نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل سيكون يوم الجمعه الموافق 21/12/2012 نهاية العالم ؟ موضوع مفتوح للنقاش

يا جدعان ناسا نفت الموضوع دة خالص هو كانوا بيقولوا كدة بس اللى خلى الموضوع كبر انهم لاقوا اليوم اللى هاتنتهى العالم فية يوم جمعة طبعا عارفين انا يوم القيامة هايجى يوم جمعة عشان كدة احنا مكبرين الموضوع
سبوها على اللة وشكرا ياريرى على الموضوع

المقال "هل سيكون يوم الجمعه الموافق 21/12/2012 نهاية العالم ؟ موضوع مفتوح للنقاش" نشر بواسطة: بتاريخ:
Ahmad shata
لا يعلم الغيب الا الله
وهذا الكلام الى بيحصل ده غير منطقى خالص
reallove87
ده موضوع منتهي يا جماعه...

علم الغيب في يد الله سبحانه وتعالى...

والموضوع ده بحثت عنه في مواثع كتيره وملقتش أي حاجه تثبت الكلام ده...

شكرا يا ريري على طرحك الموضوع...
حب بلا جراح
اشمعنا يا رانيا مش عيزاهم يخبصوا في الحجات دي
الهي يا رب نصبح ما نلقيهم
علم الغيب عند الله تعالى فقط
وبنا يا رب يثبتنا جميعا

تسلم ايديك يا حبيبتي
والله دايما متميزة بمواضيعك
lionhmada
اه انا قرأت الخبر يوم الجمعة تقريبا على اليوم السابع
حتى مكملتش قرأت الخبر كانوا جايبنوه كده بسيناريوهات للنهاية
حسيت انه كلام فاضي
من الاخر من غير كلام كتير
احنا بنؤمن بإن علم الغيب عند الله
ومن الاخر احنا ليه نشغل دماغنا بالتفكير امتى يوم القيامة
إذا مات الانسان قامت قيامته

شكرا يا ريري على الموضوع
مع تحياتي
kaki
عن نفسي خلانى افكر هل انا مستعدة اقابل ربنا وانا متطمنة على اخرتى ولا لا
فعلا هو ده اللى جه فى دماغى
وعلامات الساعة ظهرت من زمان ولسه فيه العلامات الكبرى والله اعلم يوم القيامة ده امته
والمفروض نشكرهم عشان كل واحد هيفكر اكتر فى اليوم ده ويعمل حسابه
meme banota
طبعا موضوع جميل ومهم

وانا شوفت على قناة كدة بردو نفس الموضوع

بس طبعا مينفعش الكلام دة كلة فى علم الغيب والله اعلم

تقبلى مرورى
EL GENERAL
خبر جميل ومهم نشكرك يا ريرى على

معلوماتك واخبارك المهمه التى تنقليها الينا

وكل اللى الواحد يقدر يقوله ان زى ما ربنا علم الانسان ما لم يعلم

لكن فى اشياء لا يعلمها اله الله وحده

الله ورسوله اعلم

تقبلى مرورى

تحياتى للجميع
ahmed_tigr99
انا مع الاستاذ جارحى ف كل كلاموا

يجماعة وكالة ناسا دى مش بتبيع زتون ف سوق الخميس
دى اكبر وكالة بتختص بعلوم الفلك ....... يعنى لما تطلع خبر زى دة الخبر مدروس مليون مرة

وانا شايف ان الموضوع محتاج تفكير اكتر من كدة ونفهم التصريح كويس اوى

وما يعلم الغيب الا الله دة كلام جميل اوى

بس بردوا فية وعلم الانسان مالم يعلم
ahmed_tigr99
وعاوز اعلق كمان على عضو قال ان الخبر ممكن يكون بيعملوا ضجة وخلاص او تشويش على حاجة

انا مش معاك ف الراى دة لان وكالة زى دى اكبر من كدة بكتير اوى ومش هتشوة صورتها قصاد العالم عشان اى سبب

واكيد بيهتموا بالمصداقية .....شكرا
عثولةجدن
والله ياريرى الواحد مش عارف يقول للناس دى ايه

مافيش غير لا حوله ولا قوة الا بالله

هما ياعنى تتدخلم فى علم الغيب

والسؤال لو ده صحيح

ايه هو الدليل الواقعى اللى حصل من علامات يوم القيامه الكبرى عشان تكون نهاية العالم يوم 21 ديسمبر

لا حول ولا قوة الا بالله

نفسى يؤمنه ان ربنا هو اللى خلق لينا العلم ده اللى
هما بزعمو انهم علماء ولكن فوق زى كل علم عليم وربنا لوحده هو العليم بيوم القيامه هيقوم امتى
محمد شلبي
يا جماعة في حاجات اختص بيها المولي سبحانه وتعالي دونا عن اي مخلوق تاني وهي كما في الاية الكريمة (ان الله عنده علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام)
mannon
وفى نوقع كبير ان هذا التاريخ سيوافق محاذة الارض لمركز مجرة درب التبانة وهذ الحدث يحدث كل 26 الف عام

دة الفيلم
mannon
نظرتكم للموضوع هتتغير بعد مشاهدة الفيلم ، هما مش بيتنبؤا بيوم القيامة لا ، هما بيأكدوا ان عام 2012 سيكون بداية النهاية ، ومحدش يعرف اليوم بالتحديد الى هتنتهى فية الحياة
صوفي
هو طبعا كل حاجة بعلم الغيب عز وجل
بس يجماعة احنا منقدرش نقول مستحيل مفيش حاجة مستحيلة
بس انتو تأمدوا انك ممكن وانت بتكتب رد دلوقتى تلاقي نفسك ميت
يعنى يوم القيامة ممكن يكون كمان خمس دقايق
دلوقتى مفيش حاجة مستحيلة
وممكن يكون يوم القيامة بعد مليون سنة
كل حاجة ممكنة
وميرسي ع التوبيك
Dr! Ahmed
انا قريت مقال انها كلها تهكنات علمية قائمة على كلام واحد دجال مش متذكر اسمه كان قايل سنة كذا هيحصل كذا وكان بيحصل

ان شاء الله اجيب التفاصيل
عبدالله المطري
بسم الله الرحمن الرحيم

نهاية العالم في 2012 خبر تناقلته الصحف العلمية الامريكية حيث تم تسريب الخبر من وكالة الفضاء الامريكية ناسا في السنوات الاخيرة .

ويروي ناقل الخبر ما كشفته الوكالة ناسا عن تأكيد وجود كوكب اخر بالاضافة الى الكواكب الاحدى عشر المتعارف عليها .

حيث كشف احد التلسكوبات التابعه للوكالة في الفضاء ظهور كوكب يعادل حجم الشمس تقريبا واطلق عليه اسم nibiru ...

وقد قامت الوكالة بدراسة ذالك الكوكب الغامض فوجدت انه ذو قوة مغناطيسية هائلة تعادل ما تحمله الشمس وب وجدو ان هناك مخاطر كثيره لو اقترب من مسار الارض ..

ولكن هذا ما حصل فبعد اختبارات استمرت لاكثر من خمسة اعوام وجدو ان هذا الكوكب nibiru سوف يمر بالقرب من الكرة الارضية على مسافة تمكن سكان شرق اسيا من رؤيته بكل وضوح(2009) بل انه سوف يعترض مسار الارض وذالك في عام (2011) وفي هذا العام سيتمكن جميع سكان الارض من رؤيته وكانه شمس اخرى .

ونظرا لقوته المغناطيسية الهائلة فأنه سوف يعمل على عكس القطبية اي ان القطب المغناطيسي الشمالي سيصبح هو القطب المغناطيسي الجنوبي والعكس صحيح وب فان الكرة الارضية سوف تبقى تدور دورتها المعتادة حول نفسها ولكن بالعكس حتى يبدا الكوكب بالابتعاد عن الارض مكملا طريقه المساري حول الشمس .

كوكب nibiru هو كوكب يدور حول الشمس في نفس مسار الكواكب الاخرى ولكن على مدى ابعد حيث توصلو العلماء الى ان هذا الكوكب يستغرقه في دورانه 4100 سنه لاكمال دورة واحدة حول الشمس , اي انه قد حدث له وان اكمل دورته السابقة قبل 4100 سنة وهذا ما يشرح لنا سبب انقراض الديناصورات والحيوانات العملاقة قبل 4100 سنة تقريبا وانفصال القارت عن بعضها البعض ( ما عرفناه بالانفجارالكبير ) .

حيث انه بمرور هذا الكوكب بالقرب من الارض سوف يفقد الكرة الارضية قوتها المغناطسية وب سيكون هناك خلل في التوازن الارضي مما سينتج عنه زلال هائلة وفياضانات شاسعه وتغيرات مناخية مفاجئة حيث تقضي على 70 % من سكان العالم (كل شي بأذن الله)
كما انه حتى وان اكمل طريقه وصار على مقربة من الشمس فأنه سوف يأثر على قطبيتها وب ستحدث انفجارات هائلة في الحمم الهيدروجينية على سطح الشمس مما سيؤدي الى وصول بعض الحمم الى سطح الارض حيث ستؤدي الى كوارث بيئة عظيمة.

وهذا ما يفسر ارتباك الحكومة الامريكية ووكالة ناسا حيث قامو بعد مدة من اكتشاف الاضرار الناتجة من الكوكب nibiru بأدعائهم بأنهم ارتكبو خطأ عندما اعلنو عن ظهور كوكب اخر اضيف للمجموعه الشمسية وانه لا يوجد وانما كانت اخطاء علمية بحته .

وهذا ما يفسر بحث وكالة ناسا في العشر السنوات الماضية عن كوكب يكون شبيه بالكرة الارضية حيث يستطيعو البشر العيش فيه,وايضا قيامهم برحلات استكشافية بأستمرار .

وهذا ما يفسر التغيرات المناخية التي حدثت في العشر سنوات الاخيرة من زلال مستمرة وفياضانات هائلة وبراكين وانخفاض مشهود في درجات الحرارة وذوبان في القطبين الشمالي والجنوبي.

وهنا بعض ما نشر عن علماء من مختلف الدول عن هذه المسألة :-

-عالم الفلك الفرنسي (نوستراداموس) (سنة 1890):حيث تنبأ بأن الكواكب التابعة للمجموعه الشمسية سوف تظطرب بنهاية الالفية الثاني وستسبب دمار الحياة بعد 12 عاما فقط.

-عالم الرياضيات الياباني(هايدو ايناكاوا )(1950): حيث تنبأ بأن كواكب المجموعه الشمسية سوف تنظم في خط واحد خلف الشمس- وان هذه الظاهرة سوف تصاحب بتغيرات مناخية وخيمة تنهي الحياة على سطح الارض بحلول 2012 .

-علماء صينيون :بداية نهاية العالم ستكون في ديسمبر 21 من عام 2012 حيث يكون الكوكب المجهول في اقرب نقطة له من الارض وفي عام 2014 سيصل الى نقطة ينتهي فيها تأثيره على الارض مكملا مساره الشمسي حتى يعود مرة اخرى بعد 4100 سنة .

الفيديو يستعرض على عجاله جميع الذين قالوا بأن يوم القيامه في 2012

وجميعهم اتفقوا على ذلك اليوم بالمصادفه وذلك اليوم كما ذكرت ناسا انه

يصادف يوم الجمعه

وجهت نظري الخاصه :_

قال تعالى : { إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى }

فالله تعالى لم يخفي يوم القيامه عن البشر كما ورد في الايه

بل قال سبحانه وتعالى (اكاد)

تنويه!

الموضوع منقول من الجمعيه الفلكيه بجده وليس من نسج خيالي

ايضا في الموضوع نفسه هناك عدة اثباتات من ضمنها وكالة ناسا وحضارة المايا

وغيرها كثير فأتمنى عدم حذف الموضوع فهو للنقاش ليس للتخويف

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أول موضوع لي في المنتدى الحبيب للنقاش