نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه منتدى الحب والرومانسية قلوب حائرة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ادخل هنا...اكتب مشاكلك العاطفية او الزوجية اللي بتواجهها في حياتك مع حبيبك او حبيبتك...وكلنا هنساعدك

انا وواحد زميلى من الجامعة كنا اصحاب و خلال سنة قربنا جدا من بعض لدرجة اننا كنا بنتكلم يوميا بس انا كنت بحبه و هو كان دايما يقولى انتى اقرب حد ليا و انتى اختى فحاولت اشيل الموضوع من دماغى و عدت سنة و احنا صحاب و لقيته بدأ يلمحلى و اتغير معايا و جه قالى انو بيحبنى ساعاتها لقيت نفسى بعيط كنت فرحانة اووى و مش مصدقة ده و قالى انو كان بيحبنى من اول مرة شافنى فيها ارتبطنا اسبوعين بالظبط كانوا احلى اسبوعين فى حياتى لحد ما جت اقرب صاحبة ليا و كلمت حبيبى من ورايا قالتلوا انى بكدب عليه فى حاجات ووريته رسايل انا كنت بعتهالها و لقيته جابنى و قعدنى معاها و قعد يقولى انا مش مصدقك و انتى كدبتى و هيا قعدت تتكلم و انا مصدومة و متنحة مش قادرة انطق و لا قدرت ارد كنت حاسة كأنى فى حلم لقيه بيقولى احنا هنرجع اصحاب و هتفضلى اقرب حد ليا بس مش هقدر اكمل و انا عندى و لو 1% شك المهم قمت عادى و روحت شيلتهم كلهم من عندى على الفيس بوك و بقيت اشوفهم ادور وشى و عدت سنة و لقيتوا كاتب عندوا انو ارتبط لقيت نفسى بكلموا اقولوا ربنا يوقفك و مبروك و هوا قالى ده هزار انا لا ارتبط و لا حاجة بس لو اعرف ان حاجة زى دى هتخليكى تكلمينى كنت عملتها من زمان رجعنا اتكلمنا و اعتذر و قالى اسف لو كنت جرحتك باى شكل بس رجعنا كزمايل بس انا كنت لسه بحبه و حاولت المحله بكده بس ساعات كنت بحس انو بيحبنى و ساعات العكس لحد العيد اللى فات استنيتوا يكلمنى و هو و لا كلمنى فانا من ساعاتها مش بكلمه موبايل او فيس بوك خالص بس لما بنشوف بعض فى الكليه لو هوا سلم بسلم لو عمل نفسه مش شايفنى بعمل زيه بس انا تعبانه اوووى و مش عارفة انساه ولا اتقل عليه و اطنشه و فى نفس الوقت و عندى امل اننا نرجع تانى بس خلاص مش عارفة اعمل ايه

المقال "ادخل هنا...اكتب مشاكلك العاطفية او الزوجية اللي بتواجهها في حياتك مع حبيبك او حبيبتك...وكلنا هنساعدك" نشر بواسطة: بتاريخ:
المعلم هيقى
https://www.facebook.com/blial.12
ساحرة القلوب
انا بحب واحد اوى اوى وبموت فيه من جيرانا وعمرنا ما اتكلمنا ومعرفش هو بيحبنى ولا لا بس لما بنتقابل فى الشارع هو بيبصلى شويه ولازم عنيه تيجى فى عنيه وبعد كده بينزل عنيه في الارض وانا من برج السرطان ومعرفش هو من برج ايه وانا فى اولى اعدادى وهو فى تالته ثانوى وعلى فكره فرق السن مش هاممنى وانا بحبه بجد واللى بيحب بجد مبيهموش فرق السن والحاجات التافها دى وعلى فكره مينفعش اعترفله بحبى الا اذا هو طلع بيحبنى وجه اعترفلى بحبه ليا ساعتها انا كمان هعترفله بحبى وعلى العموم هو اسمه حاتم فارجوكم قلولى اي حاجه اعملها علشان اخليه ينجذب ليه ويحبنى زى ما بحبه ولو هو اصلا بيحبنى اعرف ازاي انه بيحبنى ارجوكم عايزه رد بسرعه
ساحرة القلوب
انا بحب واحد اوى اوى وبموت فيه من جيرانا وعمرنا ما اتكلمنا ومعرفش هو بيحبنى ولا لا بس لما بنتقابل فى الشارع هو بيبصلى شويه ولازم عنيه تيجى فى عنيه وبعد كده بينزل عنيه في الارض وانا من برج السرطان ومعرفش هو من برج ايه وانا فى اولى اعدادى وهو فى تالته ثانوى وعلى فكره فرق السن مش هاممنى وانا بحبه بجد واللى بيحب بجد مبيهموش فرق السن والحاجات التافها دى وعلى فكره مينفعش اعترفله بحبى الا اذا هو طلع بيحبنى وجه اعترفلى بحبه ليا ساعتها انا كمان هعترفله بحبى وعلى العموم هو اسمه حاتم فارجوكم قلولى اي حاجه اعملها علشان اخليه ينجذب ليه ويحبنى زى ما بحبه ولو هو اصلا بيحبنى اعرف ازاي انه بيحبنى ارجوكم عايزه رد بسرعه
ساحرة القلوب
انا بحب واحد من الجيران ومعرفش هو بيحبنى ولا لا اعمل ايه علشان اعرف
زائرة
السلام عليكم
اريد ان اعرف هل الشخص اللي حبيته تخلى عني بهالسهولة ام لا سوف اعرض لكم مشكلتي واجو مساعدتي
اسير الاشواق
يا جماعة انا طال مساعدتكم: انا اسمي محمد بحب بنت ومهتم بيها جداً وانا مش عارف ان كانت بتحبني ولا لا وخايف اصارحها بحبي ليها انزل من نظارها او علاقتنا ببعض تنتهي هي اولا في نفس العمارة اللي انا فيها بتعملني بكل انتباه زي مبعاملها واكتر بس مش عارف بتحبني ولا بتعتبرني صديق ولا اخ بالنسبالها وديماً بتحب تتكلم معاي وبتحب تعندني بس مش عند بايخ او حاجة زي كده عند بهزاااار وديماً مبتتكلمش معاي غير وهي مبتسمالي بس برضو خايف اصارحها انزل من نظها او تكون بتعتبرني اخ ليها يارررررررريت تكوووونووو فهمتوووووني ارجو المساعدة
انا واقع
يا جماعة انا طالب مساعدتكم: انا اسمي محمد بحب بنت ومهتم بيها جداً وانا مش عارف ان كانت بتحبني ولا لا وخايف اصارحها بحبي ليها انزل من نظارها او علاقتنا ببعض تنتهي كاصدقاء هي اولا في نفس العمارة اللي انا ساكن فيها بتعاملني بكل انتباه زي مبعاملها واكتر بس مش عارف بتحبني ولا بتعتبرني صديق او اخ بالنسبالها وديماً بتحب تتكلم معاي وبتحب تعندني بس مش عند بايخ او حاجة زي كده عند بهزاااار حد فهمني وديماً مبتتكلمش معاي غير وهي مبتسمالي بس برضو خايف اصارحها انزل من نظها او تكون بتعتبرني اخ ليها وبالنسبة للصداقة اللي بينا :فصداقتنا مطورة مع بعض وبتحب تتكلم معاي وانا اكتر بس بجد حبها اووووووووووووووووووي ومش عارف اعمل ايه طال مساعدتكم يارررررررريت تكوووونووو فهمتوووووني ارجو المساعدة
حيره و تردد
اريد ان اعرض مشكله عاطفيه , كيف يمكننى ذلك
حيره و تردد
يقولون لا ارغب , وما يدرون ان ما في الخلق منى ارغب , ولا في دنياى امرا منه امر واتعب , وعلى ما تيسر للغير على تعذر وتصعب , و كأنى اطلب ما لا يطلب , وكأن المستحيل على منه اقرب , ولكنه يا خلق قدرى اين منه المفر والمهرب , ولكنى استصبر واسترضى لعلى اصبر او ارضى , وما شانى لنفسى وانما ما حللت بارضى , الا لكونى صنعه لله ارضى , ولكنى استرضى نفسى واراك لن ترضى , لذا فما ينفعنى من الدنيا طول او عرض , وكما مر الامس سيمر عمرى كان لم اقضى , في الدنيا من يوم وانما العاقبة للمتقى .
وهذا حالى مع رحله البحث عن زوجه خلال 3 سنوات
حيره و تردد
تحيه طيبه ,,,
قال تعالى "و لا متخذات اتخدان "
اساسا لا توجد صداقه بين رجل وامراه بمعنى الصداقه , وان حدث فهى غالبا تتحول الى حب , وشباب كتير بيدخلوا للبنات من الطريق ده , عشان اغراض غير شريفه .
لكن لو فرضنا انك صارحتها بالحب ده , هتفرق ايه , هتعيش نعاها قصه حب زى الافلام .
الحب ليس له طريق الا الزواج , فاذا كنت فعلا جاد ( اعتقد انكم فى سن لا يسمح بالزواج ) ومستعد للزواج لمح لها تلميح , اما اذا كان الامر غير ذلك , فلا تصارحها , وعلى فكره مش محتاج اصلا تقول لها انك بتجبها , ده شيء بيتحس , والمشاعر ليها لغه غير لغه الكلام .
واعتقد انها جارتك , فاتقى الله فيها وهى زى اختك بالضبط , واللى مش هترضاه لاختك اكيد مش هترضاه ليها .
لان تبادل الحب بدون زواج , نتيجته سيئه , ما خلا رجل بامراه الاكان الشيطان ثالثهما .
كن جاد فى الامر , لان نتيجه علاقات الحب المزعزم فى سن لا تسمح بالزواج , خلت اى شب يفكر الف مره قبل ما يرتبط باى بنت .
وتذكر انك اكيد تحب انك تكون الراجل الوحيد فى حياه زوجه المستقبل , كما تدين تدان .
عذرا , هذا كلام العقل الذى ميزنا الله به عن البهائم ( عفوا ) , فلا تسمح لمشاعرك ان تكون لعبه للشيطان .
ولله در القائل :
اعقل الناس من لم يرتكب سببا حتى يجرى ما تجنى عواقبه
والسلام ختام
حيره و تردد
[quote=ساحرة القلوب;1767639]انا بحب واحد اوى اوى

تحيه طيبه ,,,
اختى العزيزه ,,,
كل الاحترام لمشاعرك , بسدى النصيحه , انت لسه بدرى عليكى , وياما هيمر عليكى , احتفظى بمشاعرك ده كذكرى جميله , وانت مهمتك الان هو الاجتهاد فى دروسك بس .
والبنت ما ينفعش تصارح بحبها , لان المصارحه بالحب كده زى الجواز بالضبط , شفتى مره واحده اتقدمت لواحد , الطبيعى ان الراجل هو اللى بيتقدم للعروسه .
واعتقد ان مسموح للراجل انه يلمح بالحب ( يفضل عن طريق وسيط مأتمن ) فى حاله انه مستعد للزواج وعايز يتأكد من مشاعرها قبل ما يتقدم رسمى .
وعايزك تحطى نفسك مكان والدك ووالدتك , طبعا ما فيش حد فى الدنيا هيحبلك الخير قدهم , تفتكرى ان ده هيفرحهم , لا طبعا .
املهم فى الدنيا , انك تكونى مثلا : دكتوره - مهندسه - او اى مهنه محترمه , وتكونى مثال الابنه الصالح , والاخت الصالح , وبعدين ان شاء الله الزوجه الصالحه .
والانسان اللى بيحب فعلا , اكيد انسان حساس وخلوق , وبيحب يراعى مشاعر الاخرين , يبقى لازم تراعى مشاعر اهلك ومشاعر اخوك , ومشاعر زوج المستقبل , لان مفيش فى الدنيا راجل عايز زوجه ليها ماضى , ولو عرف ( معلش فى اللفظ ) هيرميها فى الزباله .
فارجو ان اكون افدتك , لانى خايف عليكى زى اختى بالضبط .
والعلاقه المسموح بيها فقط هى الزواج غير كده حرام
قال تعالى " و لا متخذات اخدان " (اخدان = اصدقاء )
يعنى علاقه الصداقه بين الرجل والمرأه حرام .
واجبك :
1 - طاعه الله ( الصلاه - الصوم - قراءه القران )
2 - طاعه الوالدين
3 - الاجتهاد فى الدراسه
4 - التعلم والثقافه ( حفط قران - تعلم فقه الدين - تعلم لغات اجنبيه - ممارسه هوايات زى القراءه / الرياضه )
واخر نصيحه , اعدى نفسك لتكونى زوجه وام صالحه , عشان _ان شاء الله_ تربى اولاد صالحين , يكونوا فخر ليكى ويكون ليهم شأن فى المجتمع .
( لا تتعجلى , ان شاء الله _لو سمعتى كلامى _ ربنا هيديلك ابن الحلال اللى يخلى حياتك جنه , بس مش دلوقتى ان شاء فى الوقت المناسب ) .
وعلى فكره انا كنت بحب بنت من 20 سنه ( لما كنت فى الابتدائى ) لكن لغاية دلوقتى هى ما تعرفش حاجه , وبرده كنت بلاحظ من نظرات بعض البنات انهم بيحبونى ولغايه دلوقتى وبعضهم بيلمح , لكن عمرى ما تجاوبت معاهم , عشان ده حرام وربنا هيحاسبنا ( يا جنه - يانار ) , وكمان انا عندى اخوات بنات ’ وبعدين ان شاء الله هيكون عندى بنات , لو عملت اى حاجه غلط معى اى بنت , هيترد فيهم .
وخى بالك فى شباب سيئين , لو لاحظوا فى عنين بين الاعجاب ’ بيستغلوها وياخدوا منها اللى هما عايزينوا ’ وبعدين يرموها ( معلش فى اللفظ ) فى الزباله زى المنديل الورق المستعمل .
ما تمشيش ورا مشاعرك , وحكى عقلك , واتعودى على كده من دلوقتى فى كل حياتك .
اخوك اللى يتمنالك الخير
موعدنا الجنه
السلام ختام
ibrahim.mostafa46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة !
انا شاب تقدمت لخطبة فتاة كانت زميلتى فى السابق .. وعلى علم بها واعرفها معرفة على المستوى الشخصى ,, وتقدمت بالفعل لاهل الفتاة حتى وافقوا لى بالخطوبة وتم بحمدلله ..
المشكلة هنا انى متفق على مدة زمنية من سنتين ل 3 سنوات للزواج وانا غير قادر على الاطلاق للزواج بسبب الماديات فالزواج بيحتاج مصارف كثيرة جدا .. وانا لم اكن مستوعب هذا الامر وكنت مدرك ان الدة كافية لتجهيز نفسى !
ولكن فى الحقيقة انا شاب لا حول لى ولا قوة ولا املك غير الشقة وتحتاج للتشطيب .. ولا اعرف كيف أدبر كل هذة المصاريف فى المدة الزمنية القليلة هذة وهى سنتين ل 3 سنوات .. فأنا حسبتها حسب ما احتاج من مال حوالى 120 الف جنية لن اسطتيع فى هذة المدة ان ادخر هذا المبلغ حتى لو اشتغلت ليل ونهار .. لن استطيع !! لن استطيع !!
فتشطيب الشقة يأخد ما لا يقل عن 50 الف .. والفرش 40 الف وغيرها من مصاريف وخلافة للتجهيز ليلة العمر !
فكيف أدبر كل هذة المصاريف .. فقد أصبت بالجنون واصبحت احلم بالكوابيس .. واصبح هذا الهم هو عقبة حياتى وسواد عيشتى .. ماذا افعل فى هذة المشكلة .. اريد المال بالحلال ولا اريد ان اغضب الله بالحصول على المبالغ باى طريقة لا ترضية . ولن ارضى بغير الحلال .. حتى يبارك الله لى فى الامر الذى اريدة !
ماذا افعل يارب .. يارب ! اريد الزواج بالحلال والزواج يحتاج الاموال ! فأنا الفقير وانتا الغنى يارب ! ماذا أفعل !
ماذا افعل وان انقضت المدة دون ان ادبر مصاريفة !!
ايش حياتى بمزاحى
انا بحب وحد اوى وهوة عوز يبعد وانا مش هقضار اسيبة اعمال اى بس عوزة رد بسرعة على شان بجد انا تعبنة اووووووووووى ممكن حل
ابراهيم بنهاوي
انا بحب بنت عمي ومحرج اقلها وكل ما اجي اقلها احرج ومش عارف ده غلط ولا صح وجربت ابعد عنها معرفتش ونفسي حد يقولي اعمل اه بجد زهقت من الدنيا دي كلها
NaderNido
انا عايز احب واتحب زى كل الناس ليه حظى كده وحش وشايف كل الناس بتحب بعض وكلام حب وانا قاعد وحيد !!
هل انا حظى وحش فى الحياة اوى كده ولا ايه ؟!!
حازم الجن
انا بحبها ومشعارف اقولها الي انا بحبها

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ركن الفضفضة : ادخل اكتب وقول واحكي وفضفض عن كل اللي في نفسك
ادخل و اكتب الشي الذي تفــتقـــده في حياتك ..
هل تقبل أن تحضر زفاف حبيبك أو حبيبتك ؟
هل تقبل ان تحضر زفاف حبيبك او حبيبتك
هل تقبل حضور فرح حبيبك او حبيبتك