقدر عليها جميع الطلبة.
2 جند
من ناحية أخري اشتكي الطالب محمد عبدالله من عدم توافر نموذج 2 جند الذي يعد أحد أوراق التقديم الأساسية حيث بحثوا عنه في جميع مراكز وأقسام الشرطة القريبة من مكتب التنسيق لكنهم لم يجدوه متوافراً مما يزيد من معاناتهم وتساءل عن أهمية الورقة وإن كانت كذلك بالفعل لماذا لا يتم توفيرها داخل مكتب التنسيق الذي يبعد مسافة كبيرة عن المنافذ أو أقسام الشرطة التي يفترض أن نجد الورقة بها.
قالت الطالبة أماني علي إن هناك ظلماً واضحاً يقع علي جميع خريجي الدبلومات حيث تنعدم فرصتهم في الالتحاق بجامعة حكومية خاصة قسم الملابس الذين تتاح لهم كلية اقتصاد منزلي بحلوان فقط بعد المعاناة والمذاكرة طوال العام والحصول علي مجموع متميز لم نجد لنا فرصاً لاستكمال تعليمنا لأننا إن لم نلتحق بهذه الكلية سوف نجلس في بيوتنا لأننا لن نكمل في كلية خاصة أو معهد حتي لا نتساوي بالناشئين والحاصلين علي مجاميع ضئيلة بالإضافة لارتفاع مصروفات المعاهد والكليات الخاصة.
تكلم علي رمضان ولي أمر أحد الطلاب عن المعاناة المسماة بالمعادلة التي يتحتم علي الطلاب القيام بها للالتحاق بإحدي الكليات حيث تتضمن كافة المواد التي يدرسها طالب العلمي قسم الرياضة من رياضة واحد. رياضة 2 وفيزياء ولغة إنجليزية في شهر واحد فقط وهو ما لا يمكن إنجازه في هذه الفترة القصيرة اقترح أن يتم زيادة الفترة التي تجري فيها المعادلة أو أن تدرج موادها ضمن المواد التي يدرسها طلاب الدبلومات حتي يتم تخفيف الأمر عليهم لأنه قلما يتم اجتياز هذه المعادلة بنجاح لصعوبتها وقلة الفترة المسموح للطالب اجتيازها فيها تمنت الطالبات غادة حلمي وسالي سمير أن يتم إلغاء شرط مرور خمس سنوات علي الدبلوم للالتحاق بالجامعة المفتوحة كما تم تطبيقه علي طلاب الثانوي العام من العام الدراسي القادم فلماذا لا يتم إفساح مزيد من المجال أيضا للدبلومات وإعطاؤهم فرصة الدراسة الجامعية في جامعة حكومية حيث إنه متاح لهم كليتان فقط حكوميتان في حين يتطلب منهم إدراج 38 رغبة من أصل 40 رغبة للكليات أو المعاهد الخاصة التي تبعد عن مقر سكننا بمسافات طويلة.
كلية واحدة
قالت الطالبات إنجي حسن وداليا سمير ومروة محمد إنهن تخرجن من شعبة الحاسب الآلي التي تعد أفضل شعب التعليم الفني وحصلن علي مجموع أعلي من 86% ورغم ذلك لا توجد أمامهم الفرصة للالتحاق سوي بكلية واحدة فقط التي تتاح لهم في تخصصهم هي كلية التكنولوجيا المتقدمة بعد أن ذاكروا طوال العام واجتهدوا وحصلوا علي مجاميع متميزة تساءلن كيف تشجع الحكومة والمسئول عن التعليم الفني وهم لا يعطون الخريج فرصته للالتحاق بجامعة حكومية أطلقوا علي مثل هذه الإجراءات اسم "تعقيد صناعي" وليس "تعليم صناعي" وطالبوا بإفساح الفرصة لطالب التعليم الفني المتميز الحاصل علي مجموع عال لأن مثل هذه الأساليب تقتل التعليم الفني وتحرض الطالب علي الاعراض عنه تماماً.
أضافت دنيا عبدالفتاح وفاطمة عربي أن هناك العديد من المعاهد الخاصة التي تبعد تماماً عن تخصص الطالب خلال الدراسة الفنية وبالرغم من ذلك فإن الطالب لا يجد أمامه سوي لصق الطوابع الخاصة بها لأنه لابد من لصق كافة الطوابع قالوا إن نظام الطوابع مرهق وقديم ولماذا لا يتم نظام التنسيق الالكتروني في التعليم الفني كما هو الحال مع الثانوي العام.
اشتكي صلاح محمد علي ولي أمر آية الحاصلة علي 83% دبلوم فني صناعي قسم الكترونيات من عدم وجود كليات حكومية داخل القاهرة أو الجيزة تناسب قسم الكترونيات الذي تخرجت فيه ابنته.
وقال كل الكليات التي تناسب هذا القسم في الأقاليم والموجود في القاهرة معاهد سنتين أو معاهد خاصة التي لا تناسب مقدرته المالية.
أضاف أن أقل معهد خاص يأخذ في السنة الواحدة 2000 جنيه وأنا لا أستطيع تحمل نفقات سنتين معهد خاص بعدما صرفت علي تعليمها حتي تحصل علي مجموع عال بالدبلوم لكي تلتحق بكلية مناسبة.
شاركته الرأي سماح فوزي دبلوم فني قسم جلود وحاصلة علي 81% بقولها إنه لا يوجد مكان لنا في القاهرة سوي معاهد "سنتين" ورغم أن مجموعي عال إلا أنهم يجبروني علي اختيارها في الرغبات الأولي وهذا علي غير رغبتي لأنني أتمني أن ألتحق بكلية ولا يوجد إلا في الأقاليم أو الكليات الخاصة التي لا تناسب قدرة أسرتي المالية.
أضافت: كثير من الزملاء نصحوني بأن التحق بمعهد سنتين وأدخل من خلال كلية في القاهرة رغم أنني قبلت هذه الفكرة إلا أنني أشعر بالضيق لأنني سوف أقضي 6 سنوات في التعليم الجامعي بعد شهادة الدبلوم.
خارج القاهرة
قالت شيماء محمد حاصلة علي 70% دبلوم صناعة نظام 3 سنوات جئت لأسحب ملف الرغبات بعدما دفعت 40 جنيهاً في الخزينة ثم ألصق طوابع المعاهد والكليات حيث احتوي الدوسيه علي كتاب للكليات والمعاهد الحكومية وآخر المعاهد الخاصة.. من جانبها أكدت ندا فتحي الحاصلة علي 88% دبلوم فني صناعي قسم جلود علي أن دليل الشهادات الفنية الحكومي احتوي علي بعض المعاهد الخاصة التي تجبر الطالب أثناء تسجيل رغباته علي أن يختارها دون علم وبعدها سوف يكتشف أنها خاصة رغم أنه كتيب للمعاهد والكليات الحكومية فقط.
أشار محمود فريد حسن حاصل علي 85% دبلوم فني صناعي أن بعض المعاهد الخاصة وظفت بنات لكي ينتشروا بين الطلبة أثناء تسجيل رغباتهم لكي يقنعوهم علي كتابة هذه المعاهد رغبة أولي في استمارة الرغبات ويقومون باقناعهم بذلك.. وتمنت مارينا اسحق الحاصلة علي 86% دبلوم فني صناعي قسم ملابس جاهزة أن تلتحق بكلية حكومية تناسب قسمها قالت رغم إنني كتبت الثلاث رغبات الأولي كليات حكومية إلا أن الجميع يؤكدون لي أن بطاقة الترشيح سوف تأتي لي بكلية خاصة رغم أن مجموعي يناسب الكليات الحكومية.
تربية فقط
وعبرت سارة عبده أحمد 79% وقمر عبدالحميد 77.6% عن استيائهم لعدم التحاقهم بأي كلية في القاهرة سوي التربية لأن كتيب الكليات لا يوجد به أي كلية تناسب قسم الزخرفة سوي كلية التربية ومعهد الصحافة.
أوضح يحيي عبدالعليم عبدالحميد ولي أمر أحمد الحاصل علي 93% دبلوم فني صنايع قسم حاسبات أن ابني يتمني أن يلتحق بالمعهد العالي للحاسب الآلي ببورسعيد وهو يعادل بكالوريوس حاسب آلي.
أضاف أنه لا يوجد أي مشاكل سوي عقبة واحدة وهي أن مكتب التنسيق طلب من الذكور استمارة 2 جند من إدارة التجنيد بحلمية الزيتون رغم أننا يمكن استخراجه من مكتب التجنيد بالقسم التابع لنا أو أي مكتب بريد رغم أنه كان متبع قبل ذلك إلا أنهم ألغوا هذا من سنتين ولا أدري لماذا.
قالت رباب صلاح 81% وإسراء سمير 78% إننا لا نعاني من أي مشاكل أو مشقة ولكن مشكلتنا الوحيدة أننا وضعنا طوابع المعاهد دون معرفة الكثير والتفاصيل عن هذه المعاهد وعندما نذهب لكي نستفسر في مكتب الاستعلامات يقولون لنا "عندكم الكتاب واعرفوا اللي عايزينه منه" فلماذا لا توجد مكاتب لإرشاد الطالب داخل مكتب التنسيق.

عندهم حق الصراحة طول مافيه اهمال فى تنسيق الدبلومات الفنية , فدى تعتبر مشكلة جامدة جدا
ركب
انا هشام الافندى حاصل على دبلوم زراعه بمجموع جاامد دحيح يا جماعه 57% ياريت لما التنسيق ينزل اميلى اهوه [email protected]
ركب
مستنى حد يطمنى ويقولى معهد التعاون هياخد من كاممممم يا ريت 55% علشان مجموعى طبعا والمجاميع السنه دى جميله اوى لدرجه ان الماده اللى الواحد مكنش بيحل فيها بينجح واللى كان بيحل كان بيشيل كوسه يا جدعااااااااااااااان hesho fandoooooooooooooooooooo
hamedahmed
مستنى حد يطمنى ويقولى معهد التعاون هياخد من كاممممم يا ريت 55% علشان مجموعى طبعا والمجاميع السنه دى جميله اوى لدرجه ان الماده اللى الواحد مكنش بيحل فيها بينجح واللى كان بيحل كان بيشيل كوسه يا جدعااااااااااااااان hesho fandoooooooooooooooooooo
ان شاء الله هحاول ابحثلك اخى الكريم
تقبل مرورى
ahmhad
شكرا لك اخى
Harry9
انا دبلوم صنايع 3 سنوات و جايب 60%
وكل الناس بتقولي ان مليش اي حاجة فى التنسيق فياريت حد يطمئني
عشان مش عارف خلاص جالي احباط
hamedahmed
انا دبلوم صنايع 3 سنوات و جايب 60%
وكل الناس بتقولي ان مليش اي حاجة فى التنسيق فياريت حد يطمئني
عشان مش عارف خلاص جالي احباط
هحاول اشوفلك ياغالى
ان شاء الله خير
احمد الشواربى evoo
امتى تنسيق الخمس سنين مافيش اخبار؟؟؟؟؟؟؟؟؟
bossicat
السلام عليكم ورحمه الله
انا تاريخ ميلادي 14/5/1992
عاوزه اعرف في 1/10/2009 يبقي تاريخ ميلادي كام بالشهر واليوم والسنه
معلش اسفه ياريت حد يرد عليا ضروري
زكريا سيف
يا جماعة التنسيق الخاص بدلوم التجارة والصناعة بدأ النهاردة السبت 1/8/2009 لمدة اربعة ايام والكلام ده منشور فى المصرى اليوم العدد الخاص بيوم الاربعاء اللى فات بتاريخ 29/7/2009 الحد الادنى للمرحلة 70%
زكريا سيف
يبقى عندك 17 سنة و5 شهور و13 يوم بس ليه ده كله
alex man
السلام عليكووووووووووو
انا مصطفى سعد من الاسكندرية في دبلوم سياحة وفنادق نظام الثلاث سنوات وجبت 67%
و عايز اعرف تنسيقي ...........؟
وهل أأقدر ادخل كلية تجارة الاسكندرية مثلا او كلية سياحة وفنادق الاسكندرية او حقوق الاسكندرية
ياريييييييييييييييت الرد بسرعة علشان انا عندي حالة احباط تامة
bossicat
يبقى عندك 17 سنة و5 شهور و13 يوم بس ليه ده كله
ميرسي اوي
لان ده مكتوب في البيانات اللي في طلب الالتحاق
bossicat
طب معلش مكتوب تملا بطاقه الاختيارات حسب ترتيبها في استماره النجاح وانا نسيت واحده اكتبها في الاخر ولا دي تبقي غلطه ولو غلطه اعمل ايه ؟؟؟

تاني حاجه
مكتوب في طلبات الطلاب في الرغبات مجموع المواد التحريريه وجمبها المجموع الكلي وجمبها النسبه المؤيه اكتب في النسبه المؤيه نسبه التحريري ولا الكلي ضروري من فضلكم ؟؟

وايه هي جهه اصدار البطاقه بيقولو مكتوبه في البطاقه دي فين مش موجوده في البطاقه ؟؟
hamedahmed
السلام عليكووووووووووو
انا مصطفى سعد من الاسكندرية في دبلوم سياحة وفنادق نظام الثلاث سنوات وجبت 67%
و عايز اعرف تنسيقي ...........؟
وهل أأقدر ادخل كلية تجارة الاسكندرية مثلا او كلية سياحة وفنادق الاسكندرية او حقوق الاسكندرية
ياريييييييييييييييت الرد بسرعة علشان انا عندي حالة احباط تامة
بص ياغالى نصيحة ليك , توجه الى اقرب مكتب تنسيق للدبلومات الفنية قريب ليك واساله حول هذا الشان لانى كنت سمعت انى اقصى مجموع لدخول كليات من نظام الدبلومات الفنية هو 70% , فانا بطلب منك تسال عندكم فى اسكندرية , علشان تلحق بس ياغالى , وان شاء الله خير
واحباط ليه بس ياعم , قول يارب وان شاء الله ربنا هيكرمك ويوجهك صح
alex man
بص ياغالى نصيحة ليك , توجه الى اقرب مكتب تنسيق للدبلومات الفنية قريب ليك واساله حول هذا الشان لانى كنت سمعت انى اقصى مجموع لدخول كليات من نظام الدبلومات الفنية هو 70% , فانا بطلب منك تسال عندكم فى اسكندرية , علشان تلحق بس ياغالى , وان شاء الله خير
واحباط ليه بس ياعم , قول يارب وان شاء الله ربنا هيكرمك ويوجهك صح
سألت والله يا برنس قالوليلي مفيش غير بس انك تدخل معهد
بس انا نفسي كان نفسي أدخل كلية تجارة او سياحة وفنادق

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية بالاسم 2015 لطلاب الثانوية الفنية
نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية 2012 , ضع رقم جلوسك
تعرف على رابط نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية 2012 الان
الان نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية 2011/2012